Forbrukerombudet sier nei til inkassovarsel på epost

I dag må enkelte viktige papirer som inkassovarsler alltid bli sendt med fysisk post, men Justis- og beredskapsdepartementet ønsker å åpne for at også inkassovarsler og betalingsoppfordringer kan sendes elektronisk, uten forhåndsgodkjenning fra forbrukeren.
I dag må enkelte viktige papirer som inkassovarsler alltid bli sendt med fysisk post, men Justis- og beredskapsdepartementet ønsker å åpne for at også inkassovarsler og betalingsoppfordringer kan sendes elektronisk, uten forhåndsgodkjenning fra forbrukeren.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerombudet er skeptisk til forslaget om at inkassovarsler skal kunne sendes elektronisk uten at forbrukeren har samtykket til det.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I dag må enkelte viktige papirer som inkassovarsler alltid bli sendt med fysisk post, men Justis- og beredskapsdepartementet ønsker å åpne for at også inkassovarsler og betalingsoppfordringer kan sendes elektronisk, uten forhåndsgodkjenning fra forbrukeren.

Lovendringene er nå ute på høring, og Forbrukerombudet gjør det i sitt høringssvar klart at de er skeptiske.

– Det kan være vanskelig å se forskjellen på søppelpost og inkassokrav, sendt av en ukjent tredjepart. Vi mener denne løsningen ikke ivaretar forbrukernes rettigheter godt nok, sier forbrukerombud Gry Nergård til ombudets nettsider.

Hun mener forbrukere forventer å få såpass viktige dokumenter som vanlig post og peker på at inkassovarsler og betalingsoppfordringer i mange tilfeller sendes fra en ukjent tredjepart, som forbrukeren opprinnelig ikke har et kundeforhold til.