Storebrand skal nå fakturere kredittkortkundene med korrekt beløp

Bildet viser hovedkontoret til Storebrand på Lysaker. Foto: Storebrand
Bildet viser hovedkontoret til Storebrand på Lysaker. Foto: Storebrand
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kredittkortselskapene har tidligere fakturert et minimumsbeløp, slik at du selv må korrigere til det beløpet du totalt skylder for å unngå rentekostnader. Nå skal Storebrand begynne å fakturere for totalt skyldig beløp.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

ABC Nyheter i samarbeid med Pengenytt . Les mer om samarbeidet her.

I mai skrev Pengenytt at Finanstilsynet hadde laget nye retningslinjer for fakturering av kredittkort. Dette på grunn av undersøkelser som viste at kortselskapene hadde gjennomført mange av retningslinjene som kom i 2013, men at svært få hadde gjennomført alle.

Av de nye retningslinjene går det blant annet frem at kortselskapene som hovedregel skal fakturere deg for totalt utestående kreditt. Du har derimot mulighet til å avtale lavere beløp, men da må det skje på ditt initiativ.

Nå melder Storebrand via et nyhetsbrev at de vil rette seg etter dette fra nå av, og begynne å fakturere totalt skyldig beløp til kundene.

Les også: Slik bør du investere, gitt at du tror på stigende oljepris

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Følger opp Finanstilsynets nye retningslinjer

Anthon Andreassen, kommunikasjonssjef i Storebrand. Foto: Storebrand
Anthon Andreassen, kommunikasjonssjef i Storebrand. Foto: Storebrand

Kommunikasjonssjef Anthon Andreassen i Storebrand bekrefter til Pengenytt at de gjør dette som følge av Finanstilsynets nye retningslinjer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er en oppfølging av tilsynets retningslinjer. Grunnen at det først kommer nå er at det har tatt tid å endre systemer og rutiner, og det har Finanstilsynet vist forståelse for, sier Andreassen.

– Har dette vært etterspurt av mange Storebrand-kunder?

– Det er jeg ikke kjent med, men det er alltid et internt ønske om å være transparent.

– Gjelder dette for alle kunder eller bare nye avtaler som lages?

– Dette gjelder for alle Storebrands kunder, avslutter Andreassen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Sjekk fastrente-fellen i disse bankene

De andre bankene kommer etter

Kommunikasjonssjef i Danske Bank, Stian Arnesen. Foto: Danske Bank
Kommunikasjonssjef i Danske Bank, Stian Arnesen. Foto: Danske Bank

En kjapp ringerunde til noen av de andre bankene viser at de ennå ikke har fått på plass systemene for å oppfylle de nye kravene, men at det vil skje snart.– Vi er rett rundt svingen og vil i løpet av kort tid begynne å fakturere totalbeløp til våre kunder. Dette betyr at prosjektet har rullet en stund og at vi nå kun venter på en teknisk endring for å få det helt på plass, sier kommunikasjonssjef Stian Arnesen i Danske Bank.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Arnesen anslår at det nye systemet vil være på plass i løpet av de neste ukene. Også DNB og Nordea kan fortelle at de kommer med løsninger innen kort tid:

– Etter planen skal dette være klart i løpet av januar 2017, sier kommunikasjonsrådgiver Ellen Dokk Holm i DNB.

– Dette jobber vi med, og vi vil ha det på plass senest februar 2017, sier senior kommunikasjonsrådgiver Synne Ekrem i Nordea.

Les også: Global eiendomsmeglerkjede forsøker seg igjen i Norge

(Saken fortsetter under)

Skjermdump fra nyhetsbrev til Storebrand
Skjermdump fra nyhetsbrev til Storebrand

Tilsynet har ikke vært fornøyd

Tilsynet har tidligere påvist at mange kortselskaper kun fakturerte med et minimumsbeløp i betalingsfeltet. Dessuten var det lite, om noe, informasjon om kostnadene ved å utsette betalingen, herunder manglende opplysninger om nominell rente.

– De nye retningslinjene vil gjøre det enklere for kortkunden å betale totalt utestående ved første forfall. Samtidig kan kunden velge et lavere beløp, og således utnytte kredittmuligheten som ligger i kortet. I så måte er retningslinjene fleksible og forbrukervennlige, kommenterte Jan Erik Fåne, kommunikasjonsdirektør i Finans Norge, på deres nettsider tidligere i år.

Les også:

Stadig færre får bruk for reiseforsikringen

Så mange kombinerer jobb og alderspensjon

Minst 650.000 husholdninger betaler mer for strømmen enn de må

Saken er opprinnelig publisert på Pengenytt.no