Derfor er nordmenn trofaste mot banken

Lojalitet til banken kan koste deg mye penger. Foto: Erlend Aas / NTB Scanpix
Lojalitet til banken kan koste deg mye penger. Foto: Erlend Aas / NTB Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

En fersk undersøkelse viser at mange føler seg knyttet til sin nåværende bank gjennom et godt kundeforhold. Denne lojaliteten kan imidlertid koste dyrt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

ABC Nyheter i samarbeid med Pengenytt

Les mer om samarbeidet her.

Finansportalen publiserte nylig sin «Bytteundersøkelse finansielle tjenester 2016», hvor TNS Gallup på vegne av oppdragsgiveren har snakket med et landsrepresentativt utvalg på 2031 personer over 18 år om deres prute- og bytteaktiviteter når det gjelder bank- og forsikringstjenester.

Undersøkelsen ser også på årsaker til at forbrukerne ikke bytter leverandør eller reforhandler avtaler.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

«Alle» er bankkunder

Resultatene viser for det første at så godt som hele den voksne befolkningen benytter seg av én eller flere banktjenester.

De tre tjenestene flest oppgir at de selv/husstanden benytter, er lønnskonto/brukskonto (93 prosent), innboforsikring (88 prosent) og reiseforsikring (85 prosent). Se utfyllende liste under.

Les også: Oljefondet i minus i første kvartal

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen fortsetter under diagrammet)

Kilde: Finansportalen
Kilde: Finansportalen

Pruter og flytter hyppigst på boliglån

Av de 40 prosentene som oppgir at de har flyttet eller reforhandlet bank- og/eller forsikringstjenester i løpet av 2015, svarer flest at de har flyttet eller reforhandlet boliglånet.

Boliglån er dermed, i år som i fjor, den tjenesten som i størst grad har blitt flyttet eller reforhandlet i løpet av den seneste ettårsperioden.

Les også: Telenor fjerner roamingkostnader i EU- og EØS-land, men reduserer datakvoten

(Artikkelen fortsetter under diagrammet)

Diagrammet viser andeler som har flyttet eller reforhandlet tjenester de benytter. Kilde: Finansportalen
Diagrammet viser andeler som har flyttet eller reforhandlet tjenester de benytter. Kilde: Finansportalen

Andelen som ikke har flyttet eller reforhandlet noen tjenester i løpet av 2015, varierer mellom aldersgrupper. Den laveste andelen finner vi i aldersgruppen 30–44 år (46 prosent), noe som betyr at dette er den mest aktive gruppen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Blant de yngste (18–24 år) og eldste (60 år+) er det hhv hele 70 og 72 prosent som svarer at de ikke har flyttet eller reforhandlet noen tjenester det siste året.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: En av åtte har ikke åpnet selvangivelsen

Mange føler seg knyttet til banken

Mange bankkunder unngår å flytte eller reforhandle banktjenester fordi de føler seg knyttet til sin nåværende bank gjennom et godt kundeforhold. Denne lojaliteten kan imidlertid koste dyrt.

– Et boliglån på 3 millioner kroner vil koste 30.000 kroner mindre per år i rentekostnader (før skatt), dersom du for eksempel fikk reforhandlet betingelsene på lånerenten fra 3,5 til 2,5 prosent. Det blir jo opp til forbrukeren å vurdere om han er villig til å betale 30.000 kroner i året for en hyggelig kunderådgiver, sier daglig leder Elisabeth Realfsen i finansportalen.no.

Hun oppfordrer forbrukerne til å ha et bevisst forhold til hva de betaler for å «føle seg knyttet til sin nåværende bank», og sjekke alternative tilbud på Finansportalen.

Les også: Nekter å gi erstatning til fondssparerne i DNB Norge

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen fortsetter under diagrammet)

Kilde: Finansportalen
Kilde: Finansportalen

Når det gjelder forsikringstjenester, er svarene noe annerledes. Der svarer 51 prosent at de er fornøyd med betingelsene, 27 prosent at de har avtale gjennom arbeidsgiver/forening, 20 prosent at de ikke tror det er så mye å spare og 19 prosent at de vil ha forsikringene samlet av praktiske årsaker.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I motsetning til bankkundene, oppgir «kun» 10 prosent av forsikringskundene at de føler seg knyttet til forsikringsselskapet gjennom et godt kundeforhold.

Mye å spare på å sjekke betingelsene

40 prosent av de som har flyttet eller reforhandlet banktjenester oppgir at de har fått en årlig besparelse på over 5000 kroner. Hele 35 prosent er usikre på hvor mye de egentlig har spart på dette.

Les også: Historisk svak krone: Har ditt aksjefond valutasikring?

(Artikkelen fortsetter under diagrammet)

Kilde: Finansportalen
Kilde: Finansportalen

For forsikringskundene er besparelsen noe lavere, men absolutt ikke noe å kimse av.

Artikkelen fortsetter under annonsen

20 prosent av kundene mener nemlig at de har fått en årlig besparelse på over fem tusen kroner ved å flytte eller reforhandle forsikringstjenester, og halvparten mener de har spart inntil fem tusen kroner.

Tre av ti er usikre på hvor mye de har spart på å flytte eller reforhandle forsikringer.

Les også: Vi blir stadig mer digitale i vår bankbruk

Saken ble opprinnelig publisert på Pengenytt.no