Norsk stiftelse bak Vietnams første helaftens opera
Franskmennene bygde operahuset i Ho Chi Minh-byen i 1899. Den norske kulturstiftelsen Hedda sørget for Vietnams første helaftens operaforestillingen der i 2014. Nå brer Hedda seg ut til Myanmar.
Fulle hus, begeistring og gode kritikker.
I november ble ble en helaftens opera for første gang i Vietnams historie oppført i det praktfulle operahuset i Ho Chi Minh-byen, også kjent som Saigon.
Helt til Hollywood Times gjenlød viraken fra denne norsk-vietnamesiske versjonen av Mozarts «Tryllefløyten».
Det hele ble styrt fra et ettroms, snaut nok møblert, kontorlokale i Oslo sentrum.
Der treffer ABC Nyheter kulturstiftelsen Hedda, som trakk i trådene for å få til opera-løftet i Vietnam.
– Vi har holdt på i Vietnam siden 2007 og starter i Myanmar fra nyttår av, forteller primus motor Geir Johnson, fra før kjent som komponist, tidligere sjef for Ultima-festivalen og medeier i Parkteateret i Oslo.
Han har koblet 12 musikkinstitusjoner i Norge og Vietnam til å drive musikk-utviklingsprosjektet Transposition i syv år.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenVaudeville, marionetter - og opera
– Franskmenne brukte operahuset de bygget i Ho Chi Minh-byen til vaudevilleforestillinger. Amerikanerne brukte det til sin marionetteregjering, forteller Johnson.
Han produserte operaforestillingen ved å koble det lokale operaselskapet med norske partnere til å utvikle opera og ballett samme sted med nøkkelfolk fra Norge og andre land.
– Transposition kommer inn med dirigent, regissør, fire profesjonelle sangere og nøkkelpersoner i orkesteret, sier Johnson om de tre forestillingene i november.
– Så overtar de den og setter opp til sommeren igjen. Nå kan de gjøre det, legger han til.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenFra før er stiftelsen fullt i gang med å lære opp vietnamesiske dirigenter. De blir også hentet til Norge og grilles av norske korps, som ett av mange musikkprosjekter i Heddas Transposition-program. Andre talenter får også sjansen i Norge.
Artikkelen fortsetter under annonsenDet hele er gjort mulig ved finansiering fra Utenriksdepartementet.
– Nei, det er ikke festtale
– Vår måte å tenke kulturutvikling på, er at vi kobler det direkte til mennskerettigheter, demokrati og likestilling, skyter en av de andre partnerne, Jørgen Lorentzen, inn.
Lorentzen har tidligere vært professor ved Universitetet i Oslo som kjønnsforsker, har vært leder i Faglitterær Forfatterforening og driver et lite filmselskap. Nå skal han fra nyttår gyve løs på kulturutvikling i Myanmar.
Han vil ikke være ved at Heddas filosofi lyder som festtale.
– Det høres sånn ut. Men å tenke kultur, er en viktig del av å styrke sivilsamfunnet i disse landene. Når du aktiverer mennesker fra barnsben av til å delta i organisering og kunstnerisk utvikling, så skjer det noe, insisterer han.
Artikkelen fortsetter under annonsenFint lite å bygge på
Artikkelen fortsetter under annonsenSpredningen av aktiviteten til Myanmar, eller Burma, som nå står for døren, skjedde etter at noen der hadde hørt om Geir Johnsons musikkprosjekt i Vietnam. Han fikk spørsmål om å komme.
– Det har også vært interesse i Laos og Kambodsja. Det ryktes at det foregår spennende ting. Men i Myanmar er situasjonen helt annerledes, sier Jørgen Lorentzen.
– Der finnes ingenting av kulturinstitusjoner. Hele støtteapparatet for kultur etter 60 års diktatur, er borte. Men vi fant noen frivillige som drev lokale aktiviteter på et enkelt nivå i 15 år, forteller han.
Disse grep Hedda fatt i og vil også samarbeide med en musikkskole. Det finnes ikke noe symfoniorkester eller opera i Myanmar.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Det finnes folkemusikk, men ingen institusjoner til å ta vare på den i Myanmar, sier Geir Johnson.
– Vi starter nesten på scratch gjennom musikkskolen, rettet spesielt mot barn og unge – for å kvalifisere i neste omgang til å bygge symforniorkester, men også støtte tradisjonsmusikk, sier Lorentzen.
Første litteraturfestival i januar
Hedda-stiftelsen skal også støtte litteraturprosjekter i Myanmar.
De jobber med den nystartede litteraturfestivalen Myanmar Nobel Litterature Festival. Den arrangeres første gang 16. til 19. januar i Yangoon.
– Vi sponser festivalen og jeg skal snakke der, i samarbeid med Burmakomiteen i Norge, forteller Jørgen Lorentzen.
– Så skal vi forsøke å etablere et litteraturhus sammen med forfatterorganisasjoner i Myanmar, legger han til.
Artikkelen fortsetter under annonsenHedda-stiftelsens aktiviteter i Myanmar er blir finansiert av det svenske Postkodlotteriets Kulturstiftelse.
Artikkelen fortsetter under annonsenDet svenske Postkodelotteriet var ett av eksemplene kulturminister Thorhild Widvey trakk fram som argument for å slippe utenlandske spillselskaper fri i Norge.
Norsk konge uten kultur
Johnson og Lorentzen er indignert over en utvikling de observerer nå som diktaturet i Myanmar er i ferd med å slippe taket:
– Det er veldig stor interesse nå internasjonalt for å komme inn i Myanmar for å tjene penger. Nesten ingen jobber med kultur, sier Lorentzen
– Da det norske kongeparet var der, hadde de ingen kulturpersoner med. Ikke én av 50-60 i følget var det. Kun næringslivfolk fikk være med, konstaterer Johnson.
– Vi kom inn med våre kulturprosjekter, ikke minst takket være norske Partnership for Change i Myanmar, som driver skolebygging – også de takket være svenske penger, sier han.
Trengs sårt for sivilsamfunnet
– Så ønsker vi at det etter hvert kommer til et teaterprosjekt i Myanmar. Det morsomme med kulturtradisjonene der, er at de ofte kombinerer musikk, poesi og små teaterstykker. Den multikulturelle måten å tenke på, har tradisjon i Myanmar, sier Geir Johnson og peker på norsk historie:.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Det er som å lese programmer fra Gamle Logen på 1800-tallet. Det var ikke mulig å gjøre store, enestående produksjoner, men tablåer.
– Det å utvikle et institusjonelt kulturliv er viktig i et samfunn hvor det er så stort behov for å bygge ut sivilsamfunnet og et aktivt demokrati, sier Jørgen Lorentzen kort før han skal til å ta fatt.