– Neste generasjons dagligvarebutikk ligger ikke på et gatehjørne

Kolonial.no har økt omsettingen fra én million kroner i uken til ni millioner kroner i uken.
Kolonial.no har økt omsettingen fra én million kroner i uken til ni millioner kroner i uken. Foto: Kolonial.no
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kolonial.no ønsker å bli regnet som Norges største dagligvarekjede. Norgesgruppen er ikke veldig bekymret for konkurransen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mandag ble Kolonial.no tilgjengelig i App Store. Hittil har appen blitt lastet ned 7.700 ganger av forbrukere - og det bare på Østlandet.

– Neste generasjons dagligvarebutikk ligger ikke på et gatehjørne, men er lett tilgjengelig i kundenes vesker og bukselommer. Til nå har vi åpnet 7.700 dagligvarebutikker på mobiltelefoner over hele Østlandet, sier sier Karl Munthe-Kaas, daglig leder i Kolonial.no i en pressemelding.

Han mener Kolonial.no burde regnes som Norges største dagligvarekjede, målt i antall butikker, selv om de ikke eier én eneste fysisk butikk. Til sammenligning har Norgesgruppen rundt 1.800 fysiske butikker over hele landet.

– Det de fysiske dagligvarekjedene har brukt tiår, og milliarder av kroner på å bygge opp, har vi oppnådd på bare noen timer, understreker han.

Han påpeker at Kolonial.no omsatte for omlag én million kroner i uken i august 2015. Nå ligger omsetningen på rundt ni millioner kroner i uken.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Helleland: – Gode signaler fra Rema og Norgesgruppen

– Langt frem i tid

Norgesgruppen er imidlertid lite urolig for konkurransen:

– De må gjerne ha ambisjoner, men vi snakker flere år frem i tid før det er realistisk at Kolonial.no blir så store, sier kommunikasjonssjef i Norgesgruppen Kine Søyland til ABC Nyheter.

Hun tror at nettmarkedet vil ta større markedsandeler, men at det vil ta lang tid før det utfordrer tradisjonelle dagligvarebutikker.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dagligvaremarkedet totalt sett ligger på rundt 160 milliarder kroner, netthandelen utgjør foreløpig under én prosent av det markedet.

Les også: Norgesgruppen varsler prishopp på mat

Norgesgruppen skal satse på netthandel

– Når det er sagt, tror Norgesgruppen at netthandel blir stadig viktigere og at stadig flere kundegrupper vil handle på nett, sier Søyland.

Søyland er spent på å se hvilken takt netthandelen vil vokse, og hvor lang tid det tar før det blir lønnsomt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Enn så lenge tjener ingen av aktørene penger på dette. Vi har stor tro på dagligvarebutikker langt frem i tid.

– Har dere planer om å starte netthandel?

– Ja, vi har konkrete planer, uten at jeg kan gå i detaljer. Vi ønsker så klart å være offensive og satse på netthandel.

Les også: Late nordmenn gir omsetningsboom for middagsleverandørene