Ber Trump reversere Norwegians USA-ja

– Dette betyr at Norwegian kan fortsette den globale ekspansjonen med full styrke og åpne nye ruter til spennende destinasjoner over hele verden, sier Bjørn Kjus.
– Dette betyr at Norwegian kan fortsette den globale ekspansjonen med full styrke og åpne nye ruter til spennende destinasjoner over hele verden, sier Bjørn Kjus. Foto: NTB Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter tre års kamp med fagforeninger og konkurrenter har Norwegians irske datterselskap fått flytillatelse i USA. De gir seg imidlertid ikke ennå.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dagbladet meldte natt til lørdag at det amerikanske transportdepartementet gitt Datterselskapet Norwegian Air International (NAI) tillatelse til å drive «transport av personer, eiendom, og post fra hvilket som helst sted eller steder innen hvilken som helst medlemsstat i Den europeiske union (...) til hvilket som helst sted eller steder i USA».

Ordren skal være gitt allerede 22. november og tillatelsen skal være effektiv fra 2. desember.

Norwegian har ventet i tre år på denne tillatelsen, som fagforeninger, politikere og flyselskaper har prøvd å få stoppet.

– Vi er veldig godt fornøyd med at amerikanske myndigheter omsider har gitt vårt EU-selskap tillatelse til å fly til og fra USA, sier konsernsjef Bjørn Kjos i en pressemelding.

Les også: Norwegian kåret til verdens beste - igjen

Ber Trump gripe inn

Fagforeningene i USA, der det over lengre tid har vært sterk motstand mot at Norwegian skulle få denne tillatelsen, gir seg ikke ennå.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

NAI har blitt anklaget for å drive sosial dumping i luftfarten ved å benytte seg av kabinpersonale fra lavkostland.

– Vi ber påtroppende president Trump om å gripe inn i NAI-avgjørelsen og reversere enda en handelsblunder av president Obama, sier fagforeningen for piloter i Southwest Airlines (Swapa) ifølge E24.

De får støtte fra både det norske Flygerforbundet, de kabinansattes forening AFA i USA, samt verdens største fagforening for piloter, Alpa.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Frykten er at beslutningen vil føre til omfattende tap av amerikanske og europeiske arbeidsplasser.

Les også: Norwegian kåret til Europas beste lavprisselskap - igjen

Ikke bekymret

Også norske Parat har uttrykt bekymring, men Norwegian holder fast ved at tillatelsen vil bidra til å skape flere arbeidsplasser.

Dette er noe Trump ønsker, og de er derfor heller ikke bekymret for at beslutningen skal reverseres.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– De snakker om amerikanske jobber som blir ødelagt, men det de konsekvent overser er at Norwegian er det ikke-amerikanske flyselskapet med flest amerikanske ansatte, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til E24.

Selskapet har 500 amerikanske kabinansatte i New York og Florida, og planlegger å ansette mange flere når de utvider rutetilbudet over hele verden.

Les også: Trang fødsel for norsk sydenstrand

Enda en søknad

Norwegian har fram til i dag hatt amerikansk flytillatelse for sitt norske datterselskap. Uten en permanent amerikansk lisens ville selskapet ha slitt med sine ekspansjonsplaner innen langdistanse til andre deler av verden.

Norwegian har også søkt om en tilsvarende flytillatelse for det britiske datterselskapet Norwegian Air UK Limited, som ble opprettet i 2015.

– Beslutningen gjelder bare datterselskapet i Irland. Vi venter fortsatt på at skal den som gjelder det britiske datterselskapet godkjennes, Sandaker-Nielsen til NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Norwegian ser mot Argentina

Støtte fra EU

Torsdag ble det kjent at EU hadde mistet tålmodigheten og anklaget Washington for brudd på Open Skies-avtalen som gir flyselskaper i EU og USA rett til å fly over hverandres territorier.

EU krevde at saken skulle avgjøres av tre voldgiftsdommere, men nå ser det altså ut til at den allerede er løst.

– USAs regjering har akkurat gitt Norwegian Air International (NAI) utenlandsk flytillatelse. Det er i tråd med ånden i Open Skies-avtalen mellom EU og USA, skrev EUs transportkommissær Violeta Bulc på Twitter fredag kveld