De levende gudene

Buddhistmunken G. Purevbat, grunnleggeren av Aglag-tempelet, foran en steinstatue av «den hvite gamle mannen» ved Ulzi Badruulagch-klosteret 60 kilometer vest for Ulan Bator. Foto: AFP Photo
Buddhistmunken G. Purevbat, grunnleggeren av Aglag-tempelet, foran en steinstatue av «den hvite gamle mannen» ved Ulzi Badruulagch-klosteret 60 kilometer vest for Ulan Bator. Foto: AFP Photo
Artikkelen fortsetter under annonsen

En mumie funnet i Mongolia setter søkelyset på den buddhistiske tradisjonen med «levende guder».

Artikkelen fortsetter under annonsen

I mer enn et århundre satt han i en meditasjonsstilling vest i Mongolia, før en tyv brakte ham ut i rampelyset. Oppdagelsen av den nærmest perfekt bevarte mumien av en buddhistmunk født for nesten 200 år siden har forbløffet mange, men bidrar også til forståelsen av hvordan religionen hedrer relikviene av hellige skikkelser.

Liket, som fremdeles sitter i lotusstilling, ble gjenfunnet i det sentralasiatiske landets hovedstad Ulan Bator etter at det ble stjålet fra sitt provinsielle hvilested av en mann som ønsket å selge det, meldte mongolske medier forrige måned.

Levningene antas å stamme fra munken Sanjjab, som levde fra 1822 til 1905, ifølge den mongolske buddhistiske kunstneren og åndelige læreren G. Purevbat, som har tatt del i granskningen av den gjenoppdagede mumiens identitet, samt bidratt til å undersøke hvordan den kan bevares på lengre sikt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Purevbat sier den avdøde munken var en elev av Geser Lama, en anerkjent skikkelse i mongolsk buddhisme, som levde fra 1811-1894.

– Han er så skjønt og godt bevart, sier Purevbat til AFP i et intervju ved klosteret Ulzii Badruulagch i de snedekte fjellene i Tov-provinsen, omkring 90 minutters kjøretur fra Ulan Bator. Purevbat er klosterets overhode.

– Når de er ferdige med å rense den vil det se ut som den har ekte ansiktstrekk, sier han, og legger til at støv og jord har samlet seg på mumiens kropp, og at den nå blir forsiktig bevart.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Se også: Her snur statuen seg på mystisk vis

«De lever»

Mumifiserte hellige skikkelser er en åndelig kraft for de mongolske buddhistene. Noen av de troende hevder at lamaene hvis lik har blitt bevart ikke egentlig er døde.

– Vi tror de er i live, derfor tror vi de er levende guder, sier Purevbat.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fotografier som ble offentliggjort kort tid etter at liket ble funnet viser en beinete, støvete figur som sitter med beina i kryss, en håndflate vendt oppover og hodet og overkroppen bøyd fremover.

Les også: Franske turister anholdt for nakenfotografering

AFP ba om å få se mumien, som nå tas hånd om av rettsmedisinere i Ulan Bator, men ble avvist. Purevbat viser til behovet for å avslutte etterforskningen og rense mumien grundig før den vises frem til publikum.

Jonathan Mair, en ekspert på buddhisme ved universitetet i Manchester, sier bevaringen av slike relikvier kan spores helt tilbake til Buddha selv.

– I tibetansk buddhisme (som praktiseres i Mongolia) er det vanlig å bevare likene til viktige religiøse ledere, skriver han i en e-post til AFP.

Les også: Ville sprenge gigant-Buddha i India

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Liket plasseres i lotusstillingen, som i dette tilfellet, før det pakkes inn i salt eller andre stoffer som kan bevare det over en periode på flere år, skriver han. Til slutt blir liket utgravd og plasseres i en stupa, eller helligdom.

De nøyaktige omstendighetene omkring Sanjjabs mumifisering er foreløpig ukjente, men kan komme for dagens lys etterhvert som etterforskningen går mot slutten. Mair viser imidlertid til været i Mongolia som en mulig faktor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Mongolia har et svært tørt klima, og det er mulig at dette har bidratt til at liket ble bevart i dette tilfellet, sier han.

– Det har også vært forsøkt på selv-mumifisering, der kroppen behandles gjennom en omstendelig prosess som innebærer å sulte seg selv, og slutter ved at munken mediterer til han dør, legger han til.

– Dette er godt dokumentert i kinesisk og særlig japansk buddhisme, og det har blitt foreslått at det også har blitt praktisert av tibetanske buddhister.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Guddommelig innredning

Forfulgt i årevis

Buddhister i Mongolia var ofre for intens forfølgelse under store deler av det 20. århundret, da landet var en kommunistisk satellittstat under Sovjetunionen. Undertrykkelsen medførte at en rekke stupaer, templer og klostre ble ødelagt.

Mer enn 24.000 lamaer ble drept på 1930-tallet, ifølge Purevbat. Han illustrerer volden ved å vise frem fotografier av bein og hodeskaller fra de henrettede lamaene, noen av dem med kulehull, som han har arbeidet med å samle.

På 1990-tallet kvittet Mongolia seg med sovjetisk kontroll i etterkant av kommunismens sammenbrudd i Øst-Europa, og landet omvandlet seg til en demokratisk stat. Den niende Bogd Jebtsundamba, den tibetanskfødte åndelige lederen til Mongolias buddhister, som hadde måttet tilbringe mesteparten av sitt liv i India, døde i 2012. Han har blitt mumifisert ved Gandan-klosteret i Ulan Bator.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Guddommelig innredning

Sanjjab og Geser Lamas levninger befant seg opprinnelig i to forskjellige stupaer på Sodnomdarjaa-fjellet i Arkhangai-provinsen vest i landet. Liket av Sanjjab vil til slutt returneres til sitt opprinnelige hvilested, selv om myndighetene planlegger en sikrere bygning for å hindre at tyveri skal gjenta seg.

De skal også bygge et lite tempel der de troende kan be, sier Purevbat. Han legger til at selv om Sanjjabs mumie ble stjålet ble ikke Geser Lamas levninger tatt, fordi «hans energi beskytter ham».

– En enkelt person fra gaten kan ikke nå ham, for han er svært mektig, sier Purevbat.

– Ingen kan nå ham.

Oversatt og tilrettelagt for ABC Nyheter av Ole Peder Giæver.