Vil gi deg musikk til flymaten

Vi mister opp til 30 prosent av smaksopplevelsen vår når vi flyr. British Airways mener de har funnet en mulig måte å bedre saksforholdene på: musikk til maten. Foto: Renewer / shutterstock.com / AFP Relaxnews
Vi mister opp til 30 prosent av smaksopplevelsen vår når vi flyr. British Airways mener de har funnet en mulig måte å bedre saksforholdene på: musikk til maten. Foto: Renewer / shutterstock.com / AFP Relaxnews
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fra og med november, vil British Airways tilby sine passasjerer musikk som passer til maten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Neste gang du reiser med British Airways kan det hende du får tilbud om en spilleliste til maten. Menyen vil nemlig bli akkompagnert med 13 sanger i rock- og popsjangeren på langdistansereiser, melder AFP Relaxnews.

Les også: Serverer verdens beste flymat

Forsterker smakene

Ifølge flyselskapets hjemmesider kan musikk til maten bidra til å bringe frem og forsterke de ulike smakene. På nettsiden refereres det til en studie gjennomført av Oxford universitet som viser at musikk kan påvirke smaksoppfatningen vår, og få maten til å virke opp til ti prosent søtere eller saltere.

Flyselskapet mener det kan være nyttig å forsøke å styrke smaksopplevelsen til sine reisende. Smaksorganene våre er nemlig dårlig tilpasset å spise i høyden. Lav luftfuktighet og vibrasjoner er noen faktorer som påvirker smaken, og gjør at vi smaker opp mot 30 prosent dårligere når vi flyr.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Du har helt rett - dette smaker dårlig

Pop, rock og litt opera

Derfor kan du nå få den skotske laksen fra British Airways servert til Paolo Nuttinis «Scream (Funk My Life Up)», mens Lily Allens «Only We Know» akkompagnerer flere tradisjonelle britiske retter.

Desserten bør nytes til høye toner, som visstnok skal bringe frem søte smaker. «You’re Beautiful» av James Blunt passer til bestillingen. Måltidet ender med et opera-innslag med Placido Domingos tolkning av «Nessun Dorma». Flyselskapet sier det skal bringe frem den bitre smaken i kaffe.

Les også: Teppet som viser hvordan du har det

Det nye musikktilbudet er en del av en rekke forbedringer British Airways gjør for å bedre reiseopplevelsen for sine kunder. Selskapet har nylig testet ut et teppe som viser hvordan passasjerene har det.