Slik gikk det da «Microsoft» forsøkte å svindle ABC Nyheter

Her kan du høre lydopptaket.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Svindleren anklagde journalisten for å være kjedelig og ubrukelig da han ble tatt på fersken. – Et eksempel på utspekulert og frekk Microsoft-svindel, sier Telenor.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Microsoft-svindel:

Fremgangsmåte:

  • Du ringes opp av en personen angivelig fra Microsoft. Han forteller deg at du har virusproblemer. Personen er svært hyggelig og behjelpelig, og du får tilbud om hjelp. Men ikke uten betaling. Betalingen kan svindleren be om på flere måter:
  • De kan be om dine kortopplysninger for å betale en gitt sum penger
  • De kan be deg laste ned et program og gå inn i din nettbank for å betale for programmet som angivelig skal rense din PC.
  • De kan be om overføring av en gitt sum penger som skal dekke all hjelpen

Hvordan unngå å bli svindlet

  • Hvis du mener du har en Microsoft-svindler på tråden, legge på.
  • Fortsetter de å ringe. Forsøke å blokkere nummeret eller sperre nummeret for innringing.
  • Ikke la deg lure til å tro at PC-en din er infisert med virus. Microsoft ringer deg aldri opp og overvåker ikke din PC
  • Svindlere ringer i dag fra både utenlandske og norske telefonnummer

Opplysningene er hentet fra Nettvett.no. Du kan lese mer om Microsoft-svindel her.

Stadig flere nordmenn blir utsatt for den såkalte Microsoft-svindelen. Den kjente svindelmetoden går ut på at noen ringer deg opp og utgir seg for å være fra Microsoft. Deretter sier personen at du har et problem på din PC - som personen forsøker å hjelpe deg med.

Alt i et forsøk på å lure penger ut av kontoen til godtroende.

En av ABC Nyheters journalister ble nylig forsøkt utsatt for denne svindelen. Tilfeldigvis hadde vi en båndopptaker i nærheten, og vi tok opp deler av samtalen.

Du kan høre lydklippet øverst i saken. Slik gikk samtalen (oversatt fra engelsk):

– Når du aktiverer PC-en din, har PC-en din lastet ned skjulte «infractions» (brudd. red.anm). Disse «infractions» er designet av hackere, noen kriminelle typer. Selv om du bruker noen form for antivirusprogram på PC-en din, kan de ikke beskytte PC-en din. Antivirusprogrammer beskytter PC-en din mot virus, ikke hackere. Det er grunnen til at vi ringer deg i dag for å hjelpe deg.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Kan du fortelle meg mer om hvor du ringer fra?

– Jeg ringer deg fra Storbritannia, fra hovedsenteret til Windows Service Center. Vi er tjenesteleverandøren for Microsoft.

– Hva sa du at du het igjen?

– Mitt navn er Max Andersson.

– Du har nå kommet til ABC Nyheter i Norge og vi kommer til å skrive en sak om dette. Vi har tenkt å avsløre svindelen din. Vi vet at dette er en «scam».

– Hvem sa det til deg? Du tror du er veldig smart? Men nei, miss Kathleen. Du er en veldig, veldig kjedelig person. Vet du det?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hvorfor det?

– Forstår du?

– Nei, du må forklare meg det.

– Du kaster bort tiden min. Du er ubrukelig, så hvorfor kaster du bort tiden min?

– Fordi vi vil avsløre svindelen din.

Summetonen går.

Utspekulert og frekk svindel

Magnus Line, pressekontakt i Telenor, har hørt lydklippet. Han sier dette er et typisk eksempel på utspekulert og frekk Microsoft-svindel.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette er reinspikka lureri. Du har blitt kontaktet av en person som har til hensikt å lure deg. Svindleren prøver å få deg til å laste ned skadelig maskinvare eller gjøre endringer for å få kontroll over pc-en din. Målet er å få ut informasjon om kredittkort, brukernavn og passord til nettbank, pin-koder eller tilsvarende, sier han til ABC Nyheter.

Les også: – Tvungent passordbytte er direkte skadelig

Lurer til seg stadig større summer

Ifølge Line er det vanskelig å si sikkert hvor mange nordmenn som blir rammet av denne typen svindelforsøk.

– Telenors sikkerhetsavdeling mottar daglig henvendelser via kundeservice fra kunder som blir plaget. Ved hjelp av et sperrefilter blokkerer vi 100.000-200.000 anrop inn i mobilnettet hver uke fra nummer vi vet driver med svindel, sier Line.

Ifølge Norsk Senter for informasjonssikring (NorSis) virker det som om svindlerne også klarer å lure til seg stadig mer penger:

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er utvilsomt mange som rammes fortsatt. Summene som svindlerne får ut av vellykkede svindelforsøk synes også å øke. Her har vi sett eksempler på svindel i 50.000 -100.000 kroners klassen, sier Ole Anders Ulsrud, rådgiver ved Norsk Senter for informasjonssikring. Han har også hørt lydklippet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge Magnus Line i Telenor hender det svindleren kamuflerer seg bak et norsk nummer som er i bruk for å øke sjansen for svar.

– Den uskyldige og intetanende eieren av nummeret blir da kontaktet av andre som vil vite hvorfor han ringer og plager de, sier Line.

Les også: Din e-post er mål for kriminelle

– Bruk sunn fornuft

– Hva kan man gjøre dersom man plages av slike svindlere?
– Det viktigste er å bruke sunn fornuft og aldri gi personlig eller sensitiv informasjon til andre. På de fleste telefoner kan du blokkere uønskede nummer fra å ringe deg. Får du et anrop fra et ukjent, utenlandsk nummer, ville jeg ikke tatt telefonen. Hvis du svarer, ikke gjør som svindleren ber om - og avslutt samtalen umiddelbart. Microsoft vil aldri ringe deg uoppfordret.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Line forklarer at dersom svindlerne blir veldig pågående, kan sperrefilteret til Telenor blokkere svindelanrop fra utlandet. Da er i så fall Telenor avhengige at kunden som får sitt telefonnummer misbrukt tar kontakt med Telenor.

– Kunder skal også være klar over at de ikke blir belastet for noe når de blir oppringt fra utlandet. Telenor jobber nært med resten av bransjen og myndighetene for å komme denne typen kriminalitet til livs.

Les også: Svindlere utgir seg for å være skatteetaten

Ole Anders Ulsrud er rådgiver i NorSis, som hjelper folk som er plaget med Microsoft-svindel. Foto: NorSis
Ole Anders Ulsrud er rådgiver i NorSis, som hjelper folk som er plaget med Microsoft-svindel. Foto: NorSis

Benytter manus

Ulsrud i NorSis sier til ABC Nyheter at samtalen på lydopptaket starter på en gjenkjennbar måte:

– I mange flere tilfeller kan man oppfatte samtalene som om det benyttes et manus eller oppskrift på hvordan svindlerne skal gå frem. Det er heller ikke unikt i dette tilfellet av personen i den andre enden går over fra behjelpelig til noe mer aggressiv dersom man blir konfrontert med at dette er svindel, sier Ulsrud.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han påpeker at troverdighet og tillit er nøkkelord i Microsoft-svindlerens fremgangsmåte:

– Ut fra noen tastetrykk kan svindleren vise til et nummer eller en tekst som både svindleren og du har tilgang til. Dette leses opp som et bevis på at han har fakta om akkurat din PC. Dette kan derimot være et nummer som er felles for alle PC-er, sier Ulsrud og fortsetter:

– Svindleren kan også vise til datamaskinens hendelseslogg hvor gule og røde tekstlinjer med varsels-trekanter blir forklart som feilmeldinger knyttet til at du har virus på din datamaskin. En slik linje kan i realiteten være en feilmelding som oppstår når du skriver et feil passord i et innloggingsforsøk, forklarer han.

Les også: Microsoft-svindlere lurer til seg mye større beløp

Ny svindel-metode

Ulsrud forteller at det tidligere var vanlig at svindleren forsøkte å presse offeret for penger da de tilsynelatende hadde gitt hjelpen de lovet. I dag forsøker heller svindlerne å få deg til å laste ned et program på din PC for deretter å be deg betale en sum fra din nettbank.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Ved å gjøre som svindlerne ber deg om, altså å laste ned et program vil de få tilgang til din PC og deretter kunne fange opp de opplysningene som du benytter i din nettbank og kan påvirke eller selv utføre utbetalinger, sier Ulsrud.

NorSis har et godt samarbeid med Microsoft, og Ulsrud forklarer at Microsoft ikke har innsyn i din datamaskin, og aldri ville ha funnet på å ringe en kunde dersom ikke kunden selv tok kontakt først.

NorSis driver tjenestene Nettvett.no og Slettmeg.no hvor man kan søke råd og hjelp.

Les også:

Svindlere utgir seg for å være fra Microsoft - igjen

– Hackere kan stjele personopplysninger mens du trener