Atlanterhavsparken er blitt millionbutikk for Sunnmøre

Atlanterhavsparken ligger på Tueneset ved Skarbøvika, helt ut mot havet i bydelen Hessa, cirka tre km fra Ålesund sentrum. Foto: Marius Simensen / NTB scanpix
Atlanterhavsparken ligger på Tueneset ved Skarbøvika, helt ut mot havet i bydelen Hessa, cirka tre km fra Ålesund sentrum. Foto: Marius Simensen / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Akvariet utenfor Ålesund skaper årlig ringvirkninger på 60 millioner kroner i sin region.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mens vi tidligere spurte venner og kolleger hvor de hadde reist i ferien, spør vi i dag først og fremst om hva man gjorde i ferien. Ifølge Virke Reise Norge og Kultur er opplevelser det sterkest voksende segmentet innen norsk reiseliv. Verdiskapningen har mer enn tredoblet seg siden 2001.

– Det er nok flere årsaker til dette, men det er ingen tvil at om at folk i større grad er opptatt av totalopplevelsen når de velger reisemål, der både overnatting, mat og transport inngår, sier direktør for Virke Reise Norge og Kultur Line Endresen Normann til ABC Nyheter.

– Jeg tror at i en hverdag der alt bare er et tastetrykk vekke, og verden er blitt liten, søker vi unike opplevelser. Vi ønsker i stadig større grad å forfølge interessene våre og vise frem det vi opplever til andre.

60 millioner i ringvirkninger

Nylig gjennomførte Virke en ringvirkningsanalyse av Atlanterhavsparken i Ålesund. I fjor hadde parken sitt beste besøksår siden 1998. Hele 126.000 personer fra 96 land tok turen innom et av Nord-Europas største saltvannsakvarier.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Foran Atlanterhavstanken, med Europas største akvarievindu, får publikum nærkontakt med en sildestim på "havets dyp". Foto: Gorm Kallestad/NTB
Foran Atlanterhavstanken, med Europas største akvarievindu, får publikum nærkontakt med en sildestim på "havets dyp". Foto: Gorm Kallestad/NTB

Ringvirkningsanalysen viser blant annet at Atlanterhavsparken bidrar til 60 millioner kroner i økt turistkonsum årlig i regionen, og for hver offentlige krone som puttes inn, gir parken nesten 15 kroner i økt turistomsetning i regionen. Parken har elleve fast ansatte.

– Mange kan kanskje undervurdere den viktige rollen «mindre» attraksjoner har for en by eller region. 11 ansatte kan høres lite ut, men når man ser på den enorme verdien Atlanterhavsparken genererer viser dette det motsatte, nemlig kulturens viktige rolle som driver for reiselivet, mener Normann.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: CNN: – To av verdens flotteste tunneler ligger i Norge

Liten bedrift som skaper store verdier

Når hun snakker om at mange kan undervurdere rollen til mindre attraksjoner, utdyper Normann at hun med det mener at mange kanskje undervurderer verdien kulturliv og attraksjoner har for et lokalsamfunn.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Line Endresen Normann, direktør for Virke Reise Norge og Kultur. Foto: Virke
Line Endresen Normann, direktør for Virke Reise Norge og Kultur. Foto: Virke

– Atlanterhavsparken er en relativt liten bedrift med 11 ansatte som opererer i skjæringspunktet mellom kultur og næring. Men de skaper store verdier. Kulturliv og attraksjoner skaper store ringvirkninger, de bidrar til å skape attraktive lokalsamfunn, styrke den lokale identiteten og tiltrekke turister.

Hva er grunnen til at dere valgte nettopp denne opplevelsesbedriften?

– Vi valgte Atlanterhavsparken fordi de har et unikt og spennende produkt som bør være interessant for både turister som kommer til Norge og for flere generasjoner nordmenn som er opptatt av vår kystnatur. I tillegg hadde de allerede gjort en stor jobb med å samle inn tallmateriale knyttet til hvem som besøker akvariet, svarer Normann.

Les også: Nordmenn reiser mer i Norge


Nøkkeltall fra undersøkelsen

Om Atlanterhavsparken:

  • Atlanterhavsparken omsatte for 22,3 millioner kroner i 2015
  • Billettinntekt utgjorde 12,8 millioner kroner
  • Parken har elleve fast ansatte
  • I fjor besøkte 126.000 mennesker fra 96 land akvariet vest i Ålesund
  • Cirka halvparten av de besøkende er tilreisende. Av disse står tilreisende utlendinger for 56 prosent

Om ringvirkningsanalysen:
Forutsetninger som er lagt til grunn, inkluderer en halv dags forbruk for tilreisende og en fjerdedel av dagsforbruket for lokalbefolkningen.

Undersøkelsen viser at:

  • Atlanterhavsparken omsetter for millionbeløp i lokalt næringsliv og lokale tjenester- 7 mill i lokalt kjøpte tjenester.
  • Atlanterhavsparken bidrar til 60 mill. kroner i økt turistkonsum årlig i regionen (forutsatt at turistene blir en dag ekstra pga Atlanterhavsparken)
  • For hver offentlige krone som puttes inn, gir parken nesten 15 kroner i økt turistomsetning i regionen.
  • Ringvirkningsanalysen understreker at Atlanterhavsparken har en egenverdi utover det økonomiske. Den skaper opplevelser og kunnskap, bygger omdømme for regionen og utvikler destinasjonen.

Kilde: Virke Reise Norge og Kultur


Les også:

Ferien skal være nær og spektakulær

Fristende avstikkere for en annerledes Norgesferie

Én av tre ønsker å bruke mer penger på reise

Nordmenn flotter seg mest på ferie