EU vil ha to i cockpit etter flykatastrofen

Artikkelen fortsetter under annonsen

EU anbefaler at alle flyselskaper innfører en regel om to personer i cockpit. Flygeren Andreas Lubitz skal ha vært sykemeldt den dagen Germanwings-flyet styrtet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En rekke flyselskaper varslet raskt etter flystyrten denne uken at de ville endre rutinene. Fredag anbefalte EUs organ for flysikkerhet (EASA) det samme.

Rutineendringen innebærer at to autoriserte personer bestandig skal være til stede i cockpit under enhver flygning med passasjerfly. I praksis betyr det trolig at det som alt i dag er pålagte regler i USA, også blir standard i Europa.

Lufthansa-sjef Carsten Spohr mente først at det ikke var behov for en slik endring, men fredag snudde selskapet.

– Lufthansagruppens passasjerfly vil få denne nye regelen på plass så raskt som mulig i overensstemmelse med relevante myndigheter, uttalte Lufthansa.

Etterforskerne mener andreflyger Lubitz med viten og vilje tok med seg 149 mennesker i døden da han styrtet Airbus-flyet i Alpene. Det skjedde etter at han hadde låst kapteinen ute av cockpiten og var alene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Var sykemeldt

Samtidig kommer det fram nye detaljer om Lubitz' helsetilstand.

Etterforskerne har etter styrten gjennomsøkt både huset hvor flygeren bodde sammen med foreldrene, og en leilighet han hadde i Düsseldorf. Dokumenter funnet i leiligheten tyder på at han skjulte en sykdom for arbeidsgiveren.

Etterforskerne fant verken avskjedsbrev eller noe som tydet på at piloten var knyttet til en religiøs eller politisk organisasjon. Men de fant istykkerrevne sykmeldinger, og den ene gjaldt fortsatt den dagen flyet styrtet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Universitetssykehuset i Düsseldorf avkreftet fredag at Lubitz ble behandlet for depresjon, men bekreftet at han var innom sykehuset i februar i år for å få stilt en diagnose. Flygerens siste legebesøk var 10. mars.

Plikt til å melde fra

Norsk helsepersonell har plikt til å bryte taushetsplikten og melde fra om alvorlig sykdom hos piloter, forklarer sjeflege Trond-Eirik Strand, seksjonsleder for flymedisinsk seksjon i Luftfartstilsynet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Når de behandler innehavere av flysertifikat, har de en plikt å gi melding til Luftfartstilsynet om de blir kjent med at en person ikke oppfyller helsekravene til flysertifikat, sier han til NTB.

Strand mener flere land som ikke har samme ordning som Norge, altså at taushetsplikten settes til side for flygere, bør innføre det.

Styrker teori

Data som Germanwings-flyet sendte ut mens det var i luften, viser at noen manuelt endret høydeinnstillingene på autopiloten før nedstigningen.

– Mellom klokken 9.30.52 og 9.30.55 (GMT-tid) ser vi at autopiloten ble manuelt endret fra 38.000 fot til 100 fot, skriver FlightRadar24, som overvåker flytrafikken.

– Ni sekunder senere startet nedstigningen, sannsynligvis med autopiloten stilt inn på «åpen nedstigning».

Opplysningene underbygger teorien om at Lubitz styrtet flyet med hensikt.

Les også: Norwegian endrer rutiner etter flystyrten i Alpene