Polaris Media varsler nedbemanning de neste årene

Toppsjef Per Axel Koch la fram Polaris Medias resultat for andre kvartal torsdag formiddag. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix.
Toppsjef Per Axel Koch la fram Polaris Medias resultat for andre kvartal torsdag formiddag. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mediekonsernet Polaris Media straffes hardt av sviktende annonseinntekter og varsler at en vesentlig del av spareplanen fram mot 2020 innebærer nedbemanninger.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er snakk om store tall, men at det er en effekt som skal tas ut i 2020 og det er langt fram. Dette er det tøffeste kuttet jeg har opplevd i mine 43 år i bransjen. Det er en stor utfordring for oss, sier tillitsvalgt Ulf Dalheim til Trønder-Avisa.

Selskapet fikk økte abonnementsinntekter i andre kvartal, men annonseinntektene falt med 12 prosent – 23 millioner kroner – til 180 millioner.

Resultatet er altså nye, resultatforbedrende tiltak på rundt 300 millioner kroner som skal realiseres innen 2020. 120-150 millioner med effekt allerede i 2017. Mens deler av dette er inntektsforbedringer som følge av satsinger innen annonse, brukermarked og siviltrykk, må altså ansatte i konsernets mange selskaper belage seg på nedskjæringer.

Frivillige ordninger

– En vesentlig del av resultatforbedringene vil også måtte skje i form av nedbemanning. Det er lagt til rette for at nedbemanningen skal kunne skje gjennom frivillige ordninger. Styret har gitt en samlet investeringsramme på omtrent 125 millioner kroner for å kunne gjennomføre frivillig nedbemanning, opplyser selskapet i en børsmelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dalheim sier de ansatte har vært godt involvert i prosessen som har ledet til de konkrete kuttplanene, men at helheten i planene først ble kjent på onsdagens styremøte.

– Vi har lenge gått og ventet på at noe slikt skulle komme og det er godt å få en avklaring nå. Heldigvis legges det opp til sluttpakker og frivillighet med både etterlønn og studiestøtte for dem som søker lykken andre steder, sier Dalheim som ikke er i tvil om at kuttplanene vil innebære enda hardere redaksjonelle prioriteringer.

Digital nedgang

Polaris Media kaller seg det ledende mediekonsernet fra Nordfjord til Finnmark. 35 mediehus inngår i konsernet, blant dem Adresseavisen, Sunnmørsposten og Harstad Tidende.

Mediekonsernet mener svak norsk økonomi forklarer deler av den sterke nedgangen i annonseinntektene.

– Men innen spesielt digitale annonseinntekter er det økt konkurranse fra internasjonale aktører som hovedsakelig forklarer nedgangen. Konsernet har derfor intensivert arbeidet med å utvikle nye produkter og salgsstrategier for å møte den økte konkurransen, skriver selskapet i meldingen.