Discovery: – Telenor har ikke beveget seg

Ved midnatt forsvant kanalpakken til Discovery for kabel- og satellittkunder hos Canal Digital og hos Viasat.
Ved midnatt forsvant kanalpakken til Discovery for kabel- og satellittkunder hos Canal Digital og hos Viasat. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Discovery Networks bekrefter at det har vært samtaler med Canal Digital i kanalkrangelen som rammer én million TV-abonnenter, men mener motparten ikke har kommet med noe tilbud.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det var Discovery som ba om et møte tirsdag, opplyser Espen Skoland, kommunikasjonsdirektør i TVNorge og Discovery, i en epost til NTB.

– Det eneste som kom ut av møtet, er at Telenor nok en gang bekreftet at deres posisjon er uendret. De tilbyr fremdeles 0 kroner, til tross for at de har økt sine priser til kundene med mer enn 1.000 kroner siden sist vi forhandlet, sier Skoland.

– Det fremstår som merkelig at Telenor i mediene påstår de har kommet med et nytt forslag til løsning. Det er altså ikke tilfelle. De har ikke beveget seg en øre de siste to ukene, fortsetter han.

«Utspill til løsning»

Tidligere tirsdag uttalte informasjonssjef Tormod Sandstø i Telenor – som eier Canal Digital – til VG at de under møtet kom med «et utspill til løsning»

Det var ved midnatt natt til mandag at kanalpakken til Discovery forsvant for kabel- og satellittkunder hos Canal Digital og Viasat. Det skjedde etter at partene ikke klarte å bli enige om en ny avtale for MAX, TVNorge og Eurosport og ti andre Discovery-kanaler.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Ingen enighet i kanalstriden

Stopper reklame

Telenor har bestemt seg for å slutte å sende reklame på TVNorge og andre Discovery-kanaler. Begrunnelsen er at kanalene nå når langt færre seere. Avgjørelsen om reklamekutt omfatter også alle Telenors datterselskaper, melder NRK.

– Dette kommer som en konsekvens av at nedslagsfeltet til TV-kanalene er så dramatisk forandret i løpet av de dagene som er gått nå, sier Kenneth Tjønndal Pettersen – som er kommunikasjonsdirektør i Canal Digital, men uttaler seg på vegne av Telenor-konsernet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Canal Digital lar kunder si opp

– Treffer ikke målgruppene

– Vi treffer ikke målgruppene som vi tidligere gjorde, derfor må vi gå til det skrittet at vi trekker reklamen fra MAX, TVNorge og de andre Discovery-kanalene, fortsetter han.

Samtidig avviser kommunikasjonsdirektøren at Telenor bruker reklamebudsjettet som et pressmiddel i forhandlingene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ledelsen i Discovery har ikke ønsket å kommentere saken overfor NRK.

Bakgrunn: Én million TV-abonnenter mister 13 kanaler

– Forbrukeren blir gissel

Forbrukerrådet melder om en rekke henvendelser fra folk som ønsker å skifte leverandør. Og selv om Canal Digital på sine nettsider sier at dette nå er mulig, er det enklere sagt enn gjort, ifølge rådet.

– Den pågående krangelen mellom Canal Digital og Discovery, hvor nok en gang forbrukeren blir holdt som gissel, avdekker fundamentale problemer med dagens TV- og bredbåndsmarked. Akkurat nå står over to millioner nordmenn uten det tilbudet de har betalt for, uttaler Finn Myrstad, fagdirektør for digitale tjenester.

Han mener et av hovedproblemene er manglende konkurranse i TV- og bredbåndsmarkedet. Som regel er det bare én kabel inn i hvert hus, og den eies av én leverandør som nekter andre å levere tjenester på den

Vi gjør oppmerksom på at ABC Nyheter eies av ABC Startsiden, som igjen eies av Telenorkonsernet.