Få betalt for å gå Norge på kryss og tvers i ett år

UT PÅ TUR: – Vi ansetter en person som skal gå tur i et helt år, sier administrerende direktør Pål Olimb i Alfa Sko, som i tillegg til å selge sko vil få flere folk ut på tur i norsk natur. Illusrasjonsfoto: Colourbox.com
UT PÅ TUR: – Vi ansetter en person som skal gå tur i et helt år, sier administrerende direktør Pål Olimb i Alfa Sko, som i tillegg til å selge sko vil få flere folk ut på tur i norsk natur. Illusrasjonsfoto: Colourbox.com
Artikkelen fortsetter under annonsen

Norsk turskoprodusent søker etter en eventyrer som vil vandre rundt i ett år. Arbeidsoppgaver: Teste sko og vise frem norsk natur og turmål.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Om du har vært ute en vinternatt før og er godt over gjennomsnittet glad i å gå, kan det hende du er eventyreren skoprodusenten Alfa Sko leter etter.

I en annonse som ble lagt ut på Finn onsdag ettermiddag, søker de etter kandidater til det de kaller Norges tøffeste jobb.

– Vi har så langt cirka 50 søkere. I tillegg har folk ringt meg i hele dag som har sagt de skal sette seg ned og skrive en god søknad. Sist jeg sjekket var det 13.000 som hadde vært inne og sett annonsen. Jeg tror vi kommer til å få mange bra søkere, sier administrerende direktør Pål Olimb til ABC Nyheter.

Se også: Nyt synet av Norge

«Som Eventyrer skal du dokumentere og rapportere dine opplevelser, møte mennesker over hele landet, og nevnte vi at du skal gå? Du skal gå i all slags vær og under alle slags forhold. En del reising må derfor påregnes. Strengt tatt hele tiden. Jobben er krevende og det er derfor viktig at du er positiv, løsningsorientert og sover godt på hytte, i telt eller i lyngen», heter det i stillingsannonsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

En viktig del av jobben er å rapportere fra turene gjennom en blogg og i sosiale medier, med ord, bilder og video.

Administrerende direktør Pål Olimb i Alfa Sko legger ikke skjul på at de har kommersiell interesse av den oppmerksomheten de håper å skape med dette stuntet - de skal selge sko. Men i tillegg håper han de kan bidra til å få folk opp av sofaen og ut i naturen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Når et år er omme vil det være dokumentert mange flotte turbeskrivelser som folk kan bruke for å gå de samme turene. Så håper vi mange har lyst til å være med eventyreren og komme seg ut og bruke den flotte norske naturen mer. Det er er bra for folkehelsa, sier han.

Les også: Er du kvalifisert til verdens tøffeste jobb?

Vil løfte frem ukjente turmål

– Er det lagt opp noen rute som den som får jobben skal gå?

– Det er ikke lagt opp noen fast rute, det skal legges opp i samarbeid med kandidaten og organisasjonen Norsk Friluftsliv. Målet er å skape lokalt engasjement på de enkelte stedene blant annet ved å sette fokus på de fine turene som finnes i området, svarer Olimb og fortsetter:

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Kanskje trekker vi frem en del turmål som ikke er like kjent som Besseggen og Trolltunga. De trenger ikke mer oppmerksomhet, men vi vet at det er enormt mange flotte turmål i Norge, og disse vil vi finne frem til i samarbeid med blant andre Turistforeningen og speiderne. Vi vil invitere dem til å foreslå turer som eventyreren skal gå.

Og mens den som får jobben, går og går og går og går, skal skoene testes grundig.

– Det er en viktig del av dette, det blir en annen form for og mye mer langvarig testing, som gjennomføres av en person vi har direkte dialog med. Det er meningen at denne skal starte jobben hos Alfa med grundig opplæring her på huset, med det mål at vedkommende ikke bare skal si at en sko har et problem, men kanskje kan hjelpe oss ved å gi mer detaljert informasjon om hva som fungerer bra og dårlig.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: 34.000 søkere til «verdens beste jobb»

– Et reklamestunt

Den norske skoprodusenten er langt fra første bedrift som gjennomfører stunt for å skape blest rundt seg selv eller sitt budskap.

I 2009 annonserte delstaten Queensland i Australia at «Verdens beste jobb», var ledig. Oppgave: å passe på en tropisk øy, samtidig som man hadde det så moro som mulig. Resultatet var mer enn 34.000 søkere fra mer enn 200 land. Den 34 år gamle briten som fikk jobben, mistet nesten livet , men fikk heldigvis legehjelp i tide. Bloggen hans fikk nesten ni millioner treff i løpet av seks måneder. I 2013 søkte Tourism Australia i samme ånd etter seks unge mennesker til «Verdens beste jobber».

Professor i markedsføring, Tor W. Andreassen, ved Norges Handelshøyskole sier dette først og fremst er et reklamestunt.

– Her ser jeg for meg en del PR-stunt lokalt på eventyrerens vandring, hvor media skal aktiveres «i den gode ånd rundt mosjon». Men egentlig er det en kupping av media i reklame- og merkevarebygging, sier han til Aftenposten.

Han sammenligner det med andre stunt som for eksempel det bemanningsbyrået Adecco har gjort med konsernsjef-sommerjobben.

Les mer: Assad fikk sommerjobb som konsernsjef