Flygerorganisasjon ber piloter boikotte Norwegian

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den internasjonale flygerorganisasjonen IFALPA ber alle piloter om ikke å stille opp for å hjelpe Norwegian mens streiken pågår.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Fakta om pilotstreiken i Norwegian

* 70 flygere i flyselskapet Norwegian gikk ut i streik lørdag morgen.

* Fra onsdag gikk ytterligere 650 flygere ut i streik.

* Selskapet permitterte samtidig opptil 800 kabinansatte.

* Fra onsdag har så godt som alle innenriksavganger i Skandinavia blitt innstilt, i tillegg til flygningene mellom de tre landenes hovedsteder. Dette rammet rundt 35.000 reisende.

* De streikende pilotene er ansatt i datterselskapet Norwegian Air Norway. De krever å få tariffavtale med morselskapet Norwegian Air Shuttle.

* Torsdag ble det kjent at Norwegian i stedet overfører flygerne i Skandinavia til tre nye datterselskap: Pilot Services Norway, Pilot Services Denmark og Pilot Services Sweden.

* Serviceforbundet i Danmark varsler sympatistreik for 3.000 av sine medlemmer.

Foreningens visepresident, sørafrikanske Fanie Coetzee, kommer med oppfordringen i et brev til alle forbundets medlemsorganisasjoner rundt om i verden. I brevet ber han alle avstå fra å hjelpe Norwegian med å få leid fly og mannskap, skriver Aftenposten.

– Antallet piloter uten fast ansettelse i et flyselskap er økende, og Norwegian utnytter dette ved å sende piloter på løse kontrakter inn i konfliktområdet Skandinavia. Selv om Norwegian Pilot Union ikke er en medlemsorganisasjon, har flere av deres piloter valgt å være medlemmer hos Norsk Flygerforbund, skriver Coetzee.

Siste: Nesten alle innenriksfly streikerammet fredag

Ba om svarteliste

Flygerne i Norwegian hadde fra før bedt IFALPA om å svarteliste flygere som bidrar til streikebryteri. Det var Svensk Pilotförening som sendte forespørselen til organisasjonen, opplyste Parat.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Halvor Vatnar, leder i Norwegian Pilots Union, har også sendt henstillinger til transportarbeiderorganisasjonene NTF, ETF og ITF.

Flere utenlandske flygerforbund har gitt uttrykk for støtte til Norwegian-flygernes krav.

Les også: Kjos avviser påstander om at oppsplitting er ulovlig

Sa nei til endret Norwegian-øvelse

Norwegian ønsket å endre den årlige sikkerhetsøvelsen i kabinen ved å kutte programmet fra to til én dag, men Luftfartstilsynet sa nei.

Endringsplanene framgår av et dokument som Klassekampen har fått innsyn i. Luftfartstilsynet har avslått søknaden fra flyselskapet fordi de mener treningsopplegget blir svekket.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Når vi ser samlet på den høye aktiviteten som er i selskapet, både innen treningsavdeling og operativt, er det svært viktig at crew får så mye og god trening som mulig. Ved å redusere dette mener vi at kvaliteten i treningen ikke vil kunne opprettholdes, skriver Luftfartstilsynet i avslaget.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge kommunikasjonsrådgiver Bjørn Erlandsen i Luftfartstilsynet ønsket Norwegian å gjøre deler av kurset til selvstudium, og ha én dag i klasserom. I dag går klasseromsundervisningen over to dager.

Stig Larsen som er såkalt head of Training i Norwegian er imidlertid sikker på at treningsopplegget de la opp til, er av god kvalitet. Han peker dessuten på at konkurrenten SAS i en årrekke bare har hatt en dags sikkerhetskursing.

– Norwegian har blitt nektet akkurat det samme, sier Larsen.

Uttalelsen til Parat-leder, Hans-Erik Skjæggerud etter at Norwegian varslet at pilotene skal overføres til tre nye selskap i Norge, Sverige og Danmark: