Billettprisene i Oslo økes
Fra og med 29. januar blir det dyrere å kjøre kollektivt.
Å reise kollektivt i dette land er langt fra billig, og nå skal det bli enda dyrere for reisende i Oslo og Akershus.
Fra og med 29. januar kommer både enkeltbilletten, 30-dagersbilletten og 365-dagersbilletten til å stige i pris.
Dette blir nytt:
- Ordinær enkeltbillettpris øker med 1 krone.
- 30-dagersbilletten øker fra 690 til 708 for 1 sone.
- Ledsager til person med nedsatt funksjonsevne som ikke kan reise alene, får nå reise gratis.
- Rufusbilletten for barnehager og grunnskoleklasser endres. Billetten gjelder fremdeles for inntil 15 personer, men antall voksne kan nå være 4.
Les også: De Grønne vil doble landets kollektiv- og togbudsjetter
– Attraktivt å reise kollektivt
Ruter forklarer økningen med at billettinntektene utgjør halvparten av kollektivselskapets samlede inntekter, og at pengene i sin helhet går tilbake til utviklingen av kollektivtilbudet i Oslo og Akershus.
– Vi skal fortsette å utvikle kollektivtilbudet med flere avganger og reisemuligheter. Målet er å gjøre det enda mer attraktivt å reise med kollektivtrafikken, sykle eller gå, sier administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen i en pressemelding på Ruter sine nettsider.
Videre sier selskapet at Oslo og Akershus er et av hovedstadsområdene i Europa som vokser raskest og at det for Ruter derfor er viktig å møte den enorme befolkningsveksten med et forsterket kollektivtrafikktilbud.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Oslo-byrådet satser kollektivt, men øker prisene
Økning må til
Flere politiske partier har i en årrekke jobbet for et bedre kollektivtilbud i og rundt hovedstaden, og miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet har kollektivsatsningen som en høy prioritet.
– Vi har blant annet reforhandlet en bompengeavtale som gjør at vi nå har penger til å bygge viktige kollektivprosjekter som sentrumstunnel på t-banen, Fornebubane og nytt signalanlegg. I tillegg har vi i budsjettet for 2017 økt kollektivbevilgningene til flere avganger for buss, trikk og t-bane med mer enn de har blitt økt de fem siste årene til sammen, sier Berg til ABC Nyheter.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenHun sa i fjor at hun ikke ønsker å øke prisene ytterligere, utover den vanlige prisveksten som skjer hvert år.
– Jeg måtte akseptere en liten økning for få på plass en historisk satsing på kollektiv og sykkel i Oslo-området. I Oslopakke 3-forhandlingene var vi enige om at de som reiser ofte, i størst mulig grad skal vernes, sa Berg til VG den gang.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Undervurderer betydningen av pris
Hun vil allikevel påpeke at økningen som skjer i slutten av januar bare er en inflasjonsjustering, rett og slett for å holde tritt med den generelle prisutviklingen i samfunnet.
Også Venstres Guri Melby har uttrykt misnøye med økte kollektivpriser. Hun er nestleder i komiteen for miljø og samferdsel i Oslo.
– Jeg tror de undervurderer betydningen av pris for at folk skal velge å reise kollektivt. Vi er avhengig av at flere velger å reise kollektivt for å kutte klimagassutslipp, og da er pris en del av det bildet, sier Melby til NTB.
Les også: Regjeringen satser på drivstoff som kan øke globale klimautslipp