Vi kjøper flere mobiler, større TV-er og mer avanserte dingser
Det ga omsetningsrekord for elektronikkbransjen i 2016.
Nøkkeltall:
- Mobilsalget øker med 8 prosent, og nådde 2 millioner i 2016
- Nettbrettsalget faller fortsatt, ned 18,4 prosent
- Salget i smartarmbånd falt med 8,3 prosent
- 51 prosent av befolkningen abonnerer nå på en TV-strømmetjeneste
- Vi kjøper færre, men større TVer 5 prosent av norske husholdninger sier de har kjøpt VR-briller i 2016
I 2016 omsatte omsatte elektronikkbransjen for 33,2 milliarder. Det er en økning på 2,8 prosent fra året før.
– Årsaken til veksten er at nordmenn kjøper dyrere og mer avanserte produkter. Med i tallene er ikke spillkonsoller, tilbehør og stasjonære PCer, så vi anslår 33,4 milliarder til å være et konservativt tall på markedet, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen i en pressemelding.
Inkludert i tallene er lyd, bilde, multimedia, hvitevarer, småelektriske produkter, foto, mobiltelefoner og bærbare PC-er til forbrukermarkedet.
Les også: – Tvunget passordbytte er direkte skadelig
Knallår for DAB
I år slukker også FM-nettet over hele landet. Du kan se når FM-nettet slukker der du bor her i ABC Nyheters oversikt.
Slukkingen av FM-nettet gjorde 2016 til et knallår for omsetning av DAB-radio.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenTall fra elektronikkbransjen viser at omsetningen av DAB-radioer økte med 30,4 prosent fra 2015 til 2016. I fjor ble det solgt 965.000 DAB-enheter.
– Da er også tallene for nybiler med dab med i beregningen. Det ble solgt 155.000 biler i Norge i 2016, og ifølge tall fra Digitalradio Norge har rundt 90 prosent av disse dab installert, sier Røsholm i en pressemelding.
Les også: Surfer du sikkert på mobil?
Vi velger flaggskipmodellene
Antall solgte mobiler økte fra 1,85 millioner i 2015 til 2 millioner i 2016, viser tall fra elektronikkbransjen.
Og nordmenn nøyer seg ikke med billigutgaven. Vi skal nemlig ha flaggskipmodellene. Det gjør at verdien av mobilsalget også stiger, fra 7,7 millioner i 2015 til 9 millioner i 2016.
– Mobiltelefonen er fortsatt blant nordmenns viktigste eiendeler, og vi velger gjerne flaggskipmodellene fra de ulike produsentene. Det gjør også at utskiftingstakten har sunket, og vi beholder nå telefonen i nesten 33 måneder før vi kjøper ny, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen i en pressemelding.
Les også:
– I lanseringsåret 2017 ligger det en gulrot i potten
8 enkle sparetips for deg som skal flytte
Eiendomsmeglere rapporterer inn flere mistenkelige transaksjoner