Mobiltelefonen gjør oss mer spontane når vi er ute på reise

Ifølge Hotels.com’s Mobile Travel Tracker sier 38 prosent av oss at mobilen gjør oss mer spontane i reisesammenheng. Foto: Släger Kommunikasjon
Ifølge Hotels.com’s Mobile Travel Tracker sier 38 prosent av oss at mobilen gjør oss mer spontane i reisesammenheng. Foto: Släger Kommunikasjon
Artikkelen fortsetter under annonsen

En ny undersøkelse viser at hver tredje nordmann blir mer spontan ute på reise takket være mobiltelefonen. Mange velger dessuten å bestille reise og hotellopphold mens vi er på toalettet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Våre reisevaner har endret seg med den teknologiske utviklingen, takket være mobilen har vi fått en trofast reisepartner og et effektivt verktøy til bestille både reise og hotellopphold.

Nå har Hotels.com gjennomført en undersøkelse for å avdekke våre mobilvaner når vi er ute på tur, og tallene viser blant annet at nordmenn er langt mer prisbevisste enn andre land.
Les også: Stadig flere nordmenn camper

Nordmenn er mer prisbevisste

Den globale undesøkelsen er gjennomført blant 9.200 reisende i 31 land, og gir et innblikk i både dagens og fremtidens mobile reisetrender. De norske tallene skiller seg overraskende fra de globale på enkelte områder, blant annet er vi mer prisbevisste enn reisende i andre land.

47 prosent av norske reisende bestiller hotellrom ut fra hvor vi kan strekke budsjettet lengst. Brukervennlighet, som at det er enkelt å søke etter hoteller og filtrere resultater, kommer på en god andreplass med 39 prosent oppslutning, tett etterfulgt av betalingsmetode.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det å aktivt oppsøke et reisebyrå i egen høye person virker også i stadig større grad høre fortiden til.

22 prosent av oss multitasker ifølge undersøkelsen ved hjelp av mobilen, så samtidig som vi bestiller så gjør vi gjør research på andre enheter.
Mange velger å bestille hotellovernatting fra senga sammen med partneren sin, eller fra toalettet.

Les også: Slik pakker du kofferten smart

(Saken fortsetter under)

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Ikke ett vondt ord om reisebyråer, men mye tyder på at mobilen har gjort bestillingsprosessen mer fleksibel enn tidligere. Foto: Colourbox
Ikke ett vondt ord om reisebyråer, men mye tyder på at mobilen har gjort bestillingsprosessen mer fleksibel enn tidligere. Foto: Colourbox

Økt grad av spontanitet

Det internasjonale publikum reiser langt oftere og i stadig større grad ved hjelp av mobilteknologi enn hva vi gjorde den gang mobiltelefonen først og fremst ble brukt til å ringe eller sende tekstmeldinger.

Ifølge Hotels.com gjennomfører den moderne globetrotteren i gjennomsnitt fire reiser og tilbringer 13 netter på hotell i løpet av året. Og ofte er dette kommet på plass takket være mobiltelefonen. 45 prosent av de norske respondentene bekrefter å ha bestilt ett til to hotellopphold via mobiltelefonen det siste året.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Samtidig innrømmer mer enn én av tre nordmenn at smarttelefonen øker graden av spontanitet underveis på reisen. 36 prosent av oss bekrefter å ha bestilt hotellrom samme kveld som selve overnattingen, mens et fåtall på 8 prosent drøyer selve hotellbookingen til de står klare for avreise på flyplassen.

Les også:

Fire grunner til å velge sammenleggbar sykkel

Dette er ekte reiselyst – solgte ALT for å se verden

Verdens mektigste pass