Disse bildene skal lokke storfilmene til Norge
Oppfordrer alle til å dele bilder av sine favorittsteder.
NHO Reiseliv har satt i gang en aksjon for å få flere filmproduksjoner til Norge. På «Film i Norge»-Facebook-siden oppfordrer de alle til å dele bilder av mulige film-locations på Instagram.
– Vi oppfordrer nordmenn til å dele bilder av steder i Norge som de har lyst til å se i en film eller TV-serie, forteller administrerende direktør i NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold, til ABC Nyheter.
Og folket har tatt oppfordringen på strak arm.
Norge gikk sist glipp av den neste Bond-filmen da det ble bestemt å filme i Østerrike isteden. Dette vil Devold gjerne ha slutt på. Denne aksjonen er en del av deres kampanje for at kulturdepartementet skal foreslå en insentivordning for internasjonal filmproduksjon i filmmeldingen som er ventet til sommeren.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Målet med sosiale medier-aksjonen er å legge press på myndighetene og få fortgang i arbeidet med en filminsentivordning, sier Devold.
Bakgrunn: Disse storfilmene kunne vært norske
Bond = seks millioner euro
Bond-filmen vil sannsynligvis legge igjen seks millioner euro på sine innspillingssteder i Østerrike.
I tillegg kommer de forventede framtidige inntektene som økt turisme til stedet kan føre til.
– Et land får ikke bedre markedsføring enn når natur, kultur og opplevelser spres til en hel verden gjennom for eksempel film. Det har stor smitteeffekt på turismen. En norsk filminsentivordning som fører til flere internasjonale storproduksjoner i Norge, vil kunne sette Norge ettertrykkelig på kartet, sier hun til ABC Nyheter.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenViktig for sysselsettingen
Reiselivsnæringen sto i 2013 for 8,5 prosent av den totale sysselsettingen i Norge, i alt 220.000 arbeidsplasser, ifølge rapporten Norway Economic Impact Report fra World Travel & Tourism Council (WTTC).
Artikkelen fortsetter under annonsenReiseliv og turisme sto for 6,4 prosent av BNP, i alt 189, 6 milliarder kroner.
#filminorge
– Allerede har det kommet inn mange flotte norgesbilder fra hele landet. Delekulturen er kjempeviktig for reiselivet, og vi vet at nordmenn er glad i å vise frem sine favorittsteder i sosiale medier, forteller Devold.
Og det er ikke for sent å delta om du savner akkurat ditt favorittsted blant bildene som er sendt inn.
– Senere i vår skal vi plukke ut det vi mener er det flotteste bildet fra fotokonkurransen, og vinneren får et hotellgavekort på 5000 kroner. Vinnerbildet blir offentliggjort på NHO Reiselivs årskonferanse i Molde 20. og 21. mai.
Artikkelen fortsetter under annonsenTakk for at vi fikk bruke bildene deres.