Dette bør du vite om lasterommet på flyet

Her fyller bagasjestueren lasterommet på flyet som skal til Oslo fra Tromsø. Se video. Foto: Magnus Farnes/Instagram: @mfarnes
Artikkelen fortsetter under annonsen

Visste du at bagasjestuere har en favorittkoffert? Eller at å pakke lite i stor koffert kan ødelegge reisen din?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Flyselskapet SAS delte torsdag en video med sine over én million følgere på Facebook. Videoen av bagasjestuer Magnus Farnes (22) som stabler koffert etter koffert inn i lasterommet på et Boeing 737-700, ble delt hundrevis av ganger og godordene haglet inn i kommentarfeltet.

«Takk til flymannskapet. Det må være slitsomt for knærne» skriver en.

«Han må jammen jobbe, denne karen! Sikkert en viktig jobb, og slitsom hvis alle har like tunge kofferter som jeg har. Flyet må jo lastes riktig også!» skriver en annen.

Til ABC Nyheter bekrefter bagasjestuer Farnes at jobben er krevende.

– Stort sett er folk flinke til å pakke koffertene, men vi må tenke på at vi skal ha en god arbeidsstilling samtidig som vi skal være effektive. Vi prøver å være så forsiktig vi kan med folks bagasje, forteller 22-åringen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Se også: Dette skjer EGENTLIG med bagasjen på flyplassen

– Favoritten har fire hjul

Som bagasjestuer ved Tromsø lufthavn må Farnes gjennom mange prøvelser. Å fylle lasterommet er som å spille en omgang Tetris i full størrelse.

– I vinterhalvåret har vi store mengder skibager som kan være vanskelige å plassere, spesielt når folk fyller dem med helt andre ting enn ski, sier han, og fortsetter:

Kofferter i hardplast med fire hjul er bagasjestuernes favoritt. Foto: Colourbox.xom
Kofferter i hardplast med fire hjul er bagasjestuernes favoritt. Foto: Colourbox.xom

– Og det er mange utenlandske turister som tar med seg mat, med det resultat at det i blant lekker ut og begynner å lukte.

Når hver passasjer pakker til maksvekt for sin billett, blir det tungt for bagasjestueren. De fleste store fly (større enn flytypen i videoen) har lange lasterom hvor bagasjen blir kastet fra den ene stueren i luka til den andre innerst i rommet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Da er favoritten blant bagasjestuere kofferter i hardplast med fire hjul. De kan vi bare sende av gårde i stedet for å kaste, forteller Farnes og legger til at de i tillegg er lette å stable i høyden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Tips til deg som reiser med bagasje

Tom koffert kan sprekke

Mange flyreisende er bekymret for bagasjen: Blir parfymeflasken ødelagt? Sikret jeg de dyre vinflaskene godt nok? Tåler kofferten den røffe behandlingen?

Uansett hva du pakker hjelper det ifølge Farnes lite å sette på en «Forsiktig»-lapp selv. Har du bagasje som må behandles forsiktig, skal denne sjekkes inn som spesialbagasje.

– All spesialbagasje som instrumenter, barnevogner og lignende er vi forsiktige med, disse legges ofte på toppen i lasterommet. Men hjemmelagde «Forsiktig»-lapper har vi ikke alltid tid til å ta hensyn til, selv om vi prøver å være forsiktig med all bagasje, forteller bagasjestueren og legger til at kofferter tåler mer enn folk tror.

– Men det er også greit å vite at bagasjen stables fire til fem stykker i høyden, så det kan være lurt å tenke på at kofferten kan ha flere hunder kilo oppå seg. Kofferter i hardplast vil ofte kollapse og sprekke hvis det er pakket for lite i dem, forklarer Farnes.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Se også: Bagasje tok fyr på fly - kabinansatte hylles

– Folk må få det de har betalt for

Videoen til Farnes hvor lasterommet på et Boeing 737-700 blir lastet før det setter snuten fra Tromsø til Oslo, gjorde mange oppmerksomme på hvordan bagasjen faktisk behandles da den ble delt av SAS på Facebook.

Til ABC Nyheter forteller Farnes at han skulle ønske passasjerene unnet bagasjestuerne en tanke når de pakker.

– Folk skal selvfølgelig få med det de har betalt for, men det settes pris på om de tenker litt på oss som skal stable bagasjen. Når noen pakker 32 kilo i en bag som kanskje ikke har håndtak, så er det veldig belastende å skulle stable denne over hodet i knestående, forteller han, og legger til:

– Husk at vi reiser mye selv, så vi behandler selvsagt all bagasje slik vi forventer og ønsker at vår bagasje skal behandles.

Les også: Dette skjer med den forsvunne bagasjen din