Stemmer/Nyheter:Min radiohverdag har blitt ny og bedre

Mange biler har ikke radio med DAB-støtte og må enten bytte radio eller montere et adapter for å høre på digital radio.
Mange biler har ikke radio med DAB-støtte og må enten bytte radio eller montere et adapter for å høre på digital radio. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her i husstanden har vi to biler som er tilgodesett med nye DAB-radioer. Kostnaden for begge to beløp seg til ca 6000 kroner. Jeg kunne fint sluppet unna med halvparten, skriver DAB-entusiast Ørnulf Thyberg.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Stemmer: Ørnulf Thyberg

Delta i debatten

Send oss gjerne forslag til kronikker vi kan publisere.
Formen bør være kronikk/kommentar/blogginnlegg med maks 1000 ord.

E-post: stemmer@abcnyheter.no

Artikkelen fortsetter under annonsen
DAB-entusiast Ørnulf Thyberg ser frem til den nye radiohverdagen. Foto: Privat
DAB-entusiast Ørnulf Thyberg ser frem til den nye radiohverdagen. Foto: Privat

Innlegget er skrevet av Ørnulf Thyberg, DAB-entusiast og tidligere medarbeider i Expert

I 2017 er det slutt for FM-radioen. Stortinget har vedtatt at det gode gamle systemet skal byttes ut med nyere DAB. Slukkingen av FM vil foregå trinnvis over hele landet. For oss i Vestfold betyr dette at NRK-kanaler forsvinner fra FM-båndet i september 2017, mens de kommersielle kanalene følger etter i desember. Lokalradioer har mulighet til å sende via FM til 2022. Mange tror at Norge er det eneste landet som skal skifte system. Faktum er at over 40 land har bygd ut eller bygger ut DAB. Forskjellen er at Norge - foreløpig - er det eneste landet som har satt et tidspunkt for slukking av det gamle FM-nettet.

Sjekk når FM-nettet slukker der du bor

Hvorfor ikke DAB og FM samtidig?

Dette hadde selvsagt vært ønskelig for de fleste. Problemet er at det gamle FM-systemet har behov for enorme utstyrsmessige oppgraderinger. Dermed blir det litt som den gamle bilen som er så dyr å reparere at det blir mer lønnsomt å kjøpe en ny. I tillegg ville man fått to systemer å drifte istedet for bare ett, noe som selvsagt vil koste mye penger.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

DAB hjemme

De fleste har gode gamle FM-radioer i hjemmet. Disse kan fortsatt benyttes ved hjelp av såkalte adaptere, men noen ideell løsning er det ikke hverken praktisk eller kostnadsmessig. Unntaket er dyrere hjemmestereoanlegg. «Kjøkkenradioen» vil være lønnsom å bytte ut, og nye små DAB-radioer får man fra ca 200 kroner og oppover. De gamle radioene kan leveres der slikt utstyr selges, og totalt vil ca 99 prosent bli gjenvunnet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

DAB i bil

Det er her de fleste mytene og den mest omfattende vranglæren blir presentert. «Alle» kjenner noen med DAB-radio som ikke fungerer i bilen, og prisen på hele herligheten var visstnok astronomisk. Faktum er at de aller fleste problemene skyldes brukerfeil, enten fordi man ikke har tatt seg bryet med å studere bruksanvisningen eller fordi utstyret er feilmontert.

Prismessig er det fullt mulig å havne godt under 2000 kroner for en svært godt fungerende løsning, men det kommer selvsagt an på hvilke krav og forutsetninger man har.

Dersom man f.eks. har et «premiumbilmerke» i øvre prisleie og ønsker originalutstyr montert på merkeverksted - da blir også prisen deretter.
Her i husstanden har vi to biler hvor begge er tilgodesett med nye DAB-radioer. Kostnaden for begge to beløp seg til ca 6000 kroner. Jeg kunne fint sluppet unna med halvparten, men mange år i elektronikkbransjen kombinert med det faktum at jeg har dilla på «duppeditter» har satt sine spor. Da legges også lista høyere, men nødvendig er det så absolutt ikke.

Artikkelen fortsetter under annonsen

DAB fungerer ikke i tunneler

Dette er en av de mest brukte påstandene. Det er vedtatt at alle tunneler som idag har FM-dekning vil få DAB-dekning. I tillegg skal det være dekning i alle tunneler med lengde over 500 meter og med en årsdøgntrafik på minimum 5000 biler. Dette betyr at den nye radiostandarden etterhvert vil bli bedre enn den gamle, også i tunneler. Det er Vegvesenet som har ansvaret for dette. Mange tunneler har allerede fått DAB-dekning og flere kommer. Det er faktisk ikke mange ukene siden vi fikk dette i Frodeåstunnelen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les innlegget til Ib Thomsen (Frp): Et tap for forbrukerne

DAB i praksis

Hensikten med den nye standarden er flere radiokanaler og ingen «skurring». I motsetning til FM vil man nemlig ikke oppleve skurring på DAB. Her er det slik at enten har man lyd - eller så har man det ikke. I tillegg er det vesentlig bedre egnet for trafikkinformasjon. Trafikkmeldinger vil nemlig bryte inn uansett hvilken stasjon man lytter til. Radiokanalene inkluderer noe for enhver smak, alt fra sport til 80-tallsmusikk via værmeldinger. Til og med NRK Vestfold sender på DAB.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Min radiohverdag er i hvert fall blitt både ny og bedre. For første gang kan jeg lytte til for eksempel NRK Klassisk - fullstendig uten alle ulydene som følger med FM. I tillegg har jeg et stort utvalg av andre spennende kanaler, så det skal mye til før man går «radiolei».

Utstyret er akkurat like enkelt å bruke som det gamle, men som alt annet må det læres før man får fullt utbytte av det.

Leser man bruksanvisning og monterer utstyret riktig er det duket for mange timer med radioglede.

Les også:

Milliard-sjokk: – DAB i bil vil koste 23 milliarder

Kringkastingssjefen spent på FM-slokkingen

Lokalradioene venter flere lyttere – på FM