Forbrukerombudet vil granske femsifrede telefonnumre

Ifølge en ny bestemmelse har næringsdrivende ikke lov til å henvise forbrukere til et telefonnumre som belaster forbrukeren med en høyere takst enn grunntakst dersom forbrukeren skal ta kontakt i forbindelse med en inngått avtale. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Ifølge en ny bestemmelse har næringsdrivende ikke lov til å henvise forbrukere til et telefonnumre som belaster forbrukeren med en høyere takst enn grunntakst dersom forbrukeren skal ta kontakt i forbindelse med en inngått avtale. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerombudet skal undersøke om det er lovlig at kunder henvises til dyre femsifrede telefonnumre når de ringer kommunen eller private næringsdrivende.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det koster for eksempel to kroner minuttet å ringe Oslo kommune fra fasttelefon om man bruker kommunens femsifrede nummer.

– Vi får henvendelser fra forbrukere som reagerer på at de syns det er dyrt. Men kundene har ikke noe valg da dette ofte er den eneste måten å komme i muntlig kontakt med næringslivet på, sier fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet til NRK.

Ifølge en ny bestemmelse har næringsdrivende ikke lov til å henvise forbrukere til et telefonnumre som belaster forbrukeren med en høyere takst enn grunntakst dersom forbrukeren skal ta kontakt i forbindelse med en inngått avtale.

– Du betaler allerede en sum for å motta en tjeneste. Når den tjenesten ikke fungerer, og du da må betale ekstra takst for å komme i kontakt med tilbyder, blir det en dobbel skjevhet, påpeker fagdirektøren.

Forbrukerombudet vil bruke tiden fram til jul til å vurdere saken.