Sør-Norges dyreste forretningsrute er også den korteste

I Avinors reisevaneundersøkelse 2015 har 155.000 flypassasjerer svart på spørsmål om reisen de gjennomførte. Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix.
I Avinors reisevaneundersøkelse 2015 har 155.000 flypassasjerer svart på spørsmål om reisen de gjennomførte. Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er ikke alltid lengden har så mye å si, blant annet om du velger å fly forretningsklasse mellom Oslo og Kristiansand.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En fersk reiselivsundersøkelse gjennomført av Avinor, viser at den korteste flyturen mellom Oslo og destinasjoner på Sørlandet også er den dyreste:

Flystrekningen mellom Oslo Gardermoen og Kristiansand er på 279 kilometer og har en snittpris på 2.190 kroner. Til sammenlikning koster det i snitt 2.050,- å fly forretningsklasse til Stavanger (339 kilometer), 1.900,- til Bergen (326 kilometer) og 1.810,- til Haugesund (343 kilometer).

– Reisebudsjettet er jo gjerne noe av det man ser først på når det skal kuttes, og med denne utviklingen får man jo en negativ spiral. Blir prisene lavere, vil tilbudet brukes mer, sier Anita Dietrichsson, leder av Næringsforeningen i Kristiansand, til Fædrelandsvennen.
– Det er hverken særlig klokt eller smart av flyoperatørene å øke prisene i en tid der deler av næringslivet på Sørlandet må kutte kostnadene. Det er ikke noe gøy å være øverst på kostnadsstatistikken, så dette vil vi ta tak i, lover næringsforeningslederen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette er verdens korteste flyrute

Hverken Norwegian eller SAS vedkjenner seg prisene som står å lese i Avinors undersøkelse. Informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, sier at selskapet har bestridt liknende tall tidligere.

– Hadde inntektsgrunnlaget vært høyere, ville vi sett et bedre rutetilbud gjennom flere flyavganger fra SAS, og kanskje flere selskaper ville sett det interessant å fly mellom byene. Oslo-Kristiansand er en marginal strekning både trafikkmessig og inntjeningsmessig, samtidig som det er høy konkurranse fra tog, bil og buss. SAS opererer med priser som er svært lave på strekningen, og som er like lave som til andre destinasjoner i Sør-Norge, svarer Johansen overfor Fædrelandsvennen.

Les også: Widerøe vinner kontrakt på alle regionale flyginger i nord