Parat-medlemmer saksøker Norwegian

Pilotstreiken og en svak norsk krone bidro til at Norwegian ble påført et resultat før skatt på minus 777 millioner kroner i årets første kvartal. Administrerende direktør Bjørn Kjos presenterer tallene for første kvartal 2015.
Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Pilotstreiken og en svak norsk krone bidro til at Norwegian ble påført et resultat før skatt på minus 777 millioner kroner i årets første kvartal. Administrerende direktør Bjørn Kjos presenterer tallene for første kvartal 2015. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter streiken tidligere i år.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Piloter organisert i Parat saksøker Nowegian etter konflikten tidligere i år.

Det skriver Parat i en pressemelding mandag ettermiddag.

Et sentralt spørsmål under Norwegian-konflikten tidligere i år var om morselskapet Norwegian Air Shuttle har arbeidsgiveransvar for pilotene ansatt i datterselskapet Norwegian Air Norway. Stevning er nå sendt tingretten for å få avklart det prinsipielle spørsmålet.

Les også: Norwegian-pilot vant sak mot selskapet

– Etter at vi varslet søkmål under streiken ble pilotene på nytt overført til flere nye datterselskap under Norwegian Air Norway. Uavhengig av alle disse selskapskonstruksjonene mener vi morselskapet opptrer som reell arbeidsgiver da de drifter fly og utfører en rekke administrative tjenester. De har flyttet de ansatte over til datterselskaper, men leier dem tilbake for å gjøre den samme jobben som de alltid har gjort, skriver advokat i Parat Christen Horn Johannessen i pressemelidingen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Norwegian-streiken kostet 350 millioner

Leder i Parat Hans-Erik Skjæggerud sier han i denne saken ønsker en prinsipiell dom som avklarer arbeidstakernes rettigheter.

– Det er uakseptabelt at Norwegian og Bjørn Kjos kan flytte rundt på ansatte i enhver konfliktsituasjon og med det unndra seg forpliktelser ansatte har opparbeidet seg gjennom mange år, sier Skjæggerud i meldingen.

Les også : Norwegian med ny luft under vingene

Han sier pilotene under konflikten tidligere i år krevde avtale med reell arbeidsgiver.

– Løsningen på konflikten ble bindende avtaler med morselskapet, men der det formelle arbeidsgiveransvaret til morselskapet er uavklart. Vi aksepterer at arbeidsgivere organiserer driften på en mest mulig kostnadsbesparende måte, men vi aksepterer ikke at de samtidig løper fra arbeidsgiveransvaret og arbeidstakernes rettigheter, sier Parat-lederen.

– Vi tar søksmålet til etterretning og vil avgi svar til retten når den tid kommer, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til E24.