Billettprisene i Oslo økes

PRISENE ØKER. Kollektivtilbudet skal bli enda dyrere fra og med 29. januar. Foto: Thomas Brun/NTB scanpix
PRISENE ØKER. Kollektivtilbudet skal bli enda dyrere fra og med 29. januar. Foto: Thomas Brun/NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fra og med 29. januar blir det dyrere å kjøre kollektivt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Å reise kollektivt i dette land er langt fra billig, og nå skal det bli enda dyrere for reisende i Oslo og Akershus.

Fra og med 29. januar kommer både enkeltbilletten, 30-dagersbilletten og 365-dagersbilletten til å stige i pris.

Dette blir nytt:

  • Ordinær enkeltbillettpris øker med 1 krone.
  • 30-dagersbilletten øker fra 690 til 708 for 1 sone.
  • Ledsager til person med nedsatt funksjonsevne som ikke kan reise alene, får nå reise gratis.
  • Rufusbilletten for barnehager og grunnskoleklasser endres. Billetten gjelder fremdeles for inntil 15 personer, men antall voksne kan nå være 4.

Les også: De Grønne vil doble landets kollektiv- og togbudsjetter

– Attraktivt å reise kollektivt

Ruter forklarer økningen med at billettinntektene utgjør halvparten av kollektivselskapets samlede inntekter, og at pengene i sin helhet går tilbake til utviklingen av kollektivtilbudet i Oslo og Akershus.

– Vi skal fortsette å utvikle kollektivtilbudet med flere avganger og reisemuligheter. Målet er å gjøre det enda mer attraktivt å reise med kollektivtrafikken, sykle eller gå, sier administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen i en pressemelding på Ruter sine nettsider.

Videre sier selskapet at Oslo og Akershus er et av hovedstadsområdene i Europa som vokser raskest og at det for Ruter derfor er viktig å møte den enorme befolkningsveksten med et forsterket kollektivtrafikktilbud.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Oslo-byrådet satser kollektivt, men øker prisene

Økning må til

Flere politiske partier har i en årrekke jobbet for et bedre kollektivtilbud i og rundt hovedstaden, og miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet har kollektivsatsningen som en høy prioritet.

– Vi har blant annet reforhandlet en bompengeavtale som gjør at vi nå har penger til å bygge viktige kollektivprosjekter som sentrumstunnel på t-banen, Fornebubane og nytt signalanlegg. I tillegg har vi i budsjettet for 2017 økt kollektivbevilgningene til flere avganger for buss, trikk og t-bane med mer enn de har blitt økt de fem siste årene til sammen, sier Berg til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun sa i fjor at hun ikke ønsker å øke prisene ytterligere, utover den vanlige prisveksten som skjer hvert år.

– Jeg måtte akseptere en liten økning for få på plass en historisk satsing på kollektiv og sykkel i Oslo-området. I Oslopakke 3-forhandlingene var vi enige om at de som reiser ofte, i størst mulig grad skal vernes, sa Berg til VG den gang.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Undervurderer betydningen av pris

Hun vil allikevel påpeke at økningen som skjer i slutten av januar bare er en inflasjonsjustering, rett og slett for å holde tritt med den generelle prisutviklingen i samfunnet.

Også Venstres Guri Melby har uttrykt misnøye med økte kollektivpriser. Hun er nestleder i komiteen for miljø og samferdsel i Oslo.

– Jeg tror de undervurderer betydningen av pris for at folk skal velge å reise kollektivt. Vi er avhengig av at flere velger å reise kollektivt for å kutte klimagassutslipp, og da er pris en del av det bildet, sier Melby til NTB.

Les også: Regjeringen satser på drivstoff som kan øke globale klimautslipp