Danmark får bygge verdens lengste undersjøiske vei- og togtunnel

Se animasjon av tunnelen her. 
Artikkelen fortsetter under annonsen

Danmark skal bruke 78 milliarder kroner på å erstatte fergesambandet over Femmern Belt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En 17,6 kilometer lang undersjøisk tunnel skal binde sammen den danske byen Rødby sør på Lolland og den tyske landsbyen Puttgarden.

Med det blir den verdens lengste undersjøiske vei- og togtunnel.

– En fast forbindelse over Femern Bælt vil gjøre reisetiden mellom Tyskland og den østlige delen av Danmark og de andre nordiske landene langt kortere. Det er til gavn for både befolkningen og økonomien. Derfor er jeg svært glad for at vi i dag har godkjent den offentlige finansieringen av prosjektet etter EUs statsstøtteregler, sier konkurransekommisær Margrethe Vestager i en pressemelding, ifølge Berlingske.

Les også: Nå kan du kjøre på ferie også med slike skilter

Kortere reisetid

Prislappen på prosjektet blir på hele 8,7 milliarder euro, eller 78 milliarder norske kroner. EU støtter prosjektet med 5,2 milliarder kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tunnelen skal inneholde en firefelts motorvei og dobbelt togspor.

Distansen mellom København og Hamburg vil bli 160 kilometer kortere når tunnelen står ferdig. Det sparer togreisende for cirka tre timer, mens bilister sparer en time på reisen.

Les også: Christianittene drukner i turister

Norsk tunnel blir lengre

Prosjektet har imidlertid vært omstridt, og at det nå har fått grønt lys faller ikke i smak hos rederiet Scandlines, som seiler over stredet. De mener det vil være konkurransevridende.

Tunnelen skal etter planen stå ferdig i 2021. Selv om den blir verdens lengste vei- og togtunnel, må den se seg slått av veitunnelen Rogfast på E39 – under Boknafjorden og Kvitsøyfjorden – mellom Randaberg og Bokn i Rogaland. Den skal stå ferdig samme år, og blir 26,7 kilometer lang. I tillegg blir den verdens dypeste veitunnel. Det laveste punktet vil ligge 390 meter under havoverflaten.

Les også: Norge ikke lenger europamester i ladbare biler

Les også: Her er begeret fullt for sirkuselefantene i Danmark

SE VIDEO: Tunnel i Sognefjorden tåler eksplosjon:

SE VIDEO: Slik bygget de verdens lengste togtunnel i Sveits: