Idrettsstyret består av (bak fra v): Bjørn Omar Evju, Bodil Heskestad, Geir Knutsen, Karette M. Wang Sandbu, Jorodd Asphjell, Camilla K. Haugsten, Terje Wist.
Foran fra v: Geir Kvillum, Odd-Roar Thorsen, Tove Paule, Børre Rognlien, Aslak Heim Pedersen. Ikke tilstede: Gerhard Heiberg. Foto: Norges Idrettsforbund

Disse avgjør OL-søknaden

Idrettspresidenten tror et OL-nei til Tromsø vil stoppe planene om en ny søknad for 2022. Vegard Ulvang derimot, tror et nei til 2018 ikke er til hinder for å prøve igjen i 2022 eller 2026.


Førstkommende mandag skal Idrettsstyret i et ekstraordinært møte avgjøre om de skal gå videre med Tromsøs OL-søknad.

Enkelte styremedlemmer TV 2 Sporten har kontaktet, er sjokkerte over Tromsøs feilberegninger. Andre mener beløpet er langt over smertegrensen.

Paule har liten tro på et fortsatt ja til Tromsø 2018.

- Det er ikke helt usannsynlig, men det heller nok mest andre veien, sier hun til TV 2 Sporten.

Paule sier hun ikke vil ha noen debatt på møtet om Norge skal søke OL eller ikke. Møtet skal i sin helhet bestemme om idrettsstyret skal gå videre med Tromsøs søknad.

- Den skal få en grundig og god behandling, lover Paule.

Men det spørs om det blir nødvendig for politikerne å ta stilling til en søknad om OL i Tromsø i 2018. Eller rettere sagt til en statsgaranti for OL.

Sjokktallene som ble presentert tidligere denne uka i den såkalte kvalitetssikrings-rapporten, viser nemlig en fordobling av utgiftene til et eventuelt OL i Tromsø.

Netto må Staten ut med over 19 milliarder kroner. Dessuten må idretten på egen kappe ta hele 850 millioner av utgiftene til nye OL-anlegg.

Dette er tall som har fått selv de mest entusiastiske OL-tilhengerne til å bli bleke om nebbet.

Og folkeviljen er tilsynelatende klar:

I en fersk meningsmåling gjort for Aftenposten, konkluderes det med at bare 19 prosent mener at Staten bør gi den statsgarantien som idrettsforbundet er avhengig av for å kunne søke. 66 prosent sier nei, mens 15 prosent vet ikke.

Flere politikere har allerede signalisert at de vil si nei. Klarest er holdningen fra Framskrittspartiet, som bastant avviser tanken om statsgaranti til OL.

Men også innen idretts-Norge er skepsisen blitt stadig større.

Mye tyder på at idrettsstyret sier nei til Tromsø — og dermed en norsk OL-søknad på mange år.

Ifølge avisen Nordlys er det nå kun to av de i alt 12 som sitter i idrettsstyret, som vil støtte Tromsø. Det er Odd Roar Thorsen og Geir Knutsen.

De øvrige Tromsø-tilhengerne i styret vil trolig stemme nei. Motstanderne har neppe endret mening etter at kvalitetssikrings-rapporten ble lagt fram.

Idrettspresident Paule tror at et OL-nei nå vil stoppe planene om en ny søknad i 2022.

Men hun understreker overfor avisa Nordlys at det er hennes personlige mening. Uttalelsen er like fullt oppsiktsvekkende. Den stopper nemlig Oslos planer om å søke lekene dersom Tromsø får nei fra idrettsstyret.

- Vi hadde en OL-debatt om 2014 og vi har hatt en debatt om 2018. Slike debatter kan vi ikke ha hvert fjerde år. Det kreves både tid og ressurser. Derfor må vi vente noen år, fortsetter Paule.

Tromsø-tilhengeren Vegard Ulvang er uenig.

– Dette er et godt prosjekt som jeg har troen på, og som norsk idrett trenger. Enten det er i 2018, 2022 eller 2026, sier Ulvang til Nordlys.

Terje Wist fra Levanger er med i Idrettsstyret, og sannsynligvis representativ for flere, når han sier.

- Jeg ble overrasket da jeg hørte sluttsummen. Det er klart at jeg tviler, selv om jeg møter med åpent sinn. Jeg er for OL, men ikke for enhver pris. Kanskje skulle OL-prosjektet vært kvalitetssikret på et tidligere tidspunkt, sier Wist.

- Jeg tror dette var spikeren i kista, sier styrekollega og leder i Sør-Trøndelag idrettskrets, Jorodd Asphjell, til VG Nett.

Det er disse 12 i Idrettsstyret som skal avgjøre OL-saken:

President: Tove Paule, 1. visepresident: Odd-Roar Thorsen, 2. visepresident: Børre Rognlien, Styremedlemmer: Geir Knutsen, Bodil Heskestad, Terje Wist, Aslak Heim Pedersen, Camilla K. Haugsten, Jorodd Asphjell, Karette M. Wang Sandbu, Geir Kvillum. Dessuten sitter Gerhard Heiberg (IOC-representant) og Bjørn Omar Evju (ansattes representant) i styret.

Lesernes kommentarer

Si ja til OL

Si ikke at vi ikke har råd.Vi har 2000 milliarder.Hvis ideretten sier nei til OL så må de være kjøpt og betalt.Så at det var folk som truet med å ta fra dem jobben hvis de stemte ja.Så her er det mange sterke krefter.Det har vært mistanke om mord når det gjaldt Gardermoen kontra Hurum.Så tror ikke at det er helt rent spill her eller.

Stoler på Børre Rognlien...

Håper Tromsø får OL i 2018 - det fortjener Nord-Norge og det fortjener Norge som sådan...
Håper du Børre Rognlien kan hjelpe til der - setter min lit til deg - vi var jo sammen deler av vår militærtjeneste...på midten av sekstitallet - Terningmoen bl.a.
Willy Wiksaas

Ja til OL i Tromsø

Idrettstyret bør si ja til OL i Tromsø, så får Stortinget ta stilling til om vi har råd til dette.

OL Ja.

OL ja kaste vekk pengene på noe vi ikke får en skitt igjen av, Bekjemp fattigdommen i dette landet først. Men det greier jo ikke regjeringen med ap'ene i spissen det eneste de greier er og kjøpe seg velgere for 100 milliarder og æreskrenke de vulgære nyrike som de kaller dem. Og nå snakker de FRP politikk for å kapre velgere for de er jo i fritt fall. Og sluere en ap'ene skal man leite lenge etter. Landet norge er rikt på bekostning av endel av verdens fattigste land. bla. Bangladash som norge raner for flere milliarder kroner årlig.
Men å bekjempe fattigdommen i eget land skal det selfølgelig ikke gjøres. Kun stjele fra de fattige men når toppene gjør noe er det godtjent av ap'ene med en gang. Joda helt utvilsomt vi lever i et Demokratisk Diktatur eller i en Soalistisk/komunistisk stat. Kapitalisme i regi av ap'ene og fattigdomms programmet til ap'ene som de har sørget for at det er flere fattige en på mange år. Store i kjeften er de men å gjøre noe bortsett fra å kjøpe seg sårt trengene velgere gjør de.
Disse grå nakkene i ap bør gå av med pansjon før hele norges befolkning lever under fattigdoms grensen, Disse ap'ene trenger ikke å engste seg for de skriver jo ut sin egen pansjon etter som det passer det har man jo også fått bevist nå og det blir vel bare flere og flere katastrofer som kommer ut av sekken til denne regjeringen. Så hipp hipp hurra for ap'ene. Som de brøler ur.: Fagbevegelsen Fagbevegelsen Fagbevegelsen, Merkelige greier det der fordi de sørget for å få fjærnet G. L. Valla Og nå går det utover sykehusene for nå skal kommunene holde senge plassene. Dvs. inn på sykehuset under kniven dagen etter sendes hjem til en kommune som har et bøtte kott og plassere deg på. Hipp hipp hurra for ap'ene fremgangen lenge leve. Fortsetter det slik er vi snart tilbake til steinalderen.
Nei jeg tror det er viktigere å bruke pengene på velferd til de sterk trengende i dette landet i stedet for å kaste milliarder ut i et OL som de aller fleste går ut i tap med.

2000 milliarder

Det er nok mer en 2000 milliarder vi snakker om her hvis vi sier 3600 milliarder ligger vel vi ikke så langt unna.
Jeg er enig med at Nord Norge trenger litt blest for det er fra flytting som bare det oppe i nord men grånakkene bør bekjempe fattigdommen i dette landet før de kaster bort penger på noe bare noen få tjener på og resten går dundrene konkurs eller med solide tap på.



Nord-norge?

Nå er det et svært begrenset område av Nord-Norge som får noen nytte av OL i Tromsø.
Det er ikke noe kortere vei fra Bodø til Tromsø enn det er fra Oslo til Bergen. Hvor mye nytte har bergenserne av operaen i Oslo?

Hilsen nordlending (som har kortere vei til Oslo enn til Tromsø uansett om han tar bil eller fly)

Bruk heller noen milliarder på veinettet her oppe eller på å forhindre nedleggelse av sykehusene avdeling for avdeling slik det foregår nå. Det ville faktisk Nord-Norge som helhet hatt reell nytte av!

JA

Det må bli et JA på mandag ellers viser idrettsstyret sitt sanne ansikt, en gjeng av selvgode bedrevitere som slettes ikke har idretten i tankene. Sammfunnsansvar, hørt sån tøv. Det er nok det de har i hodene, de tenker på sine egne maktposisjoner de slettes ikke vil gi slipp på. Fordi det er jo denne gjengen, en maktsyk klubb som mener de eier samfunnsansvar og synes synd om staten hvis den må stille garanti.
Det er tross alt kun en garanti og så er det ingen ting sagt om de goder, inntektene osv. , unnskyld meg men respekten for idrettsstyre henger på en enda tynnere tråd enn OL i Tromsø. (Unttatt de to som er for og som har forstått verdien for idretten og samfunnet forøvrig).
Landets største mediabedrifter har gjort hva de kan for å styre det hele til et NEI, hadde dette vært en rettsskak ville den måtte avvises pga ensidig forhåndsdømming.
Hvor mye positive ord har media brukt på denne saken? Null og niks og denne negative forsyringa av hele prosessen er tross alt et ikke ubetydelig bidrag til å styre idrettsstyre til et NEI.
At slikt går an i dagens verden er helt utrolig og jammen viser det det rette ansikt av også media.
En skamfull oppførsel av landets største aviser og jeg ser for meg overskriftene på trisdag HURRA DET BLE NEI, men det er nok ikke noe media kan være stolt av.
Fy og fy kan jeg bare si.

OL

Det er vel på tide å ta opp de gamle planene om en ny riksgrense. Det er jo tross alt resten av Norge som holder liv i østlandet.

Selvfølgelig JA til TROMSØ 2018 OL

Etter siste ukes hendelser vedr OL saken er det mye som "slår en".
Først er det selvfølgelig den store differansen i anslagene til kostnadene vedr ett evnt TROMSØ OL.
TROMSØ 2018 sine folk har regnet så godt de kan utifra den tilgjengelige informasjon de har blitt forelagt av impliserte parter. Så kan det bl.a diskuteres hvorvidt eksempelvis AVINOR har gitt noen tall til TROMSØ 2018 og noen totalt andre tall (som er vesentlig høyere) og som gjøre store "negative" utslag i regnestykke til "tallknuserne". Så kan det diskuteres hvorfor, motivet osv. Er TROMSØ 2018 ført bak lyset ?
Så er det idrettsforbundet som har "diskutert høylydt" i mange sammenhenger hvor smertegrensen går vedr deres andel av anleggskostnadene. Hva kan aksepteres, hvor går grensen før foten settes ned...?
Naturlig nok er terskelen høyere for vinteridrettsforbundene enn sommeridrettsforbundene, da de i utgangspunktet kan dra større nytte skulle en tro.
Idrettsforbundet med president Tove Paule har mer enn en gang poengtert at overskridelser av den magiske % satsen til kulturminister Trond Giske er vanskelig å etterkomme.

Så når det er konkludert med den vesentlige økningen i "budsjettet" for ett vinter OL til TROMSØ i 2018
og de alle negative uttalelsene fra mange hold om at nå er det kroken på døren, det er bare til å legge ned osv.... da blir en kraftig provosert....det er så mye usakligheter ute å går.
En burde virkelig gå profesjonellt til verks å virkelig analysere postene detaljert, da vil mange se hvor urettmessig det egentlig er.... riktignok lyver ikke tall, men jeg sier men.... "det er mange knagger på en vegg, hvorfor brukes den samme knaggen gjentatte ganger istedet for å fordele på andre knagger"
I klar tekst betyr det at en del kostnader er skjøvet over i budsjettet til TROMSØ 2018, som i utgangspunktet ikke skulle vært der....om det er direktiv / indirekte innflytelse fra de som vil ha prosjektet skrinlagt skal være usagt..., men det ligger noen jokere i kortene der.....

Når så ordføreren i TROMSØ og næringslivet i Nord-Norge så bretter opp armene og ikke vil la det unike prosjektet som ett OL er gå dukken, og klarer det utrolige å legge 200 millioner på "bordet" slik at OL 2018 til TROMSØ ikke skal ufortjent stoppe opp pga idrettsforbundet & Tove Paule sitt "tak" vedr andelen til idretten, hva skjer da...?
Jo da begynner Idrettsforbundet med Tove Paule og snakke om samfunnsansvar og masse svada prat..
Det virker som om de gjør de de kan for å stikkke kjepper i hjulene til OL toget TROMSØ 2018.
Det er nesten skandaløst det som skjer...
Alle snakket om at D-dagen til TROMSØ 2018 var på mandag som var, men de som kjenner nordlendinger og ikke minst folk fra andre deler av landet som støtter denne fantastiske unike gyldne mulighet til å få igang en motor for både idrett og næringsliv i den kanskje mest kommende ressurs sterke del av landet, de vet at en kaster ikke håndkle inn pga litt motstand....

Det er nå kompen begynner, får bare inderlige håpe at de som kanskje skal avgjøre dette på mandag
6 oktober vet hvor skoen trykker hen. Nåverende kulturminister Trond Giske har slått fast at det finnes bare en kandidat til ett evnt vinter OL i Norge.
At det må bli TROMSØ er bare helt natulig. Like naturlig som om det er snø som trengs for å arrangere ett OL og ikke kunstfrosset spor på halve østlandet som Erling Laa ønsker til OSLO i 2022, hvis OL i TROMSØ 2018 blir lagt på is i denne omgang....

Nei folkens... det finnes bare ett sted det kan bli vinter OL i Norge, og det er i TROMSØ !

Hvorfor må idretten spytte så mye penger i kassa for et OL?

Er det noen som kan svare på dette?
- Hvis det skal søkes om OL i Norge i 2018, bør vel ikke det gå utover idretten?
- Hvorfor kan ikke en større andel av tippemidlene gå til OL for en periode?
- Hvor mange milliarder har Staten brukt i Osloregion de site ti-årene? Jeg tenker f. eks. på statens investeringer i finkulturen, bydelsutvikling, milliardoverskridelsene på vei og byggeprosjekter mm
- Beløpet som er kommet frem i kvalitetssikringsrapporten er selvfølgelig mye penger. Men er det mye penger i forhold til alle ulønnsomme investeringer i utlandet - herunder investeringer i selskap som produserer klasevåpen mm?
- Er det regnet på hva regionen og landet som helhet kan tjene på at Staten også spytter noen millioner i kassa i nordområdene? Jeg tenker da på næringsutvikling mm

Mitt hovedspørmål er likevel dette:
Hvorfor må idretten spytte så mye penger i kassa for et OL i Tromsø?

Veikroner pr.person.

Det blir nesten brukt dobbelt så mye på vei rundt i landet enn i østlandsområdet.
Så jeg tror ikke østlandet har noe å skamme seg over.Skolene i Oslo får nok mye mindre pr.elev enn i resten av landet.

selvfølgelig skal vi ha OL i Tromsø

Denne gjengen avgjør ikke – de har allerede avgjort Tromsø sin søknad.!

Dette styret har ikke tiltro, og for meg framstår Tove Paule som en person uten egne meninger og lar seg presse til en handling som har personlig preg for avgjørelsen i idrettsstyret.
Hun er truet med avgang vist hun stemmer for et OL i Tromsø - denne trussel har etter min mening klar sammenheng med hennes kandidatur til IOC. Vist hun må gå fra sin posisjon i idrettsstyret kan hun heller ikke stille som kandidat til IOC. Slik sett bør hun overveie å trekke sitt kandidatur til IOC, fordi hun ikke framstår som troverdig og habil. Slik sett bør hun tenke over hva hun holder på med.
En annen ting er den økonomiske garantien fra idrettsstyret til OL i Tromsø – denne garantien er på plass og da er hennes uttalelser om å ta hensyn til samfunnsøkonomien helt tatt ut av en sammenheng – det har da verken idrettsstyret eller Tove Paule noe med.

En annen sak – er det virkelig for mye penger å legge i et OL i Tromsø når mesteparten av pengene fra staten går til infrastruktur og bygningsmasse ? Hører ikke Tromsø med til Norge ? Jeg tørr være så freidig i min uttalelse at; hadde det vært snakk om å bruke så mye penger på et arrangement på Østlandet ( les gjerne Oslo) så hadde det ikke vært tema for diskusjon i det hele tatt. At det er tettere befolkning på Østlandet har ingenting med fordelingen av pengene til as Norge å gjøre.
Selv om opera`en i Bjørvika ikke har noe med OL i Tromsø direkte å gjøre i denne sammenheng, så er det prosentvis flere av norges innbyggere som har glede av infrastruktur og bygninger i forbindelse med OL, èn de som i dag benytter seg av opera`en – den har også kostet noen mill uten at hele Norges befolkning verken har godkjent eller akseptert denne byggeklossen.
Jeg vil komme med en oppfordring til kulturministeren – drit i idrettsstyret, slå deg sammen med kommunalminister og samferdselsminister og ta hele regninga for OL i Tromsø

Er ikke interresssert i å høre på detn møkka!!!!!!!!

Jeg sier det bare som jeg føler det. Er det virkelig ikke mulig å oppgradere Lillehammer fra forrige OL ????
Vi er på vei inn i en krisetid!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Er det ingne som diskuterer dette ? VI SKAL GÅ INN SOM ET GODT EKSEMPEL!!!! Vi har penger og vi kan! Men vi MÅ ikke! Hva er egentlig greia ? ER det ikke mulig å pusse opp og ordne med forrige gangs velfortjente ?? vakre?? flotte plass.. Det får meg så pisst! Hva i hele hel.... er det det er snakk om? Må det være en ny plass ? Må vi dra Tromsø inn som en ny turistplass? trenger vi mere av dette nå? Skal vi ikke bevare miljøet.. Tromsø er en plass som jeg ville elska å dra å fiske.. Å guuud! Men vinter Ol er godt nok i Lillehammer.. Med noen forandringer og nye ting der villle det blitt som nytt! Og hva ville verden syns ? Med sultne mennesker rundt omkring sitter Tromsø politikerne å syter og bærer seg som små ulykkelige drittunger!! Voksne folk som ikke har en ideom hva vi egentlig burde bruke pengene til! Veier! Folket har pratet så mye om veier! Veier veier veier!!!! Ikke det jeg syns det er det verste.. Kjør pent! Behold roen.. Vær fornøyd med det vi har.! Gjør heller noe med skolene! Mere for ungdommene som pr i dag sitter inne hele dagen! Gi de noe spennende å foreta seg! Så opp yours assa! Opp f.... yours.. Jeg bare sier det! VI HAR SKAPT DETTE SAMFUNNET DER VÅRE BARN SITTER INNE! Sender du ut barna så går de til naboen å sitter inne! Hvis de ikke får det til går de allesammen til en ny nabo.. Det er altid en ny "snill" nabo som slipper de inn.... Vi snakker om idrett! Ikke forebeholdt den enkelte! Dette er et klassisk eksempel på MATERIALISME!!!!
Det er så klassisk at det neten får meg til å spy! Nordmenn er flinke til å satse der det syns! Kun for PR og godt ansikt utad.. Men snart er bana våre like amerikanerne. Feite og udugelige. døde før vi andre blir pensjonister! Slå et slag for idretten over hele Norge! Og......... Gjør det gratis for hvermannsen !

Idrett skal være noe positivt! Ikke et milliardsluk! Ikke fottballspillere til flere 100 millioner kroners klassen ? Hva faen er det de tilfører de landet? Morro og interresse selvfølgelig.. Er ikke blind og dum. Men det er faktisk måte på. Men selvom de er "penjonister" som 40 åringer betyr det ikke de skal ha lønninger som ikke ligner grisen

En god investering

Jeg blogget om dette like før helga. Jeg undres veldig over hvorfor ikke flere ser parallellene til OL i Lillehammer, som ble en kjempesuksess? http://erlend.fuglum.net/2008/10/troms-ol-en-god-investering.html

Er det rimelig at

Er det rimelig at idrettsstyret skal avgjøre OL-søknaden når nesten 80% av medlemmene er fra Oslo?
Virker det troverdig at de vil fatte en avgjørelse som er til beste for Norge og nordområdene?

Et kontrollspørmål:
Ville Norge hatt milliardinversteing i Osloregion (som f. eks OpeRan) hvis 80 % av de som avgjorde disse sakene var fra Nord-Norge?

Hvis svaret er nei, er det vel naturlig at idrettsstyret IKKE avgjør OL-søknaden?





OL

Hva er så galt med å bruke Lillehammer det må vel bli en del mill. billigere.

Galskap og galskap igjen

Håper at flertallet av dem har hjerner og får stoppet galskapen.

NEI til 2018!

Rydd opp i all annen elendighet først her til lands, så kan vi diskutere OL. Å plassere OL i Tromsø høres sikkert fint ut for landsdelen, men tenk dere om! Hva med etterbruk? Hvem skal bo på alle hotelrommene etter at OL er over? Skal OL arrangeres i Norge igjen, er Lillehammer et naturlig valg!