Forbrukerrådet kritiserer dyre offentlige telefonnumre

Forbrukerrådet reagerer på at offentlige virksomheter bruker dyre femsifrede telefonnummer til sine servicetelefoner. Det er teleoperatørene som tjener på numrene. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Forbrukerrådet reagerer på at offentlige virksomheter bruker dyre femsifrede telefonnummer til sine servicetelefoner. Det er teleoperatørene som tjener på numrene. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerrådet reagerer på at offentlige virksomheter bruker dyre femsifrede telefonnummer til sine servicetelefoner. – Dårlig service, mener rådet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Offentlige etater må bytte ut sine femsifrede nummer med vanlige nummer som ikke koster noe mer, sier fagdirektør for offentlige tjenester og helse i Forbrukerrådet, Anne Kristin Vie, til VG.

Hun mener at det rett og slett er dårlig service at forbrukerne må betale ekstra når de ringer sykehus, politi eller kommunale etater.

Les også: Eldre umyndiggjøres i matveien

– Samtlige telefonoperatører tar mer betalt for en samtale til et femsifret nummer enn et vanlig telefonnummer. En ti-minutters lang samtale vil som regel koste et sted mellom 20 og 30 kroner, avhengig av hvilken operatør man har, sier hun.

Det er teleoperatørene som får fortjenesten på slike numre, ikke de virksomhetene som benytter dem.

Også Forbrukerrådet har tidligere hatt et slikt femsifret telefonnummer, men kuttet bruken av dette i fjor.

Les også:

Folk gir fra seg penger uten grunn

Forbrukere klager på bilkjøp, husleie og data