Stemmer/Penger:Bruker du jobbens e-post til private ting?

Du kan bruke jobbeposten til private ting, men det er kanskje ikke så lurt.
Du kan bruke jobbeposten til private ting, men det er kanskje ikke så lurt. Foto: COLOURBOX
Artikkelen fortsetter under annonsen

Arbeidsgiver har ikke rett til å snoke i private forhold, selv om vi bruker arbeidsgivers e-post til private ting, skriver Advokat Rune Nesseth.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Stemmer: Rune Nesseth
Advokat

Delta i debatten

Send oss gjerne forslag til kronikker vi kan publisere.
Formen bør være kronikk/kommentar/blogginnlegg med maks 1000 ord.

E-post: stemmer@abcnyheter.no

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er du i så fall ikke alene om. De fleste bruker e-posten på jobben til private ting. Men har du tenkt over at når du gjør det så har arbeidsgiver rent teknisk mulighet til å nærmest overvåke alt du gjør? Har du omtalt sjefen eller kollegaer i ikke udelt positive ordelag? Har du meddelt en kunde eller en leverandør noe du ikke ønsker sjefen skal se? Eller kanskje har du planlagt å slutte, men ikke sagt opp enda. Og så har du brukt jobbens e-post adresse til å kommunisere dette til andre utenfor jobben? De fleste av oss har antakelig noe som de ikke vil arbeidsgiver skal ha innsyn i, selv om vi bruker jobbens e-post adresse til rent private ting.

Ikke rett til å overvåke

Men er vi da helt uten rettigheter. Selv om arbeidsgiver har teknisk mulighet til å sjekke vår, har arbeidsgiver rett til å gjøre det? Svaret på det er enkelt: nei. Arbeidsgiver har ikke rett til å snoke i private forhold, selv om vi bruker arbeidsgivers e-post til private ting. Reglene om dette er ikke nye. Allerede i 2009 ble det vedtatt regler om dette i personopplysningsforskriften, og reglene ble samtidig nedfelt i arbeidsmiljøloven. Før disse reglene kom skilte man gjerne mellom privat relatert e-post og jobbrelatert e-post.I 2009 da de nye reglene kom, skiftet fokuset og et bærende prinsipp ble at du har krav på et privatliv også på jobb. Arbeidsgiver har ikke rett til å overvåke verken e-posten din, selv om du bruker en e-postadresse som tilhører arbeidsgiver. Og arbeidsgiver har heller ikke rett til å overvåke hva du for eksempel surfer etter på internett. Dersom arbeidsgiver ønsker å ta seg inn i din e-post konto, selv om du bruker arbeidsgivers e-post adresse, så må han varsle deg som arbeidstaker først. Arbeidsgiver må også oppgi en begrunnelse for hvorfor han ønsker innsyn i e-post adressen som du bruker på jobb. Du har også rett til å være til stede når arbeidsgiver tar seg inn i e-posten din, og du har også rett til å ha med deg en tillitsvalgt eller en annen person som du har tillit til. Arbeidsgiver har i enkelte avgrensede tilfeller rett til å ta seg inn i din e-post konto, men da skal du orienteres om dette i etterkant.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: DNB lagret ansattes epost ulovlig

Strenge regler

Hva er det så som skal til for at arbeidsgiver har lov til å gå inn i din e-post kasse? Også disse reglene er relativt strenge. Arbeidsgiver kan ikke bare varsle deg om at han vil gå inn i din e-post kasse og så foreta et innsyn etter en slik varsel, selv om du er stil stede. Arbeidsgiver må ha en god nok begrunnelse for å kunne gjøre dette. Arbeidsgiver har kun rett til, etter varsling, å gå inn i e-post kassen din dersom det er nødvendig for å ivareta den daglige driften av virksomheten. Arbeidsgiver kan også gjøre det dersom det finnes andre berettigede interesser sett fra virksomhetens side. Hva som er ”berettigede interesser” kan være litt uklart. Poenget er at det skal gjøres en avveining mellom dine interesser og de interesser virksomheten har i for eksempel å ha en forsvarlig drift av selskapet. Dessuten vil også arbeidsgiver kunne kreve innsyn i e-post adressen din dersom arbeidsgiver har en begrunnet mistanke om at du har brutt dine forpliktelser som ansatt i selskapet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Arbeidsgiver må som nevnt ovenfor varsle deg før han foretar et innsyn i din e-post adresse selv om e-post adressen er tildelt deg fra arbeidsgiver for at du skal bruke den i jobben din. Varselet skal inneholde en begrunnelse for hvorfor arbeidsgiver ønsker innsyn. Men det kan være situasjoner der varsling ikke er praktisk mulig. Da skal du motta orientering om at arbeidsgiver har foretatt et slikt innsyn. Orienteringen skal inneholde en begrunnelse for hvorfor innsynet er foretatt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Skarp kritikk mot Clintons private epostserver

Men er det lurt?

Hva skjer så med e-post kassen din dersom du slutter i jobben? Da skal e-postkassen din avsluttes, og innholdet skal slettes innen rimelig tid. Arbeidsgiver kan kreve at du sorterer ut det som er privat, før det som har med jobben din å gjøre kan arkiveres. Dersom slik sortering ikke skjer, så må du motta varsling om at arbeidsgiver har tenkt å gå inn i din e-post for å ta ut ting som ligger der og som var knyttet til jobben din.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det som er viktig er at du har krav på at private ting forblir private også når du bruker en e-post adresse som du får utlevert av arbeidsgiver.

Et helt annet spørsmål er om det er så lurt å bruke arbeidsgivers e-post adresse til private ting. Det er ikke alle arbeidsgivere som etterlever de reglene som gjelder for innsyn i e-post kassen. Mange arbeidsgivere, særlig i litt mindre bedrifter, har dessverre ikke tilstrekkelig kunnskap om reglene. Og dersom arbeidsforholdet tilspisser seg, blir det fort fristende for arbeidsgiver å ta seg inn i din e-post kasse, fordi arbeidsgiver ikke kjenner til reglene, og fordi han rett og slett fordi har teknisk mulighet til å gjøre det. Derfor anbefales det at du selv har styringen på dette. Bruk ikke arbeidsgivers e-postadresse til private ting, selv om du kan gjøre det. Bruk heller en annen e-postadresse som du legger inn på jobb PC’en. Så holder du private ting helt privat, og jobbting helt på jobb.