Vi kjøper flere mobiler, større TV-er og mer avanserte dingser

Vi kjøper stadig flere mobiler, men færre og større TV-er.
Vi kjøper stadig flere mobiler, men færre og større TV-er. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det ga omsetningsrekord for elektronikkbransjen i 2016.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nøkkeltall:

  • Mobilsalget øker med 8 prosent, og nådde 2 millioner i 2016
  • Nettbrettsalget faller fortsatt, ned 18,4 prosent
  • Salget i smartarmbånd falt med 8,3 prosent
  • 51 prosent av befolkningen abonnerer nå på en TV-strømmetjeneste
  • Vi kjøper færre, men større TVer 5 prosent av norske husholdninger sier de har kjøpt VR-briller i 2016

I 2016 omsatte omsatte elektronikkbransjen for 33,2 milliarder. Det er en økning på 2,8 prosent fra året før.

– Årsaken til veksten er at nordmenn kjøper dyrere og mer avanserte produkter. Med i tallene er ikke spillkonsoller, tilbehør og stasjonære PCer, så vi anslår 33,4 milliarder til å være et konservativt tall på markedet, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen i en pressemelding.

Inkludert i tallene er lyd, bilde, multimedia, hvitevarer, småelektriske produkter, foto, mobiltelefoner og bærbare PC-er til forbrukermarkedet.

Les også: – Tvunget passordbytte er direkte skadelig

Knallår for DAB

I år slukker også FM-nettet over hele landet. Du kan se når FM-nettet slukker der du bor her i ABC Nyheters oversikt.

Slukkingen av FM-nettet gjorde 2016 til et knallår for omsetning av DAB-radio.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tall fra elektronikkbransjen viser at omsetningen av DAB-radioer økte med 30,4 prosent fra 2015 til 2016. I fjor ble det solgt 965.000 DAB-enheter.

– Da er også tallene for nybiler med dab med i beregningen. Det ble solgt 155.000 biler i Norge i 2016, og ifølge tall fra Digitalradio Norge har rundt 90 prosent av disse dab installert, sier Røsholm i en pressemelding.

Les også: Surfer du sikkert på mobil?

Vi velger flaggskipmodellene

Antall solgte mobiler økte fra 1,85 millioner i 2015 til 2 millioner i 2016, viser tall fra elektronikkbransjen.

Og nordmenn nøyer seg ikke med billigutgaven. Vi skal nemlig ha flaggskipmodellene. Det gjør at verdien av mobilsalget også stiger, fra 7,7 millioner i 2015 til 9 millioner i 2016.

– Mobiltelefonen er fortsatt blant nordmenns viktigste eiendeler, og vi velger gjerne flaggskipmodellene fra de ulike produsentene. Det gjør også at utskiftingstakten har sunket, og vi beholder nå telefonen i nesten 33 måneder før vi kjøper ny, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen i en pressemelding.

Les også:

– I lanseringsåret 2017 ligger det en gulrot i potten

8 enkle sparetips for deg som skal flytte

Eiendomsmeglere rapporterer inn flere mistenkelige transaksjoner