
GROVT: Peter Mueller (tv) skal ha kommet med til dels svært grove uttalelser overfor Maren Haugli (th). (Foto: Scanpix).
Ordene som felte Mueller
Peter Mueller skal ha sjikanert Maren Haugli på det groveste under en middag i Berlin.
OSLO (ABC Nyheter): I går fikk skøyetrener Peter Mueller sparken som trener for det norske landslaget og hovedårsaken skal være seksuell trakassering av den kvinnelige skøyteløperen Maren Haugli.
Ifølge Dagbladet skal Peter Mueller ha kommet med følgende utsagn under en middag for både aktive og støtteapparatet i Berlin i slutten av oktober:
- Do you want to suck my cock.
Avisen skriver videre at Mueller så henvendte seg til andre personer og fortsatte sin grove språkbruk. Det hele endte med at skøyteløper Maren Haugli forlot tilstelningen.
Les også: Peter Mueller sparket
Avviser
Nøyaktig hva som ble sagt i Berlin vil ikke bekreftes av skøytepresident Vibecke Sørensen, men på pressekonferansen i går uttalte Sørensen at forbundet ikke kan leve med en trener som bryter med de etiske retningslinjene i skøyteforbundet.
Sørensen sier til Dagbladet at hun likte svært dårlig tilbakemeldingene fra personer som var tilstede i Berlin.
- Jeg ble pinlig berørt. Ingen av våre utøvere skal bli snakket til på den måten, sier hun.
Mueller stiller seg uforstående til det som skal ha kommet frem og amerikaneren har engasjert advokat Christian Stang Kvale i saken.
- Sitatet er etter Peter Muellers oppfatning ikke korrekt. For øvrig ønsker han ikke å utdype dialogen med Maren Haugli, sier Kvale til avisen.
Rapport
Maren Haugli leverte en rapport til Norges skøyteforbund etter Berlin og har ikke ønsket at innholdet i denne skal bli kjent. Hun har ifølge seg selv heller ikke ønsket at Mueller skulle bli fjernet som trener.
- Det eneste jeg kan si er at bare har rapportert en hendelse jeg har oppfattet som alvorlig. Men jeg vil understreker at jeg aldri har hatt verken noe krav eller ønske om at Peter Mueller skulle få sparken, sier Haugli som nå uttrykker lettelse for at saken nå ser ut til å være ferdig.
Les også: Haugli: - Ønsket ikke å fjerne Peter

Norske Runa (17) vant VM-gull i bueskyting
Bombemannens ensomme ferd
Kan bli regnet som både tilregnelig og utilregnelig
Lesernes kommentarer
Paul Oskar Rosenquist
24. november 2009 - 9:26
Er Maren ei pyse??
Men vil en kvitte seg med noen, så er det jo bare å spille på sextrakasering, så er det meste i boks.
Synn at Peter var loial mot Norge og ble her og løftet norske løpere oppover. Han burde tatt jobben han ble tilbudt. Nå skyter et svakt skøyteforbund ham rett ned! Det er takka for å være loial.
Nå får vi se da. Norsk skøytesport ned på nullnivå og en Maren som ikke blir husket får å gå fort på skøyter.
Mogens Yndesdal
24. november 2009 - 13:17
Puse eller kyniker
Det er liten tvil om at forholdet mellom Maren Haugli og Peter Müller har vært betent i en årrekke. Det er på det rene at det var hun som rapporterte Müller inn for Skøyteforbundet. At hun kan tenke seg å sette kniven i han som takk for sist, er ikke utenkelig; ja faktisk forståelig. Nå sier hun seg ferdig med saken. Hun og Müller har, etter hva hun selv sier gjort opp dem imellom, og hun har lagt saken bak seg. Jeg vet ikke hvilke rådgivere som ligger bak denne noe naive uttalelse. Dersom den avskjedigede landslagstreneren skulle saksøke skøyteforbundet, vil Maren Haugli være sentral i saken. Da vil hun nok måtte ha fokus på annet enn skøytegåing. Et søksmål fra Müller er interessant også ut fra et arbeidsrettslig synspunkt. For det første får man er rettslig vurdering vurdering av hva som ligger i "seksuell trakassering" og kanskje også om hvorvidt retten legger samme vekt på slike brudd i et så spisset miljø som toppidrett. Dessuten er det interessant å se hvordan retten vil vektlegge begrepet "etiske verdier" i Müllers kontrakt. Etiske verdier må sies å være et ganske så tøyelig begrep. Jeg kjenner mye adferd som folk flest betrakter som uetisk, uten at det av den grunn blir ulovlig. Hvilken etikk styrete idrettslederne etter når de under OL i Beijing valgte å overse alle de alvorlige brudd mot menneskerettighetene i Kina? Er det etisk forsvarlig å blunde for terror og overgrep bare for å tekkes kinesiske ledere. Det må være strenge krav til "etiske verdier", hvis de skal være grunnlag for kontraktheving. Heving av Müllers kontrakt bærer også preg av avskjed. I rettspleien settes det klare krav til oppsigelse. Kravene til avskjed er adskillig strengere. Jeg legger til grunn at Maren Haugli og hennes rådgivere har tenkt nøye gjennom saken. Det kan tenkes at saken blir kostbar både for utøvere og Skøyteforbundet.
Kenneth Brattsti
24. november 2009 - 9:48
Pinglete
Men kjønnsbasert forskjellsbehandling er vel ikke noe nytt. Sier stadig "sug mæ" til mine kolleger uten at noen blir støtt, svaret jeg får er som regel: trekk ned buksa.
Jeg håper virkelig denne saken kommer for retten, tatt forholdene i betraktning så tror jeg ikke Mueller mente det slik det blir fremstilt. At det da skal omtales som seksuell trakassering syns jeg høres helt bak mål ut.
Morten Krogsrud
24. november 2009 - 9:49
Pyse?
Hva F#%% har sextrakassering med idrett å gjøre, din amøbe?
Paul Oskar Rosenquist
24. november 2009 - 10:09
Ja, helt riktig!!!!
Hva du tror du leste? er opp til deg!!!
Ta på deg briller og ha en riktig god dag! :)
Knut Hole
24. november 2009 - 10:18
Pølseboden
Jarle Erland Herstad
24. november 2009 - 11:21
Pølseboden
Jon Gunnar Nesse
24. november 2009 - 12:49
Og belønninga vart den same
Knut Hole
24. november 2009 - 10:09
Vær forsiktig hva du sier lille munn.
Terje Ørstad
24. november 2009 - 10:20
Ansvarsfraskriving?
for saken! Må vel to til for å krangle?
Paul Oskar Rosenquist
24. november 2009 - 11:02
Ikke no tap at du blir borte!
Bare sitt på din høye hest og titt ned på alle de dumme som ødelegger det korte livet ditt.
Ta hesten og ri en laaaang tur som varer i hundre år. Det blir bra for alle.
Ola Bog
24. november 2009 - 10:21
- ha det!
Herre jemini og ha det på badet ~
Jeg har ett nyttårsløfte å avlegge:
- Ola, fra og med 1. januar 2010 skal
du slutte å lese de såkalte "kommentarene"
på dette nettstedet. Livet er for kort.
B-)
Thomas Odna
24. november 2009 - 10:56
Kunne ho ikke bare svart,
Tron Hagen
24. november 2009 - 10:59
Det var et dårlig eksempel
Eivind Hagen
24. november 2009 - 11:02
Hårsår eller mobbing...............
Per magnar Svegaard
24. november 2009 - 11:04
hjelper ikke drittsekken.
ville han i det vanlige arbeidsliv også fått store problemer med å beholde jobben.
det spiller ingen rolle om det er i "spisset" toppidrett sånn som noen får seg til å sei!!
Jørgen Mathiesen
24. november 2009 - 11:07
Og grunnlaget for diskusjonen var...?
Anne-Kari Øvrebø
24. november 2009 - 16:46
Annen kultur?
Og det gjør vi europeere. Jeg banner ikke mye til daglig, men det datt en skitt/s**t ut av meg i USA, og da ble det stille.
Fra kyst til kyst og midt i. Det å banne der borte er mye mer tabu enn i Norge, og på skoler og arbidsplasser har de ofte noe de kaller cuss (curse) buckets. Sier du noe stygt, så er det 50 cent i boksen. Ingen bønn.
Og så kommer vi fra Europa og tror de sier F**ck , c**ck, d**k, c**t, og p''y hele tiden. Vet du hva, tits er så stygt at det må du ikke si, boobs er ordet, eller breasts. Litt vanskelig å snakke om kjøttmeiser;-)
Og nei de sier heller ikke skitt. Joda det er mange som gjør det, men det er ansett som foul mouthed og svært dårlig skikk og bruk.
Så hvorfor filmer og populærkultur er så krydret, vet jeg ikke, men Peter Muellers ordbruk ville ikke vært akseptert på noe amerikansk landslag, og heller ikke blant vanlige folk.
De sier dang, dog gone it osv. Ganske så snerpete.
Nå er det er sagt, synes jeg dette er en veldig lei sak. Jeg skjønner veldig godt at Haugli reagerer, 30 år eldre mann si noe i den gata der, er ganske ekkelt, ekkelt uansett, ingen glitrende spøk eller flørt.
Om en norsk trener hadde sagt noe tilsvarende om det var dette som ble sagt, hadde nok reaksjonene blitt enda sterkere. Men Mueller har jo bannet i vei i intervjuer og er en ganske språkfattig type, så kanskje man skulle lagt seg på at han ikke har injurierende kraft? For jeg syns synd på Bøkko. Men samtidig er jo dette landslaget blitt ganske merkelig etterhvert, og at mannen ikke liker å trene kvinner er jo åpenbart, så det var kanskje på tide å bare la ham gå nå. Mange har forsvunnet. Av begge kjønn. Og hans uttalelser om at de er feite og en skam henger ikke på greip.
Man kan si mye, men kulturforskjell er det ikke snakk om. For amerikanere hadde aldri godtatt denne språkbruken. Husker dere Suzann "Tutta" Pettersen som gav et litt "friskt intervju" uvitende om hvor hårsåre de er på banning? Så den holder kke. Russerene derimot, de banner! Så der blir han en skolegutt, ja.
Bøkko er ennå ung.
24. november 2009 - 18:40
Swearing. The american way...
Eivind Hagen
24. november 2009 - 11:19
Pressen har vel får vane å
Marianne Hiltunen
24. november 2009 - 11:43
Måten det sies på
Jørgen Mathiesen
24. november 2009 - 11:48
Nettopp!
Alf Henriksen
24. november 2009 - 12:06
fakta?
Hans Ullstein
24. november 2009 - 12:45
Til Russland
Norske jenter er hårsåre!
Dette skulle ha vært ordnet opp dem imellom istedenfor å gå rett til forbundet slik at hele landslaget blir lidende på grunn av dette. Feigt!
Katherine Hasslan
24. november 2009 - 13:09
Jeg kan aldri tenke meg at
Denne saken her er bare noe fordømt tull, Peter skulle aldri blitt avskjediget på grunn av denne tøyse-saken.
Skøyteledelsen har gjort en stor feil. Og jeg vil tørre å påstå at de viste hva de gikk til når de ansatte Peter Mueller som landslagstrener. Han er seg selv rett fra levra på godt og vondt, å det har han heller aldri lagt skjul på. Men på den andre siden har han kommet med utspill som har ført til stor og negativ mediedekning tidligere, å burde ta lærdom av det.
Men alt i alt har denne saken bestående av et fjer, blitt til fem høns, og det er skandaløst.
Gretha E Fagernes
24. november 2009 - 14:31
Hæhæhæhæhæhæ......
Ed Win
24. november 2009 - 17:39
Lærerpenger
Yes, they taught that American a lesson!
Inger Hilde Ødegård
25. november 2009 - 13:46
Gunnar Celius og Anne-Kari Øvrebø.
Jeg mener ut fra det lille jeg vet, at han ikke burde blitt sparket, men som sagt, jeg vet for lite om alvorlighetsgraden av dette han har uttalt. Han var en kjempegod trener som fikk skøytelandslaget på beina igjen, og dette er en trist sorti...
25. november 2009 - 14:43
Banning.
Når det gjelder banning generelt, er jeg enig i at dette er en ukultur og mangel på anstendig språkføring. Men det er likevel ikke riktig å si at det ikke bannes i Amerika fordi det er stygt å banne, slik som jeg oppfatter Anne-Kari Øvrebø. Folk banner uansett hvor stygt de vet det er, og -ganske ofte- kanskje netopp derfor.
Jeg har også oppholdt meg en del på forskjellige steder i utlandet bortsett fra i U.S.A. Og jeg vet for eksempel at en mann i Brasil kan bli benådet for mord hvis avdøde hadde sagt sterkt nedverdigende ting om hans mor. Likeledes i Italia, hvor gestikulering er en del av agressiv språkbruk. Her er det nemlig visse håndbevegelser man skal være meget forsiktig å vise overfor sin motstander hvis man har livet kjært. Det har nemlig skjedd at morderen har gått fri etter slike episoder her også.
Vel, ovennevnte var vel litt på spissen kanskje, men her snakker jeg om land med ordfattig språk-kultur og folk med et langt annet temperament enn det som finnes blant nordmenn. Men jeg bringer det likevel på bane fordi man ikke må glemme å ha fokus på at det finnes forskjell på språk og gemytt blant mennesker fra forskjellige deler av verden.
Det som jeg opplever i denne debatten, er at tilhengere av Müllers avskjedigelse kun bruker den norske kulturen som alibi for at han var stygg i munnen. Dette blir for meg en veldig snever og naiv reaksjonsmåte. Så ut fra dette, synes jeg ikke at temaet er på siden av Müller-saken som du hevder. Den er i høyeste grad aktuell! For når rettsaken eventuelt kommer opp, kan jeg forsikre deg om at vi vil få høre mye om språkbruk i forskjellige miljøer, hvordan det bannes hos andre nasjoner, hvordan dette skal tolkes osv. (Jamfør saken mot tidligere statsråd Torbjørn Berntsen og hans uttrykk "shitbag" mot en engelsk parlamentariker). Jeg ser også for meg et ikke så rent lite oppbud av både språkforskere og professorer som vil bli oppnevnt som sakkyndige i rettssaken mot skøyteforbundet.