Forsinkelser: En av ti flypassasjerer kjenner ikke rettighetene sine
Du kan ha krav på mat og drikke, penger og hotellopphold, avhengig av hvor lang forsinkelsen og reisen er.
Tips når flyet blir forsinket:
Se etter informasjon fra flyselskapet.
Sjekk flyrettighetskalkulatoren
Ta kontakt med flyselskapet om du ikke får det du har krav på.
Spar på kvitteringer om du må legge ut for mat.
Forbrukerrådet kan gi deg råd og veiledning.
Klag til flyselskapet når du kommer hjem.
Transportklagenemnda for fly kan løse en uenighet mellom deg og flyselskapet.
Kilde: Forbrukerrådet
Det er Forbrukerrådet som står bak en undersøkelse, som viser at hver tiende flypassasjer ikke kjenner sine rettigheter når flyet er forsinket.
– Det er ikke bra. Det betyr at flypassasjerene kan miste et måltid de har rett på, eller erstatning, sier Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet i en pressemelding.
Undersøkelsen viser også at litt over halvparten stoler på at flyselskapet oppfyller sine forpliktelser, mens én av tre tviler på at de uoppfordret får det de har krav på av flyselskapet.
Les også: Fly forsinket nesten 24 timer etter krangel om nøtter
– Ta kontakt med flyselskapet
Hva du har krav på avhenger av hvor lenge flyet er forsinket og hvor lang flygningen er. Du kan ha krav på mat og drikke, penger og hotellopphold.
– Vi oppfordrer passasjerer til å ta kontakt med flyselskapet så fort flyet er forsinket over to timer for korte reiser, og tre timer for reiser over 1.500 kilometer og fire timer for lengre reiser. Det er rimelig å be om matbong, sier Ann Hege Skogly i meldingen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenFår du ikke en mat eller en bong, kan du legge ut for mat, spare på kvitteringene og flybilletten, og sende en e-post med dokumentasjon til flyselskapet hvor du ber om å få utlegget tilbakebetalt, råder hun.
Les også: Forbrukerrådets tips for trygg bestilling av reiser
– Sjekk kalkulatoren
Flyrettighetene gir deg rett til å bli tatt vare på ved forsinkelser. De begynner fra forsinkelser på to timer. Blir flyet mer forsinket enn tre timer, vil du også ha krav på et pengebeløp. Blir flyet forsinket i over fem timer, regnes det som en innstilling, og du har rett til ombooking eller pengene tilbake, opplyser Forbrukerrådet.
Rett til erstatning gjelder imidlertid ikke om forsinkelsen kommer av uforutsette årsaker som flyselskapet ikke rår over, for eksempel uvær eller streik.
Les også: Dette har du krav på ved streik
Forbrukerrådet har laget en flyrettighetskalkulator, som viser hva du har krav på.
– Tast inn hva som er skjedd og hvor reisen går, og vips så vet du hva du har krav på, sier Skogly i pressemeldingen.