SAS-streiken er over

SAS har fra før reforhandlet avtalene med alle pilotene i Sverige og Danmark og med halvparten av pilotene i Norge. Illustrasjonsfoto: Vidar Ruud / NTB scanpix
SAS har fra før reforhandlet avtalene med alle pilotene i Sverige og Danmark og med halvparten av pilotene i Norge. Illustrasjonsfoto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

SAS-pilotene har ifølge selskapet fått en avtale som i hovedsak er lik den de streiket mot i en hel uke. LO-nestleder Tor-Arne Solbakken sier avtalen er vesentlig bedre.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

30 flygninger ble kansellert, og 6.000 passasjerer ble berørt av den ukelange streiken blant pilotene i det LO-tilknyttede Norsk Cockpitforbund.

Ifølge SAS kom alle passasjerene som ble berørt av konflikten, fram dit de skulle.

Alle avganger vil gå som normalt fredag. Ifølge selskapet var de berørte passasjerene torsdag allerede booket over på andre alternativer da streiken ble avblåst.

– Likelydende

Kommunikasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS sier til NTB at alle piloter i selskapet nå er omfattet av det samme avtaleverket.

– Avtalen som ble signert torsdag morgen, er helt på linje med det de andre pilotforeningene har gått med på, sier Johansen.

Han sier også at alle pilotene i selskapet nå har avtaler med et rammeverk som er tuftet på samme prinsipper.

– Man har nå fått likeverdige betingelser knyttet til ferie, fritid og arbeidstid blant pilotene både i LO og i Parat, inklusive karrieremuligheter, sier Johansen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vesentlig bedre

Fremstillingen avvises av LO-nestleder Tor-Arne Solbakken, som deltok på meklingen.

– Avtalen er vesentlig bedre når det gjelder ferie, fritid og arbeidstid enn det som ble slengt over bordet for en uke siden. Det er også bedringer på punkter som karriereveier og mulighet for frikjøp av tillitsvalgte, sier Solbakken til NTB.

Han betegner avtalen for de LO-organiserte pilotene som «bedre enn det Parat har signert, og dårligere enn det de svenske pilotene fikk til».

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Er godt fornøyd

Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud antyder at LO-nestlederen pynter på realitetene.

– Vi forstår at LO har behov for å forsvare en streik som ikke har gitt nevneverdige resultater, men vi er godt fornøyd med avtalen som våre piloter har oppnådd gjennom ordinære forhandlinger, sier han til NTB.

– Solbakken sier at LO-avtalen er bedre enn det Parat fikk til?

Artikkelen fortsetter under annonsen

– For oss er det vanskelig å se at det i praksis er noen forskjell på de to avtalene, sier Skjæggerud.

Advart om HMS

Fungerende leder i Norsk Cockpitforbund, Rune Sundland, beskrev i en pressemelding torsdag morgen forhandlingene som svært utfordrende.

Under konflikten kom de streikende pilotene med advarsler om at det nye avtaleregimet ville gå på helse og sikkerheten løs.

Det avviser kommunikasjonssjef Johansen.

– Fagforeningen får svare for sine vurderinger, men fra vår side er vi helt trygge på at sikkerheten er godt ivaretatt. Jeg vil understreke at vår praksis ligger godt under grensene fra myndighetene, sier han.

Ny etter 50 år

Etter seks dager uten kontakt mellom partene, ble meklingen gjenopptatt onsdag ettermiddag.

– De som har vært med fra vår side, nøler ikke med å karakterisere dette som historisk. En 50 år gammel avtale som er blitt reforhandlet flere ganger, er nå erstattet med en ny og moderne avtale som sikrer at SAS er rustet til å møte den moderne konkurransen i luftfarten, og samtidig være tuftet på skandinaviske tradisjoner, sier Knut Morgen Johansen.

– Vi er glad for at konflikten er over, og alle ressurser igjen kan settes inn for å ivareta passasjerene, sier Sundland.

Norsk Cockpitforbund var organiserer rundt halvparten av de norske SAS-pilotene – rundt 20 prosent av alle i konsernet.