Oppgradering på hotellSmisk eller trusler fungerer ikke

VELKOMMEN: De som jobber på hotell vil at du skal ha et fint opphold. Kanskje blir du oppgradert? FOTO: Thinkstock. © Michael Blann
VELKOMMEN: De som jobber på hotell vil at du skal ha et fint opphold. Kanskje blir du oppgradert? FOTO: Thinkstock. © Michael Blann
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men visst er det mulig å få et finere hotellrom til samme pris.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi vet at folk blir oppgradert på fly. Men visste du at det er mulig å bli oppgradert på hotell?

For å bli den heldige utvalgte på en flytur, har vi hørt at det lønner seg å være pent kledd, smile og være hyggelig til de bak skranken. Gjelder det samme i hotellbransjen?

– Høflig og hyggelig oppførsel er ikke feil, men er sjelden nok til å bli oppgradert, svarer Wilhelm Hartwig, hotelldirektør ved Clarion Collection Hotel Folketeateret.

– Et smil smitter! Det lønner seg alltid å være snill og grei, og også forstå at vi ikke alltid har mulighet til å oppgradere uten betaling, sier Espen Nordhagen, som jobber i resepsjonen på Radisson Blu Plaza Hotel i Oslo.

EKSPERTER: Hotelldirektør Wilhelm Hartwig ved Clarion Collection Hotel Folketeateret har jobbet i hotellbransjen siden 2005. Espen Nordhagen har bakgrunn fra salg, og har jobbet fire år i resepsjonen på Radisson Blu Plaza Hotel i Oslo. Foto: Privat EKSPERTER: Hotelldirektør Wilhelm Hartwig ved Clarion Collection Hotel Folketeateret har jobbet i hotellbransjen siden 2005. Espen Nordhagen har bakgrunn fra salg, og har jobbet fire år i resepsjonen på Radisson Blu Plaza Hotel i Oslo. Foto: Privat

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han oppgraderer daglig gjester. Men tilbudet går først og fremst til medlemmer av hotellkjedens kundeklubb.

– Vi er ekstra oppmerksomme på lojale gjester som bor mye hos oss. Våre mest lojale gjester, Concierge-medlemmer i Club Carlson, oppgraderes alltid til neste romkategori hvis vi har ledige rom, forteller Nordhagen til Kvinneguiden og tipser om såkalte «stand-by upgrades», det vil si at for et mindre tillegg oppgraderes du ved ankomst hvis de har kapasitet. Du betaler tillegget kun hvis du faktisk oppgraderes.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Å være medlem av Nordic Choice Club gir fordeler hos hotellkjeden Hartwig jobber for.

– Det er den utvilsomt sikreste måten å bli oppgradert på. Men andre kan betale et tillegg, som ofte ikker mer enn 2-300 kroner, og bli oppgradert til et større og flottere rom. Mange er ikke klar over det. Det er en sum jeg ikke mener er særlig stor for å bo på et superior-rom eller i en suite, sier han til Kvinneguiden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Det kan lønne seg å booke hotellrommet direkte fra hotellet

Tomme rom

Hva tenker de to om følgende: Er det bedre for hotell å oppgradere, så gjester blir ekstra fornøyde, eller å la rom stå tomme?

– Vi vil at alle skal være fornøyde! Er det slik at ingen har booket et rom, kan du være heldig og møte en resepsjonist som lar deg nyte godene for et pristillegg, som gjerne er redusert i forhold til om du i utgangspunktet hadde booket et oppgradert rom. Spør i resepsjonen når du ankommer – vi prøver alltid å være imøtekommende, svarer Nordhagen.

Han forteller at det ikke er regler for om det lønner seg å sjekke inn sent eller tidlig hvis du håper å bli oppgradert.

– I utgangspunktet liker vi å planlegge dagen, men det samme gjelder i hotellverdenen som alle andre steder: Det gjelder å være på rett plass til rett tid. Men det er ikke avgjort om rett tid er tidlig eller sent på dagen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Et hotellopphold er for oss vanlige dødelige litt luksus. Da er det ikke noe særlig om dusjen drypper eller tven ikke funker. Hotellene vil at vi skal være fornøyde med oppholdet. Konkurransen er hard og de lever av sitt gode rykte. I slike tilfeller gjør de fleste alt de kan - inkludert å oppgradere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Er noe feil, gi oss muligheten til å rette det opp! Lar det seg ikke gjøre, kan et bytte til et oppgradert rom være en løsning. Vi var de første i verden som innførte 100 prosent fornøydgaranti på hotellopplevelser – og den står vi for. Om rombytte gjør at du blir fornøyd, og vi har muligheten, vil det være et alternativ, sier Nordhagen.

Men Hartwig advarer mot å klage uten grunn.

– Vi har opplevd gjester som har klaget over at størrelsen på rommet ikke var som forventet, at utsikten ikke var fin, at det var mørkt på rommet og så videre. Det finnes gjester som forsøker å klage seg til ulike oppgraderinger. Vi som jobber på hotell er drevne i å gjennomskue slikt, så det er ikke en fremgangsmåte som anbefales.

Artikkelen fortsetter under annonsen

LEKKERT: Luksussuiten på Hotel & restaurant Bevanda i Opatija, Kroatia. Foto: Hotellet LEKKERT: Luksussuiten på Hotel & restaurant Bevanda i Opatija, Kroatia. Foto: Hotellet

Innsidertips

Har de to noen innsidertips til hvordan bli oppgradert?

– Du kommer lengst med et smil og et direkte spørsmål. Ikke pakk det inn - ærlighet varer lengst, tipser Nordhagen og fortsetter:

– Det er ingen feil i å spørre! Men er du villig til å betale litt for oppgraderingen, så øker sjansen. Og ja, har du noe å feire og gir oss beskjed om dette, kan det hende det lar seg gjøre.

– Fungerer smisk?

– Egentlig ikke, men det er alltid lov å forsøke, svarer Hartwig muntert og fortsetter:

– Forteller noen at de er på bryllupsreise eller feirer et rundt tall, vil vi i de fleste tilfeller forsøke å selge opp til en finere romkategori. Dersom en gjest som benytter oss mye i jobbsammenheng bor hos oss en helg sammen med sin kjære, da hender det at vi oppgraderer for å vise at vi setter ekstra pris på personen. Og husk: Uansett hva slags rom du bor på, så er det fullt mulig å bestille litt sprudlende fra roomservice!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Trusler

I Hartwigs nær ti år i hotellbransjen, har han hørt og sett mangt. Som folk som kommer med trusler for å bli oppgradert.

– Vi har faktisk hatt tilfeller der gjester truer med å legge ut en dårlig anmeldelse på Tripadvisor dersom de ikke får innfridd ønsket om oppgradert rom.

– Får de det?

– Nei. FROKOST HER? Restauranten på Hotel & restaurant Bevanda i Opatija, Kroatia. Foto: Hotellet FROKOST HER? Restauranten på Hotel & restaurant Bevanda i Opatija, Kroatia. Foto: Hotellet

Les også:

Sjekk når du bør reise i julen

Hva skjer egentlig med kofferten din?

Dette kan være en skikkelig smittebombe

Artikkelen ble først publisert på klikk.no