Norske piloter slår alarm om arbeidsforholdene

SAS-flygerne frykter at dårlige arbeidsforhold og lange dager vil føre til minst en alvorlig flyulykke i løpet av de neste 24 månedene. Foto: Håkon Mosvold Larsen (NTB scanpix)
SAS-flygerne frykter at dårlige arbeidsforhold og lange dager vil føre til minst en alvorlig flyulykke i løpet av de neste 24 månedene. Foto: Håkon Mosvold Larsen (NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Norske piloter frykter alvorlige flyulykker om utviklingen i arbeidsforholdene i luften fortsetter. -Elendige kontrakter og lange dager er en giftig cocktail, advarer SAS-pilotene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Utviklingen i luftfarten har nå kommet til et punkt hvor det er nødvendig å rope varsku, sier Yngve Carlsen i Norske SAS-flygeres Forening til Dagsavisen.

Nå advarer SAS-flygerne mot at dårlige arbeidsforhold og lange dager vil føre til minst en alvorlig flyulykke i løpet av de neste 24 månedene.

– Disse tingene vil selvsagt påvirke pilotens operative dømmeevne, eller evnen til å si stopp. Det sikkerhetsnettet i luftfarten som er blitt bygget opp over 60-70 år og har gjort dette til en sikker og effektiv bransje, det er man i ferd med å ta hull på, sier Carlsen, som selv er pilot.

Les også: Syk pilot gjorde at SAS-fly måtte snu

Han mener at dårlige arbeidsforhold i luftfarten, ikke bare for pilotene, er en naturlig konsekvens av inntoget fra lavprisselskaper i luftfarten. Når de presser prisene, må de kutte utgifter andre steder.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå krever SAS-pilotene at et minstekrav bør være faste ansettelser. På den måten vil de i det minste ha oversikt over hvor det sosiale ansvaret ligger.

Les også: Norwegian: – Disse påstandene har ingen rot i virkeligheten

– Vi krever at piloten som har ansvaret for så mange passasjerer, skal i det minste være ansatt der hvor driftsansvaret ligger. Det er per i dag spredd utover, og det kan være syv juridiske enheter som er en del av kontraktsforholdet, sier Carlsen.