Svensk bilindustri hamstrer norske ingeniører

TROLLHÄTTAN: Norske ingeniører er svært ettertraktet i Sverige, særlig hos elbil-produsentene. Her ved Nevs fabrikk i Trollhättan som tidligere produserte Saab.
TROLLHÄTTAN: Norske ingeniører er svært ettertraktet i Sverige, særlig hos elbil-produsentene. Her ved Nevs fabrikk i Trollhättan som tidligere produserte Saab. Foto: Björn Larsson Rosvall / Tt / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Et enormt behov for norske hjerner i Trollhättan kan gi arbeid til nordmenn rammet av oljefallet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Gamle Saab gikk inn i historiebøkene etter konkursen i 2011. Restene av storheten fra Sverige ble senere kjøpt av NEVS som ville satse på elbil. Ved fabrikken i Trollhättan i det vestlige Sverige sitter konsernledelsen med store ambisjoner, men få ingeniører. Sverige har rett og slett for få, mens det florerer av både kompetent og tilgjengelig på norsk side av grensa.

Den svenske Arbetsförmdlingen (Sveriges svar på NAV) har i samarbeid med sine norske kolleger og svensk bilbransje dratt på jakt i Norge for å skaffe kloke hoder til elbil-fabrikken.

– Vi var i Stavanger og i Sandvika i juni. Der gjorde vi flere speedintervjuer og responsen har vært veldig positiv. Nå er det ferietid også i Sverige, men over sommeren vil det være folk som blir ansatt ganske kjapt, sier Arne Arvidsson til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sverige - et hotspot

Arvidsson og de andre internasjonale arbeidsformidlerne i Trollhättan hjelper nordmenn inn på markedet som han kaller «et hotspot» for norske jobbsøkende ingeniører.

Fabrikkene har behov for maskiningeniører, el-ingeniører, ingeniører som gjør beregninger og folk som kan utvikle software for elbil-industrien. Totalt trenger NEVS 500 ingeniører.

– Det er naturlig å se til Norge for å finne kompetansen. De trenger folk på kort sikt, altså umiddelbart, men også tre, fire år fram i tid. I Trollhättan starter det i august et utdanningsprogram for ingeniører, dervet av statlige Lernia. Det er 20 uker teori og 20 uker praksis hos selskapene, slik at ingeniørene får den spesifikk kunnskapen, sier Arvidsson.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Så langt har et tjuetalls norske ingeniører søkt på videreutdanningen.

Les også: Saabs nye liv som Nevs - Halvfabrikata sendes til Kina

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lavere levekostnader

Nordmenn som har jobbet i «oljå» har vært vant til høye lønninger. For dem som tar seg arbeid i Sverige vil de måtte akseptere lavere lønninger enn de har hatt, men regnestykket blir ikke nødvendigvis stygt likevel, ifølge Arvidsson.

– Det er vanskelig å snakke kroner og øre, men det er så klart vanskelig å matche olje-lønningene. Samtidig er det lavere bo- og levekostander i Sverige, og de vil få en spesifikk kompetanse i en elbil-bransje som er i utvikling, sier Arvidsson.

En som tidligere jobbet i norsk oljebransje er Kristoffer Skogsberg. Svensken flyttet hjem til Sverige og Trollhättan da det blir tyngre tider i Norge. Skogsberg håper tidligere olje-kolleger gjør det samme.

– Hvis de klarer å se forbi at det er en ny bransje og at de må lære seg nye produkter, finnes det helt klart nye muligheter, sier Skogsberg til Sveriges Radio.

Les også: Tidenes julegave? Nederlagsdømte Saab fikk bestilling på 150.000 biler