DNB anker for å stanse massesøksmål

Artikkelen fortsetter under annonsen

DNB anker Oslo tingretts beslutning om at Forbrukerrådet kan gå til søksmål mot banken på vegne av 180.000 fondskunder.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerrådet mener at 180.000 kunder i tre aksjefond har betalt for en tjeneste de ikke har fått. De ønsker å gå til sak med et totalt krav mot banken på over 690 millioner kroner.

I starten av januar bestemte Oslo tingrett at Forbrukerrådet får gå til sak mot DNB. Den avgjørelsen har DNB nå anket, melder NRK.

- DNB mener vilkårene for gruppeprosess ikke er oppfylt, fordi det er vesentlige ulikheter mellom alle andelseierne. Vi mener heller ikke gruppeprosess er den beste måten å løse spørsmålene saken reiser, forteller informasjonssjef Even Westerveld i DNB til NTB.

- Saken bør heller løses gjennom et utvalg pilotsaker som vi finner sammen med Forbrukerrådet og hvor resultatet legges til grunn for de andre andelseierne. DNB mener ikke at hver enkelt andelseier skal måtte gå til sak på egen hånd, fortsetter han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bakgrunnen for kravet fra Forbrukerrådet er en påstand om at fondene er solgt og markedsført som aktivt forvaltede, mens kun 12 prosent av DNB Norge-fondet var aktivt forvaltet. Dette har banken tilbakevist.

Les også: Svekket DNB-resultat - taper mer og tjener mindre

Tingretten skal vurdere gruppesøksmål mot DNB

DNB-sjefen tror antall ansatte blir halvert

DNB-sjef advarer mot usunn vekst i forbrukslån