Finnmark fylke la om båtrutene:Fylkesvedtak kan ta livet av 100 år gammelt fiskebruk i utkanten av Finnmark

ØNSKEDRØMMEN: Jevnlige anløp av denne båten kunne berget fiskebruket til Ann-Kristin Kvalsvik i vesle Akkarfjord. Men Finnmark fylkeskommune ville det annerledes.
ØNSKEDRØMMEN: Jevnlige anløp av denne båten kunne berget fiskebruket til Ann-Kristin Kvalsvik i vesle Akkarfjord. Men Finnmark fylkeskommune ville det annerledes. Foto: Privat
Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter at Finnmark fylke fra nyttår la ned godsruta og la om hurtigbåtanløpene, ser Ann-Kristin Kvalsvik ingen annen råd enn å legge ned fiskebruket i Akkarfjord.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun har en trist historie å fortelle fra det ytterste av Norges utkant, der arbeidsplasser ikke vokser på trær.

– Jeg har akkurat gjort store investeringer for å utvide og effektivisere, for vi så jo lyst på framtida. Jeg kunne ikke drømt om at fylkeskommunen skulle være den største bøygen i utviklinga vår.

Det sier Ann-Kristin Kvalsvik til ABC Nyheter.

Hun driver det tradisjonsrike fiskebruket Johan Kvalsvik AS på den vesle utkantplassen Akkarfjord nord på Sørøya, tilhørende Hammerfest kommune. Og er svært så avhengig av kysttransporten som Finmark fylke står for.

– De kan gjøre vondt verre i dag

Men fra nyttår ble en godsbåt som anløp Akkarfjord en gang i uka, borte. Og hurtigbåtene som etter anbudskonkurranse betjenes av selskapet Boreal, håndterer ikke lenger frakten av fisk daglig slik det har vært før.

– Vi kan jo ikke si til fiskere som leverer hos oss, at de bare kan komme på visse dager og aldri ha fangst over 8 tonn, sier Kvalsvik.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Den hurtigbåten vi har nå, har ikke lastekapasitet til å ta med seg det vi før sendte med godsbåten. Vi hadde den en gang i uka. Men så hadde vi hurtigbåter som ble sendt flere ganger hvis vi hadde for mye last, forteller hun.

– Vi får fortsatt hurtigbåt hver dag, men den kommer på tidspunkter vi ikke kan dra nytte av. Og har vi mye fisk, er det ikke plass, legger Kvalsvik til.

Nå planlegger hun avvikling av bedriften, som har ti ansatte.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hvis vi skal greie å konkurrere, vår nisje er kvalitet og blanktorsk, må vi få fisken av gårde fortest mulig, forklarer hun.

Ifølge Kvalsvik kan fylket gjøre vondt verre på et møte i Hovedutvalget for kultur og samferdsel i dag, der en ny handlingsplan for samferdsel skal behandles. Ifølge Kvalsvik vil den tilgodese bybusser i Alta og Hammerfest, og svekke båtttilbudet på de ytre øyene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Frp i Finnmark vil fortsatt ha betaling for fiskekvoter

Må ta ny diskusjon

Lederen i Hovedutvalget for kultur og samferdsel i Finnmark fylkeskommune, Geir Ove Bakken (Ap) gir den fortvilte Akkarfjord-kvinnen rett i at ruteopplegget har slått galt ut for henne.

– Kan omleggingen av båtrutene som fylket gjennomførte fra nyttår, true næringslivet i utkanten?

– Godstrafikken i distriktene er en betydelig utfordring. Vi har nok ikke vært helt heldige med omleggingen, sier utvalgslederen, som tiltrådte ved nyttår, etter at vedtakene var fattet.

– Har ikke fylket tatt hensyn til behovene for fiskebruk i Akkarfjord og andre steder, da dere la ut anbudsbetingelsene?

– Fylkestinget har sagt hvis det ikke fungerer, skal vi diskutere opplegget om igjen. Det var store utgifter med godsbåten. Den kostet millioner og et enstemmig fylkesting valgte å legge den ned, sier Bakken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Så da får næringslivet som var avhengig av transporten, gå samme vei?

– Nei, det er viktig at vi greier å ta vare på distriktene. Fylkestinget er nødt til å ta ansvar her. Vi starter en prosess torsdag og går til Fylkestinget 8. og 9. juni. Blant annet diskuterer vi en båt med større kapasitet som kan gå til Akkarfjord, svarer utvalgslederen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Se også: Nyoppdaget krigsfilm viser Finnmark fortsatt i brann

Multinasjonalt ferjeselskap

Geir Ove Bakken innrømmer også at fylket har store utfordringer med å ha nok penger.

– Rammebetingelsen for fylkeskommunen er ikke bare, bare. Det er også sånn at rundt i det ganske land er det markedet som tar godset, sier han.

Bakken påpeker at fylket er avhengig av kontraktpartneren Boreal, som fra 1. januar har fått i oppdrag å drive all kollektiv transport på buss, båt og ferje i Finnmark.

Boreal presenterer seg på sine hjemmesider som et nasjonalt transportselskap, men eies av et multinasjonalt konsern.

– Du må nok et stykke ut av landet for å finne eierne, bemerker Bakken.

Les også: Glede og raseri i Finnmark etter omstridt gruvetillatelse til Nussir