
Gir 5,7 milliarder til Brasil
Statsminister Jens Stoltenberg åpnet pengesekken for Brasils Amazonasfond.
ABC Nyheter/Brasilia: Statsminister Jens Stoltenberg og miljø- og utviklingsminister Erik Solheim annonserte tirsdag at Norge vil gi inntil en milliard dollar til Brasils Amazonasfond fram til 2015. Størrelsen på det norske bidraget er avhengig av hvor godt brasilianerne lykkes med å begrense avskogingen.
- Vi forholder oss til referansetall og betaler i forhold til faktisk reduksjon, sier Stoltenberg.
De to startsrådenene besøkte begge Brasils hovedstad, Brasilia, i forbindelse med donasjonen.
Det vil bli donert 100 millioner dollar i år og 600 millioner dollar i 2009.
Avskoging står for omkring 20 prosent av verdens samlede utslipp av drivhusgasser fra menneskelige kilder, ifølge data fra FN. Det er anslått at avskogingen i Brasil står for 20 prosent av verdens klimautslipp, og hvert tiende sekund blir det i Brasil hugd ned regnskog på et område tilsvarende en fotballbane.
Amazonasfondet er et statlig brasiliansk fond som forvaltes av den nasjonale utviklingsbanken BNDES. Det skal støtte tiltak for bevaring av skog, vitenskapelige undersøkelser og prosjekter for økologisk utnyttelse av skogen, som gummitapping, skogsforvaltning og produksjon av medisiner med utgangspunkt i skogens ressurser.
Den brasilianske regjeringen håper totalt å skaffe til veie en milliard dollar det nærmeste året, og 21 milliarder dollar innen 2021.
- Bra med direkte støtte
Den norske miljøorganisasjonen Regnskogfondet støtter modellen med å gi midlene direkte til Brasil.
- Penger til skogvern i Brasil bør gå direkte til Brasil, ikke gjennom Verdensbanken eller andre multinasjonale institusjoner. Norske myndigheter må forsikre seg om at prosjektene de finansierer er godt fundamentert og har gode, konkrete målsetninger, sier Regnskogfondets programkoordinator for Amazonas, Torkjell Leira, til ABC Nyheter.
Han tror det nye brasilianske Amazonasfondet er en god kanal for norske midler, likevel innrømmer han at det er en stor jobb man står ovenfor i arbeidet mot avskoging.
(Saken fortsetter under kartet)
De røde områdene er allerede avskoget. De grønne er urbefolkningsreservater og de skraverte områdene er fredet på annen måte.
- Det står mektige økonomiske krefter bak avskogingen i Brasil, og brasilianske myndigheter fører en selvmotsigende politikk i forhold til regnskogsbevaring og urfolks rettigheter. På den ene siden snakkes det vakkert om miljø og urfolk, men på den andre siden investeres det enormt i økonomiske aktiviteter som står bak avskoging og som representerer de største truslene mot urfolk.
Trodde på kontroll
I perioden 2004 til 2007 så det ut som om regjeringen i Brasil begynte å få kontroll over nedhuggingen av regnskogen. Men satellittbilder de siste ni månedene viser at avskogingen igjen har tiltatt. Bare i løpet av april forsvant 1123 kvadratkilometer med regnskog. Leira er likevel optimistisk.
- Mulighetene er gode fordi Brasil har et levende og slagkraftig sivilt samfunn, en avansert miljø- og urfolkslovgivning og verdens beste satellittbaserte system for overvåkning av avskogingen, sier Leira.
Han savner flere detaljer om hvordan fondet skal fungere i detalj.
- Urfolks rettigheter står ikke nevnt med et ord i dekretet som oppretter fondet. Det er helt avgjørende at urfolk deltar i prosessene og at deres rett til informert samtykke blir respektert i alle tiltak som berører dem. Det er videre svært viktig at det er full åpenhet rundt fondets prosesser og avgjørelser. Det må også utvikles metoder for å evaluere prosjektene fondet støtter, sier han.
Må vise resultater
Statsminister Jens Stoltenberg lover at utbetalingene til det brasilianske fondet vil være knyttet til faktiske resultater.
- Noen midler må til for å bidra til å få systemet på plass, men siden vil utbetalingene følge faktiske resultater, sa statsministeren ved et intervju med ABC Nyheter søndag.
I Brasil har det vært uttrykt bekymring for om den store norske donasjonen vil true landets suverenitet. Både media og nasjonalistiske politikere har advart om at utlendinger som donerer til Amazonasfondet kan forsøke å pådytte Brasil sin egen agenda, melder Reuters.
- Vi vil ikke detaljregulere, men en overordnet føring vil være lavere utslipp av klimagasser. Vi vil stille krav om at avskogingen faktisk avtar, sier Stoltenberg.
Trakk seg i protest
Adriana Ramos i Instituto Socioambiental, Brasils største miljø- og urfolksorganisasjon, støtter det statlige fondet. Hun avviser at bevaring av skog trenger å gå på bekostning av økonomisk utvikling.
Miljøvernminister Carlos Minc skal være med når Stoltenberg besøker regnskogen.
- Satt opp mot dette har vi i Amazonas et sammenhengende skogsområde som gjør Brasil, forskjellig fra andre land i den nåværende klimakrisen. Selv om vi ikke klarer å utnytte det økonomisk i dag kan dette bli en ressurs for fremtiden. Folk er i ferd med å se potensialet i skogen, og muligheten for å utvikle teknologi for bruk av biodiversitet og en bærekraftig utnyttelse av skogen.
Brasils tidligere miljøvernminister Marina Silva gikk av i mai, da hun mente at regjeringen ikke satset nok på Amazonas-området. Carlos Minc, en av grunnleggerne av partiet De grønne i Brasil, overtok etter henne. Minc vil følge statsminister Stoltenberg når han besøker regnskogen tirsdag og onsdag denne uken.

Tooji gratulerer Sverige
Sverige vant - Norge på siste
Drillo-statistikken sprakk i jubileumskampen
Lesernes kommentarer
Jon Rossing
16. september 2008 - 14:46
Fullstendig latterlig og patetisk......
Rainer Aronsen
16. september 2008 - 16:40
enig med deg! Godt å se at
Selv sliter vi med veier, skole, sykehus og eldre.
Nei, NOK ER NOK!
Greit at vi ga 3 milliarder sist gang, men kan ikke bare pøse ut til hele verden.
Her trengs det nye hoder og ny regjering til ja!!
Terje Arnesen
16. september 2008 - 14:46
Øser ut penger
Ingar Nilsen
16. september 2008 - 14:52
Nektes utreise?
Skal lille Norge med sine 4,5 millioner mennesker redde hele verden alene? Noen begrensninger må vel finnes ett eller annet sted. Fem tusen syv hundre millioner kroner pøses inn i Brasil, uten en gang å få garantier for at pengene går dit de skal!
Etterpå står Columbia for tur. De truer med at får de ikke penger, hogger de ned hele nasjonalparken.
Reiser Stoltenberg dit, går det fem milliarder til.
Hold den mannen hjemme og la han ordne opp i egne problemer i stedet for å reise verden rundt å være julenisse på min bekostning!
Ha en gjerrig aften!
Ingar O.
Kjell-Erik Hansen
16. september 2008 - 14:56
Julenissen
Stor ute.Liten og gjerrig hjemme.
Glen Haldorsen
16. september 2008 - 14:59
Ap, ut av apeburet og dra til gnomeland
Hva med litt investeringer her hjemme også, det kan jo gagne miljeø i samme slengen ????
Snøsokker og hengeromper hele ap"e"gjengen
Jørn Tranvåg
16. september 2008 - 15:21
Kjøpe seg posisjon internasjonalt
John Partenyi
16. september 2008 - 15:40
Brasil ????
Olle Meyer
16. september 2008 - 15:48
Nei og atter nei.
Nå igjen, er denne regjeringen ikke sann, her sliter vi hjemme med å få nok midler til skole , veier byggninger som er under en hver kritikk, så drar denne nissen rundt og strør om seg med våre skattepenger. Columbia truer sandelig med å kutte ned sin egen skog om ikke vi vil ut med penger, dette er utpressing på det verste, og det er de rødgrønne med på, få jaget de ut av regjeringskontorene så fort det over hodet lar seg gjøre. Hvordan kan Jens og co få lov å holde på slik, mange steder iverden hadde de blitt jagd, la de få ta av sin egen lomme hvis de er på jobbsøking utenlands.
Se hvordan vi sløste bort midler til bland annet til vår fattige ....nabo i øst, takken er at vi blir uglesett hos dem.Breie flir og håndtrykk, det er dyrt det, La onkel Skrue aldri få med seg mere penger som tilhører det Norske folk når han skal ut å reise, han er jo en raner, de blir gjerne satt bak lås og slåe.
Jan Erik Hansen
16. september 2008 - 15:52
Gjensidig
Olle Meyer
16. september 2008 - 15:53
Kommentar
Thor Jarl Berglund
16. september 2008 - 15:56
Jeg ser dette som et meget positivt tiltak..
Takkeha.. Stolen-berg. Stjeler fra oss i bøtter og.. Berg?
Terje Arnesen
16. september 2008 - 16:13
URFOLK
Kjell Rue
16. september 2008 - 16:21
Penger til Brasil???!!
John Karlsen
16. september 2008 - 16:26
Nok er er nok
Irene Løkke
16. september 2008 - 16:35
Det haster med å bruke mest mulig i utlandet
Robert Mich
16. september 2008 - 16:44
Vannvittig
G. A.
16. september 2008 - 16:54
Bra!
Men, Jens; ta bekymringene om Brasils suverenitet på alvor og vær dem bevisst!
Roy axel Danielsen
16. september 2008 - 17:04
stem ap !!
Hanne Mikkelrud
16. september 2008 - 17:11
huff...
men det er klart. så lenge de som jobber der har det bra og ikke havner i noen krise så trengs det ikke gjøres no. og så lenge de kan sende penger ut til alle mulige utland for å vise at i norge har alle det bra og alle er rike. da er det ikke så farlig hvordan det egentlig er her i landet.
SKJERP DERE POLITIKERE tenk litt. det er fattigdom her i norge. og den forsvinner ikke. det er boligkrise. folk som har fått betalingsanmerkninger, mista jobben, eller har psykiske problemer har ingen mulighet til å komme seg på bina igjen. det er ikke hjelp å få noen sted. og hvis man skulle være så heldig å få hjelp så har man slitt i så mange år med alle mulige kontorer at man er utslitt.og egentlig tapt mer enn man får.
men det er penger til å hjelpe alle som trenger det. egentlig. hvis de kunne løsna litt på knytinga i tauet rundt oljepengene. det ville ikke merkes en gang hvis de brukte litt på det som det trengs på her i norge. se dere litt rundt og snakk med helt vanlige folk ute i gata. så ser dere hva som trengs.
vær litt menneskelige. og tenk litt lenger enn akkurat på i dag og i morra. tenk på alt som skjer pga at foreldre bare har penger til å bo. ikke har til å gi ungene det de trenger av aktiviteter og andre ting. at de må jobbe hele tiden for å ha litt penger. og ikke har tid til ungene sine det kommer til å bli mer og mer vold og kriminalitet. og det er ikke ungene eller foreldrene sin skyld. det er dere som sitter i regjeringa. jeg tror at det meste kommer fra de sosiale forholdene dere skaper rundt om i landet.
tar med flyktningene dere vil ta inn i landet nå å jeg med det samme jeg er i gang.:)
hvordan tror dere det blir når dere samler flere forskjellige flyktninger på ett sted. uten å ha ressurser til å ta dere av dem. de trenger lege og psykolog og andre kvalifiserte personer døgnet rundt på sånne steder. det er ikke de ungdommenes skyld at de utfører vold. det er barn og ungdom som trenger voksne hele døgnet for å greie bearbeide det de har opplevd. man veit ikke når tankene kommer og kan ikke si at de skal vente til dagen etter når folk kommer på jobb. tenk på alt mange av dem har opplevd der de kommer fra og i flukten. en dag må alt sammen ut. og hvis det da ikke er noen tilstede som de kan snakke med og få nærhet hos så må man forvente at det skjer på andre måter.
tenk litt før dere er "snille" og hjelper alle. både med å ta flyktninger inn i landet og å sende massevis av penger ut av landet. det er mange her å som trenger boliger og ett trygt liv. uten å hele tiden være redd for hvordan ungene har det og hva de føler. ett trygt sted å bo og nok penger til å leve ett "normalt" liv for seg og ungene er ikke luksus. det er no som alle mennesker har krav på. og mange kommer skeivt ut uten at det var meningen. alle gjør feil innimellom. og alle skal ha muligheten til å rette det opp igjen og gjøre opp for seg. men selv om man vil så får man ikke muligheten.
håper det skjer en forandring her i norge. men tror vel ikke det skjer.....det sitter en haug med egoister på stortinget. som bare er ute etter å virke gode og snille utad i det store utland. hjelpe til i kriger og være fredsmeklere. og betale for alle mulige "katastrofer" i alle andre land.
jeg mener norge er ett katastrofeområde det å. og det trenger masse hjelp.
hilsen fra hanne m.....
Nina Værnes
16. september 2008 - 17:48
5,7 miliarder? Til Brasil????
Odd Kjellstrom
16. september 2008 - 17:58
Hmm.. Børsfall og gaver?
Katarina Olsen
16. september 2008 - 18:16
Skal være stor utad
16. september 2008 - 18:18
Stopper.
Men før den tid gjør han sine hoser røde får å få innpass til ein god stilling etter 2009.
Det var den same måte Gro gjekk fram på då ho fekk plass ved elitens bord, men ho var så pass forutsjåande at ho valgte å gå før ho vart kasta.
Espen Dalhaug
16. september 2008 - 18:55
Nei, nei NEIIIIIIIIIIIIIIIII!!!!!!!
Hvor lenge er det siden den korrupsjonsskandalen i Tanzania der milliarder var søkk vekk etter manglende kontroll? Solheim sto med et MEGET langt og blekt ansikt da han ble konfrontert med den slepphendte revisorjobben som var utført av Price Watehouse.
Brasil er ikke akkurat kjent for å ha lite korrupsjon. Landet tjener nå mye penger på bl.a olje og kan med rette prioriteringer sørge for regnskogen selv, men det er jo lett å la den regninga ligge når noen naive nordmenn kommer snublende med sjekkheftet i brystlomma.
Stoltenberg, jeg blir kvalm av deg, din forbanna APekatt!
Hvis dette skjærer seg, så håper jeg du blir stilt personlig ansvarlig og blir lempet ut i fallskjerm midt over Amazonas der du hører hjemme!
Knut vebjørn Sveinunggard
16. september 2008 - 19:00
Snart er vi U-Land, hvem vil hjelpe oss da?
Hvem er tror Stoltenissen han imponerer.
Spør folk der ute hva de tenker om Norge, de ler seg halvt ihel om de har hørt om landet og klovnene som gir pengene til å støtte opp de korupte som alltid har tilgang på pengesekken i slike land.
Først burde dem vel kanskje se om de har penger til å vedlikeholde vårt eget land ?
Vi har ikke nok penger til skoler,sykehus,veier osv.
Viktig !
Neste gang vi alle velger, husk hvem slike nisser gir pengene til og heller stem på andre.
Det kan neppe bli dårligere enn dette.
16. september 2008 - 19:22
Kjære Jens!
Jeg lover at de blir riktig forvaltet dersom det kan skje (ELLER) !
Ståle Snipsøyr
16. september 2008 - 19:45
Penger til Lorentzen?
Så, vi må nok ta dritten etter det. Ingen milliardærer rydder opp etter å ha ødelagt rundt seg, det være seg økonomisk eller økologisk.
Med den korrupsjonen som eksisterer i Brazil, er det nok tvilsomt om pengene kommer hverken skogen eller indianerene til gode, mest naturlig er at de blir brukt til å fornye maskinparken til Lorentzen, slik at man kan avvirke skogen raskere.
Odd Johannessen
19. september 2008 - 17:50
Om å rette baker for smed...
Hold tingene fra hverandre, folkens!
Ståle Snipsøyr
24. september 2008 - 18:01
Hvis du leser inlegget godt
Det er ikke så veldig lenge siden han var i fokus, mht. fordrdriving av indianere og nedhogst av regnskog. Inngiftet i kongefamilien som han er, blir han automatisk forbundet med Norge. Blir han upopulær, går det nok litt utover Norge også. Noen milliarder vil kanskje sette en strek over slikt. Det var mitt poeng.