Trekker OL-søknaden

Idretten valgte i dag å trekke søknaden om statsgaranti for Tromsø 2018. Hovedgrunnen er at det ble mye dyrere å arrangere lekene enn opprinnelig planlagt.


Idrettsstyret i Norges Idrettsforbund valgte i dag å trekke søknaden om statsgaranti for vinter-OL i Tromsø 2018.

Med ni mot tre stemmer valgte styret å trekke søknaden.

Slik formulerte styret sin offisielle beslutning:

«Norges Idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF) vil ikke søke Den internasjonale olympiske komité (IOC) og Den internasjonale paralympiske komité (IPC) om at Norge skal arrangere de olympiske og paralympiske vinterleker i 2018.

Som en følge av dette trekker NIF tilbake søknaden om statsgaranti til KKD avgitt 10.05.2008»

Les også: Heiberg skuffet

Se ABCTV: Svært skuffet i Tromsø

For dyrt

Hovedgrunnen til at idretten nå ikke lenger ønsker å søke om vinter-OL i Tromsø 2018 er i hovedsak fordi det ble mye dyrere enn først planlagt.

Veritasrapporten, som ble fremlagt forrige uke, konkluderte med at Tromsø-OL blir dobbelt så dyrt som først antatt. Paule sa at styret har gått grundig gjennom rapporten fra de eksterne kvalitetssikrerne (Veritas).

Les kommentaren: OL-surr i Regjeringen

Ifølge Paule forelå det to forslag til som var oppe til avstemning. Den ene var å fortsette med den opprinnelige søknaden som ble fremmet 10. mai 2007.

Det andre var et kompromissforslag, som til slutt fikk tre stemmer, framsatt av Geir Knutsen. Det gikk ut på at idretten skulle sette 625 millioner kroner som grense for bruk av tippemidler, og gå videre med søknaden med den forutsetning at resten av anleggsmidlene staten krever skulle finansieres med tilskudd fra nordnorsk næringsliv.

– Det er mye ros til jobben Tromsø 2018 har gjort, men også en del annet. Vi har sett på kostnader, anleggssituasjonen, og ikke minst vurderingen av konseptet og gjennomføringsverdien, sa hun.

– Vi har vurdert prosjektets robusthet. Mye er robust, men det er også mange utfordringer.

Hun gjorde det også klart at styret i forkant av møtet fikk klare signaler fra særforbundene og idrettskretsene om at søknaden burde trekkes.

Oslo søker ikke

Da Tromsø ble valgt som norsk kandidat var det på bekostning av både Oslo og Trondheim. Byrådsleder i hovedstaden, Erling Lae (H), sier i en pressemelding at det ikke er aktuelt for Oslo å søke på nytt.

– Oslo har ingen planer om å søke et OL i overskuelig framtid. Skulle en søknad bli vurdert måtte det være et resultat av sterke oppfordringer fra idretten og staten. I dag er dette ingen aktuell problemstilling og heller ikke sannsynlig, sier Lae i pressemeldingen.

Oslo har stilt seg lojalt bak Tromsøs OL-søknad etter at Tromsø vant den innledende runden i mars 2007. Oslo tar også Idrettsstyrets vedtak mandag til etterretning.

Lesernes kommentarer

Trist - bare trist for Norge og for Tromsø...

Dette er en trist dag for Norge og for Tromsø - vi kan ikke annet enn å gremmes...et OL i Tromsø ville vært det mest spektakulære OL-arangemnet i verdenshistorien - mega rike Norge har ikke råd til noen ting - da vi var fattiglusa i Europeisk målestokk kunne vi bare 7 år etter annen verdenskrig og 5 lange okkupasjons år og rasjonering i etterkrigstid - ta oss råd til å arangere vinter OL i 1952 - men i dag har vi ikke råd... skam og atter skam!!!

helt enig

og jeg har ett lite forslag.. hva sa politikerne om penge saker når det alt for misslykkede og veldig lite trengte opera huset ble satt opp på det værst mest styggeste stedet i oslo ? kan ikke akkuratt si at det var noe møte om å droppe det i denne grad som ol..
kanskje vi hadde hatt mer råd til det om det ikke hadde blitt bygget.. ops.. vel vi har jo faktisk råd til det uten at noe skal få svi.. får jeg spørre hva som fikk svi da opera huset ble bygget?

fortjent kritikk

Jeg vil nå først og fremst si at dette er en skam. En stor skam. Og dette var allerede tapt før idretts president og andre innen idretten ble samlet til ett møte.. Etter uttalselser fra både kultur minister og andre politikere pluss deres egne kollegaer hadde de ikke mye valg uansett. Og mulig mange argumenter mot ol i tromsø er gode..men så mange som er gode for tromsø. Og at man står på tv og sier at nord norge trenger å oppgraderes og derfor får de ikke store arrangemanger dit er rett og slett arrogant og faktisk ingen som er ute etter medlidenhet . Det man er ute etter er respekt og faktisk kunne bli sett på som en deltager i landet norge. Jeg og sikkert mange andre deler den troen om at om ol i oslo hadde blitt valgt hadde det ikke vært en diskusjon en gang om penger.. Jeg forstår bedre nå når jeg har flyttet fra sør til nord , det jeg har hørt så mange ganger før " det glemte nord" . Her er det flere steder elendige lokale politikere som ikke bare er med på sør sin ødeleggende politikk men som også greier å vri den til værre enn værst.. Og i tillegg skal dette komme..Henge ut Tromsø som den uoppgraderte byen som en gang søkte om ett alt for dyrt ol og trudde de hadde en sjangs.. Snakk om å gi ett barn godis for så å ta den fra de opp til flere ganger.. Ett avslag er nok om man ikke skal komme med klare arrogante fornærmelser i tillegg..
Oslo er faktisk en skam. Mye skryt av oslo..Ja og det er mye fint i oslo.. Jeg som selv kommer fra sør som både har bodd i oslo og vokst opp rundt oslo setter pris på byen.. Men noe skatt er den ikke.. Er nok flere som kunne sagt at en finere hovedstad kunne vi funnet flere steder i norge.. Og jeg er absolut ikke enig i at norge kun skal være om det som skjer i sør. Denne saken om ol i tromsø var allerede bestemt og alle kunne se og skjønne det.. så vidt jeg gadd å se på når resultatet ble presantert.. Og at folk muligens måtte gått av eller middler blitt trukket tilbake om dette ble sagt ja til er en enda større skam .. Og helt ærlig har jeg mest lyst til å skrike ut de styggeste ord akkuratt nå men det holder jeg meg for god for .. Jeg trenger ikke å komme med trussler om noe , og synke på samme nivå som både politikere og andre høye makter har en tendens til å diskre bruke for å få sin vilje..

Jeg vil nå først og fremst

Jeg vil nå først og fremst si at dette er FLOTT! Vi har viktigere ting å bruke penger på enn å arrangere OL langt utenfor allferdsvei!

Fornuftig

En fornuftig beslutning som har støtte i store deler av landet.

OL-Søknaden

Dette er vel det eneste fornuftige at OL.søknaden ikke blir godkjendt.
Hadde OL i 1952 og i 1994, to OL på42 år, la det gå 42 år til neste søknad.
Nesten 20 Mill. er utrolig mange penger, som burde brukes til andre oppgaver enn å underholde i 14 dager.
Det beste med dette avslaget er at nå kan ingen regeringer si at de ikke har penger til vei - sykeomsorg og andre preserende ting.

OL i Tromsø

Nå synes jeg at idrettstyret bør gå av og bli erstattet med folk som har litt vett i knollen.
Hadde denne søknaden dreid seg om å få OL til Østlandet,så har det helt sikkert ikke vert snakk om penger.Dette er ren sjalusi og maktmisbruk for at Tromsø ble valgt.Ikke noe annet.
Landet flyter over av penger.Det er snakk om å innvistere i en fremtid i nord.Det at OL hadde kommet til Tromsø har kommet til å betalt seg mangfold tilbake både for lansdelen der og landet for øvrig.
Er det noen som vet hva det koster å bygge om Holmenkollen? Hadde kanskje vert billigere å bygge ny der også?? Men nei.
Hva med operaen i Bjørvika?? Hadde vi råd til den?? Kunne sikkert vert billigere å bygge den en annen plass også.Hva med Tr.heim så folk fra hele landet kunne besøkt operaen.Men den skulle bygges der den nå er for fiffen i Oslo.
Dette virker kanskje usaklig,men tenk nå bare over disse to tingene.Det er mange andre saker også,som smaker av sjalusi,og at makteliten sitter i Oslo.
Kulturministeren bør stikke fingeren i jorda og huske på hvor han kommer i fra,og at hans oppgave er å ivareta hele nasjonens onsker.og fremtid.
Start en innsamlingsaksjon for Tromsø og OL der.

Ol i nord

Jeg er enig i avslaget. Jeg er litt forundret over noen av de andres innlegg.


HER ER DET STYRET I TROMSØ 2018 SOM HAR DRITI SEG UT OG IKKE IDRETSSTYRET.
SÅ SLUTT Å LEGGE SKYLLA PÅ IDRETSTYRET DE KUNNE IKKE GJØRE NOE ANNET.

Dette var utrolig

Vi har ikke råd til OL.Vi har flere tusen milliarder i utlandet.Men de kan vi jo glede oss over.Dette minner meg om gnieren som har diger bankbok ,men likevel lever som uteligger.Man vi har jo fredagsfylla.
Og lottotrekningen flere ganger i uka.Og så har vi jo dagbladet og VG og Se og Hør så vi kan lese om kjendiser som fester og bruker penger.Det skal ikke mye til å more nordmenn.Stem Frp og kos deg over billig bensin og sprit og røyk.De er jo helt på linje med folk flest.Ingen Opera og ingen OL.Kultur er jo bare for fiffen.Vi har jo døgnåpene bensinstasoner med søplemat for folk flest.Og utlendingene har jo mere bruk for milliardene våre.Det er der de vil forsvinne før vi aner det.

Bra

Arranger et annet skirenn. Ett som idretten selv kan gå inn for.

Tromsø-OL

Ol i Tromø=utopi!

OL i Tromsø

Det ligger liksom i korta at det kommer en OL-søknad fra sør i løpet av 5-10 år. Vi glemmer dessverre så fort her til lands.
Nå som det ikke blir noe OL her i Tromsø, kan man vel forvente at Opera Nord får sitt operahus på sørsjeteen i Tromsø. Et praktbygg i glass og marmor, eller hva? Og nå slipper ansatte og pasienter på Universitetssykehuset i byen vår å engste seg, det blir penger til drift nå. Vi får vel jernbanen til Tromsø
også? Gleder meg stort til å se alle de flotte prosjektene bli virkeliggjort nå som vi sparer så mye på en OL-drøm som forsvant.

OL i Tromsø og hissige nordlendinger

Ja fornuften seiret, idrettsstyret sa nei til å sende inn søknad om statsgaranti.28,6 milliarder på et idrettsarrangement som ville være utilgjenglig for den største del av Norges befolkning. Svært få kunne som på Lillehammer komme seg til Trmsø på dagstur for å tapetsere løypene med tilskuere. For å oppleve det måtte de aller fleste Såvel Nordmenn som utlendinger ha en meget dyr og forurensende . flyreise(hadde ikke blitt billigbilletter i den perioden nei). Derefter tilsvarende dyr overnatting i en eller to dager, dersom det hadde vært rom å oppdrive for den vanlige mann.
Så kommer vi over på anleggsiden, anleggene hadde nok ligget der og de kunne nok blitt brukt i noen grad, men hvem skulle finansiert det hele. De klarer ikke å finansiere etterbruk på Lillehammer og de har et helt annet befolkningsgrunnlag å ta av. En ishall med plass til 1-15 000 tusen tilskuere i Tromsø, det gikk ikke i Oslo engang. Tre ishaller til javist, vi kunne fortsette. Skal bare nevne at arrangementskomiteen i Granåsen gikk konkurs, det kommer ingen å ser på WC arrangementene ! Skulle vi plutselig fått et fjerde riksanlegg for ski og skiskyting i Norge.
Når det snakkes om opera og fiffen i Oslo, så skal det vel sies at nokså mange her sørpå nok godt kunne tenkt seg å bruke de pengene på noe annet. Og det er nok heller ikke slik at operaen først og fremst er for "fiffen", utenom premierer er det mest vanlige folk som går der. Eller som i Tromsø, det skjer ikke noe virkelig stort på kulturfronten før du har fylt opp to fly fra Oslo til premieren.
Ville det blitt OL om det var Oslo som hadde vunnet, neppe. Det er først og fremst idrettskretsene som sier nei til dette arrangementet, og Oslohatet er vel så stort utover resten av det sørlige Norge som oppe i nord.
De som sa nei til dette var de som har utslitte haller, tomme svømmbasseng, 50 unger på en fotballbane, eller de som rett og slett ikke kommer til på våre alt alt for få Idrettsanlegg. Men dersom staten nå kunne bruke !8.6 ? milliarder på anlegg ekstra frem mot 2018, så ville vi kanskje komme ajour med Svenskene og Danskene på anleggsfronten. Det ville være et løft for Norsk idrett og kanskje også fiffen ville fått en idrettshall, det er fortsatt ikke en treningshall med mål 20 x40 meter i kommunal eie i store bydeler som St.hanshaugen, Majorstua, Marienlyst,Fagerborg,Bygdøy,Frogner,Bislett, Ruseløkka/Vika,Gamlebyen,Grunerløkka(der er det vist en ishall) Sinsen, Tøyen,osv Men de har jo parkene og Bislett.
Nei slutt og hiss dere opp over "søringa" og innse fornuften,skulle OL blitt arrangert måtte det skjedd med rene oljepenger og da står vel skole, veier og sykehus foran. Men gjerne Nord-Norgebanen til Tromsø

OL i Tromsø

Ille å høre at Paule har motatt sjikane og trusler,har vi glemt inntensjonen med iddretten ?
Samvær og ha det morro.det har blitt alt for mye alvor og penger i dette,industri kan vi kalle det.
Så for min del er det helt greit å trekke oss mens vi kunne,komersieliseringen har blitt for voldsom.
Vi kunne arangere leker for en mye mindre penge med noe mindre fokus på glamur og mer på idretten.
OL vinnere og deltagere fikk vi uansett og kansje ha det like moro.

Elendig håndverk fra de involverte…Trist ;-(

Kulturminister Trond Giske og resten av politikerne, gjør helt rett i å stille spørsmål rundt prislappen for et 14 dagers arrangement til 30 milliarder kroner.

Det som undrer meg, er hvorfor man har valgt å fokusere søknaden på kun 1 by, og ikke satse på 8 regioner i hele landsdelen. Med dagens transportsystemer og muligheten for å leie inn busser, store båter og fly, øremerket de 14 dagene dette arrangementet varer, er etter min mening en tanke jeg tror både politikerne, og IOC hadde tent positivt på.

La os si at Tromsø var hovedsete med åpning-og avslutningssermonien, innkvartering av media, og i tillegg 1/3 del av alle øvelsene.
De resterende 2/3 deler av øvelsene kunne de 3 fylkene i Nord-Norge delt på. Forutsetningen måtte være at de har flyplass og havneanlegg til å ta imot større fly og fartøyer.

Kirkens, Alta, Finnsnes/ Bardufoss , Harstad/ Narvik, Bodø og Mo i Rana. Dette er byer som i tillegg til Tromsø fint hadde kunnet håndtert et slikt stort arrangement. Forutsetningen er jo at prisen ble nedjustert slik at den vanlige nordmann får ”nakkehårene sine” tilbake der de hører hjemme.

Dersom idretten og den Nord-norske landsdelen ønsker det, ville en slik søknad i bredere og biligere format lettere kunne fått gjenomslag i det politiske miljø. Likeledes spørs det om ikke næringslivet i de 3 aktuelle fylkene også ville vist mere entusiasme. Uten at jeg skal ta munnen for full her, så tror jeg også IOC er opptatt av etterbruken til de ulike arenaene når OL er over. Med andre ord, det og spre et slikt arrangement på 8 regioner i Nord-Norge, er etter min mening helt i tråd med idrettens verdier.

Mvh Trond-M. Schultz

Ny næring til nord – syd forskjell


Ja, det er trist at vi har folk i idretten som føler at det er dè som er satt til å forvalte midler fra den Norske stat. Tove Paule opptrer som finansminister – heldigvis er hun ikke det, men samtidig i intervju med NRK sier hun at hun er lei debatten om nor og sør i dette landet, og at idretten i Norge må ta hensyn til landets befolkning hva pengene brukes til. Tove Paule har med sin helomvending i OL saken lagt mer bensin på bålet – hun skaper mer splid en det gagner et godt forhold landsdeler i mellom. Ho mener tydeligvis at folk nord om Dovre ikke trenger penger til verken idrett eller infrastruktur.

Jeg stiller også spørsmål om en slik person har troverdighet med en søknad til kandidat til stilling i OEC.

Idrettsstyre fikk på plass de pengene de trengte for å godkjenne en søknad, så var det opp til staten å eventuelt forkaste eller godkjenne den videre statsgaranti.
Det må være måte på hva enkelte kan vise av arroganse – det er helt tydelig for meg at hadde denne søknad dreid seg om et arrangement på Østlandet så hadde hele idrettsstyret svart ja.

OL

Galskap å bruke så mye penger i denne avkroken av landet.
Det burte du og forstå.
Her seiret fornuften

Alt for tidlig

Er det ingen som kan få inn i hodet sitt att det er alt for tidlig og arrangere OL igjen allerede i 2018. det er jo ikke lenge siden det var på Lillehammer. La de andre landene arrangere det noen år til også kan vi komme på banen senere.
Ol kan gjerne legges til Tromsø og vil sikkert bli ett flott arrangement men vent en del år. La oss si tidligst 2030.

OL

Bra det blei nei, trenger mange nye mosker på østlandet, de koster jo penger.

Hva med nye kirker? Ser ikke

Hva med nye kirker? Ser ikke bort ifra at du ikke hadde klaget på det?