SAS rammet av pilotstreik i Norge, enighet i Sverige

SAS-flygerne gikk torsdag morgen ut i konflikt i protest mot selskapets forslag til ny tariffavtale. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix.
SAS-flygerne gikk torsdag morgen ut i konflikt i protest mot selskapets forslag til ny tariffavtale. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

De norske flygerne i SAS står isolert tilbake etter at deres svenske kollegaer aksepterte den nye tariffavtalen. Nå ber flyselskapet nordmennene komme om bord.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Fakta om kansellerte SAS-flygninger fra og til Norge

Fra Oslo (Gardermoen) til Stockholm (Arlanda) torsdag:

* SK0480 21MAY15 OSL ARN

* SK0864 21MAY15 OSL ARN

* SK0868 21MAY15 OSL ARN

* SK0496 21MAY15 OSL ARN

Til Oslo fra Stockholm (Arlanda) torsdag:

* SK0495 21MAY15 ARN OSL

* SK0485 21MAY15 ARN OSL

* SK0843 21MAY15 ARN OSL

* SK0849 21MAY15 ARN OSL

(Kilde: SAS)

Fakta om dine rettigheter ved innstilte fly

• Med noen klikk på Forbrukerrådets kalkulator http://www.forbrukerradet.no/fly/ får du vite hvilke rettigheter du har som flypassasjer. Her er noen av dem:

• Dersom flyet blir innstilt eller kansellert, kan du enten få pengene tilbake eller kreve alternativ reise så snart som mulig.

• Blir forsinkelsen på mer enn fem timer, kan du få pengene tilbake for den resterende turen, eller hele reisen hvis den ikke lenger har mening.

• Forbrukerrådet anbefaler passasjerer å møte opp som vanlig hvis du ikke har fått beskjed om at flyet er innstilt.

(Kilde: Forbrukerrådet)

De norske pilotene i Norsk Cockpitforbund er nå de eneste i det skandinaviske flyselskapet som har brutt forhandlingene og tatt ut medlemmer i streik.

De vendte, etter det NTB erfarer, tommelen ned for en avtale som i innhold og form var svært lik, om ikke identisk med, den deres svenske kollegaer noen timer senere aksepterte.

Fra før har SAS' flygere i Danmark samt de rundt 240 norske flygerne som ikke er organisert i Cockpitforbundet, undertegnet nye tariffavtaler med SAS.

Det betyr at rundt 80 prosent av flygerne er blitt enige med ledelsen.

– Vi skulle gjerne hatt enighet med alle, men vi gleder oss nå over at så mange ser at dette er en god tariffavtale med skandinaviske vilkår. Nå håper vi at den kan bidra til at også det siste kommer på plass om ikke så altfor lenge, sier pressetalsmann Knut Morten Johansen i SAS til NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Brudd i meklingen – SAS rammet av pilot­streik

Uakseptabelt med diktat

Det var torsdag ettermiddag for tidlig å si om enigheten i Sverige ville avstedkomme fornyet dialog mellom partene i Norge, men det er nærliggende å tenke at det vil være en nokså uholdbar situasjon for en liten gruppe å streike lenge mot en avtale det er stort flertall for blant deres kollegaer.

– Vi kan ikke akseptere å bli diktert en tariffavtale av SAS som betyr ytterligere forringelse av våre betingelser, og som vi mener går på bekostning av flysikkerheten og våre medlemmers helse, sa fungerende leder Rune Sundland i Norsk Cockpitforbund da bruddet og den påfølgende konflikten var et faktum.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I første omgang tas seks flygere på langrutenettet til SAS ut i streik fra og med 21. mai, med gradvis opptrapping gjennom pinsehelgen. Ytterligere uttak av samtlige 312 flygere vurderes fortløpende.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I streikens første faser får den liten eller ingen betydning for trafikkbildet og for passasjerene, opplyser SAS. Fire avganger og landinger til og fra Arlanda i Stockholm var kansellert torsdag, men det var som følge av frykt for streik i Sverige.

Brøt fem timer på overtid

Meklingen mellom NHO Luftfart og Norsk Cockpitforbund har pågått siden mandag i et forsøk på å etablere en helt ny tariffavtale for Cockpitforbundets medlemmer.

Etter det NTB forstår har forhandlingene i stor grad handlet om det samme som det er blitt enighet om i Sverige: En betydelig reforhandling, eller forenkling som selskapet kaller det, av flygernes 238 sider lange tariffavtale. Det er avgjørende for at SAS skal kunne konkurrere i et stadig tøffere marked også i framtiden, mener selskapet.

Avtalen gir dessuten SAS-ledelsen nødvendig fleksibilitet til å styre ressursene ditt det er behov i perioder da etterspørselen er størst, som om sommeren.

– Vi gjør nå alt vi kan for at våre kunder skal komme seg av gårde som planlagt og få den servicen de forventer, sier konsernsjef Rickard Gustafson.

Avtalen regulerer dessuten tydelig flygernes ansettelsesforhold, hvilket gir en svært viktig trygghet, ifølge leder Peter Larsson i Svensk pilotförening.