Royal Caribbean og STX med ny milliardavtale

Royal Caribbean er fornøyde med jobben STX France har gjort med cruiseskipet Harmony of the Seas. Foto: AFP PHOTO/LOIC VENANCE
Royal Caribbean er fornøyde med jobben STX France har gjort med cruiseskipet Harmony of the Seas. Foto: AFP PHOTO/LOIC VENANCE
Artikkelen fortsetter under annonsen

STX France skal bygge flere storslagne cruiseskip for det amerikanskbaserte skipsrederiet Royal Caribbean.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tidligere denne måneden leverte STX France verdens største cruiseskip Harmony of the Seas til cruisegiganten Royal Caribbean Cruises Ltd.

Det amerikanskbaserte rederiet har åpenbart latt seg imponere i likhet med resten av verden, og signerte onsdag en intensjonsavtale med STX om å bygge ytterligere tre nye skip.

Les også: Tidenes største cruiseskip klar for jomfrutur

Verdt 23 milliarder kroner

Avtalen er verdt drøye 23 milliarder kroner, ifølge skipsverftet.

Et av skipene er i Oasis-klassen mens to er i Edge-klassen. Disse skal leveres i 2021 og 2022.

Ifølge konsernsjef Laurent Castaing i STX France kommer det til å gå med mellom 22 og 23 millioner arbeidstimer på å bygge skipene.

– Dette er flotte nyheter. For oss viser dette kundens tillit til oss, selv etter at vi nettopp leverte et skip som ikke var enkelt å bygge, sa han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Royal Caribbean fikk 12. mai overlevert Harmony of the Seas, som er tidenes største cruiseskip med en lengde på 362 meter og en bredde på 66 meter.

Les også: Her seiler verdens største cruiseskip fra verftet

Hektiske dager

Med de tre nye skipene har STX France fått ni bestillinger siden begynnelsen av året, ettersom også cruiserederiet MSC annonserte bestillinger i februar og april. Dette medfører nesten 75 millioner arbeidstimer for skipsverftet og underleverandørene, ifølge Castaing.

Dermed skulle skipsverftet ha nok å henge fingrene i helt frem til 2026. Noe av arbeidet blir sannsynligvis outsourcet til andre verft i Europa for å lette arbeidsmengden og få mer ledig plass i Saint-Nazaire.

STX France eies 66,6 prosent av STX Europe, som er et datterselskap av Sør-Koreas STX, og 33,3 prosent av den franske stat.

Les også: Dame betaler 1,2 millioner i året for å bo på luksuriøst cruiseskip