Brakresultat for Facebook i andre kvartal

Facebooks toppsjef Mark Zuckerberg kan se tilbake på tre svært innbringende måneder. Selskapet gjorde det bedre enn ventet og hadde et overskudd på 2 milliarder dollar, over 17 milliarder kroner, i årets andre kvartal. Foto: Stephen Lam / Reuters / NTB scanpix
Facebooks toppsjef Mark Zuckerberg kan se tilbake på tre svært innbringende måneder. Selskapet gjorde det bedre enn ventet og hadde et overskudd på 2 milliarder dollar, over 17 milliarder kroner, i årets andre kvartal. Foto: Stephen Lam / Reuters / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Facebooks overskudd steg med 186 prosent og endte på 2 milliarder dollar i årets andre kvartal sammenlignet med samme periode i fjor.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Resultatet er bedre enn hva de fleste analytikere hadde spådd, og i timene etter at nyheten ble kjent, steg selskapets aksjeverdi med 7 prosent

Antall aktive brukere per måned har nå økt til 1,71 milliarder, noe som er en økning på 15 prosent på ett år. Samtidig har selskapet opplevd en inntektsøkning på 59 prosent, mye takket være inntekter fra nettreklame.

– Vårt samfunn og vår forretning har hatt nok et godt kvartal, sier Facebooks grunnlegger og toppsjef Mark Zuckerberg.

– Vi er spesielt fornøyd med framgangen innen video ettersom vi beveger oss mot en verden der video er i kjernen av all vår virksomhet, sier han videre.

Analysefirmaet eMarketer anslår at to tredeler av reklameinntektene i sosiale medier går til Facebook. Selskapet sikrer seg dermed langt mer av reklameinntektene på nettet enn hva for eksempel Twitter gjør, som tidligere i uken la fram et skuffende resultat.