Når kun det beste er godt nok
Her forventer over 2000 gjester å få servert råvarer av ypperste kvalitet - hver eneste dag.
Denne saken er betalt av Colo r Line
- Fisk, skalldyr og urter kommer fra Norge, mens det meste av kjøtt og grønnsaker hentes i Tyskland, forteller kjøkkensjef Tore Pedersen, som stiller høye krav til leverandørene.
- Vi kan ikke lage gull av gråstein, så gode råvarer er helt avgjørende for sluttresultatet. Derfor tar vi også inn en del spesialprodukter, som rørosrømme, salmalaks, kamskjell fra Hitra og tørrfisk fra Lofoten, fortsetter han.
Som kjøkkensjef på Color Magic har han ansvar for skipets 11 restauranter om bord, alle med ulike konsepter og menyer. I tillegg kommer 52 kokker og servitører. Her må mat, service og kvalitet gå som hånd i hanske døgnet rundt.
- En restaurant på land tiltrekkes en gitt type gjester, men slik er det ikke her. Vi må i enda større grad tilpasse konseptene etter de gjestene som reiser med oss, sier han.
Vil du oppleve Color Magic? Bestill din reise her.
Høstens fristelser
Alle rettene på hver av de ulike restaurantene endres og tilpasses etter sesong, og om ikke lenge er det høst på menyen hos Color Magic. Det betyr godsaker som vilt, sopp og bær. Tore kaller det for ”overflodens sesong”.
- Om høsten blir det mørkere. Vi fyrer i peisen og koser oss innendørs. Rettene blir litt ”tyngre”, med blant annet elg, rådyr, reinsdyr og rypebryst av beste sort på menyen. Målet er at gjestene skal få en ”smak av Norge”.
Fra buffet til gourmet
Buffetrestauranten om bord, Grand Buffet, er skipets største spisested. Over halvparten av Color Magics passasjerer er innom her en eller flere ganger i løpet av reisen.
- En buffet er kanskje ikke forbundet med noe eksklusivt, men her er vi nødt til å levere godt. Hit kommer nemlig flere enn 1000 gjester for å spise frokost hver eneste dag. En så stor buffet finnes ikke på land, forteller Tore. Og tilbakemeldingene fra kundene er svært gode. Fornyelse av matkonseptene gir kundene skreddersydde smaksopplevelser året rundt.
Skulle du likevel ville unne deg litt ekstra luksus, er Manhattan Gourmet Restaurant vel verdt et besøk. Her serveres retter av ypperste klasse fra ulike verdensdeler, med en utsøkt meny som skiftes ut hver sjette uke.
- Mat er en del av totalopplevelsen. Vi er, som resten av tilbudene om bord, i opplevelsesbransjen. Mennesker går på restaurant for å oppleve noe, ikke bare fordi de er sultne. Og det er vår jobb å sørge for at opplevelsen står til forventningene, avslutter Tore.