Norwegian-pilotene raser mot Kjos-oppsplitting

Artikkelen fortsetter under annonsen

Streiken i Norwegian er fastlåst etter at selskapet opprettet tre nye pilotselskaper. Et grep som strider mot alle spilleregler, mener Parat.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Disse Norwegian-flyene går fredag

Fra Gardermoen:

DY2801 London-Gatwick kl. 7.20

DY804 Stockholm-Arlanda kl. 7.40

DY1872 Roma-Fiumicino kl. 8.45

DY1740 Barcelona kl. 9.00

DY3222 København kl. 9.00

DY1502 Praha kl. 9.30

DY1632 Wien kl. 9.30

DY1040 Krakow kl. 9.40

DY1102 Berlin-Schönefeld kl. 10.00

DY1126 Hamburg kl. 10.00

DY1348 Manchester kl. 10.40

DY1550 Budapest kl. 10.40

DY2803 London-Gatwick kl. 10.50

DY1060 Tallinn kl. 11.10

DY1072 Riga kl. 11.20

DY1052 Gdansk kl. 11.30

DY5415 Madrid kl. 12.30

DY1194 Helsinki kl. 13.15

DY2805 London-Gatwick kl. 13.20

DY612 Bergen kl. 13.20

DY940 København kl. 13.50

DY5002 Dubai kl. 14.50

DY7031 Florida-Fort Lauderdale/Miami kl. 15.45

DY760 Trondheim kl. 16.20

DY5201 Gran Canaria kl. 17.15

DY1496 Paris-Orly kl. 17.25

DY7001 New York kl. 17.35

DY624 Bergen kl. 17.40

DY1108 Berlin-Schönefeld kl. 18.00

DY2807 London-Gatwick kl. 18.10

DY5209 Gran Canaria kl. 18.10

DY5551 Malaga kl. 18.50

DY1156 München kl. 18.55

DY1258 Amsterdam kl. 19.05

DY1020 Warszawa kl. 19.40

DY5501 Alicante kl. 20.10

DY4122 Stockholm-Arlanda kl. 21.00

Fra Bergen:

DY1314 London-Gatwick kl. 9.15

DY1516 Praha kl. 10.25

DY631 Oslo-Gardermoen kl. 16.20

DY1318 London-Gatwick kl. 19.10

DY968 København kl. 20.10

DY5159 Barcelona kl. 20.35

Fra Sandefjord-Torp:

DY5504 Alicante kl. 11.30

DY2457 London-Gatwick kl. 14.35

Fra Trondheim:

DY1340 London-Gatwick kl. 18.00

Fra Bodø:

DY5209 Oslo-Gardermoen kl. 16.10

Fra Tromsø

DY2471 London-Gatwick kl. 21.20

Fra Ålesund:

DY2473 London-Gatwick kl. 21.20

Fra Alta:

Ingen avganger

Fra Harstad/Narvik:

Ingen avganger

Fra Haugesund:

Ingen avganger

Fra Kirkenes:

Ingen avganger

Fra Kristiansand: Ingen avganger

Fra Longyearbyen/Svalbard:

Ingen avganger

Fra Molde: Ingen avganger

Fra Stavanger:

Ingen avganger.

(Kilde: Norwegian )

Flygerkonflikten tok en dramatisk vending da Norwegian-sjef Bjørn Kjos på den sjette dagen av streiken kunngjorde at samtlige streikende skandinaviske piloter nå får nye arbeidsgivere.

Norwegian Air Norway (NAN) skal heretter kun være et selskap med flymaskiner og lisenser. Pilotene overføres til de nyopprettede selskapene Pilot Services Norway, Pilot Services Denmark og Pilot Services Sweden.

Les også: Parat avviser Kjos-krav som trussel

– Umulig

Parat – der pilotforeningen er tilsluttet – avviser omorganiseringen som brudd på spillereglene. Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud mener at Kjos nå bryter alle regler.

– Bjørn Kjos kan ikke gjøre det han nå har gjort. Som arbeidsgiver har han ikke myndighet til å bestemme over arbeidstakere mens de er i streik. De er jo midlertidig løst fra sitt arbeidsforhold, sier Skjæggerud.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Parat ser på omorganiseringen som et forsøk på splitt og hersk-taktikk.

– Dermed fremstår dette som et forsøk på å omgå hele streikeretten. Målet til Kjos har vært å splitte pilotkorpset i Skandinavia, og det har han nå forsøkt å gjøre ved å hive dem ut av datterselskapet NAN og inn i tre nyetablerte datterselskaper, sier Skjæggerud.

Kjos: Juridisk holdbart

Bjørn Kjos understreker overfor NTB at han har fått forsikringer om at han er på juridisk trygg grunn når han splitter opp gruppen av skandinaviske piloter. Han ser ingen grunn til å frykte at det omstridte grepet skal få et etterspill i rettsvesenet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har selvsagt hatt juridisk kompetanse inn i dette. Jeg har ikke noen mulighet til å vurdere det juridiske selv, men vi har fått klar beskjed om at vi er på juridisk trygg grunn, sier Kjos til NTB.

Tonen mellom partene i streiken er om mulig enda mer uforsonlig etter at styret vedtok å etablere tre underselskaper – i Norge, Sverige og Danmark – hvor pilotene skal bli ansatt. I konsernledelsen mener man at styringsretten gir rett til å virksomhetsoverdra noen som er i streik.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er liten tvil hos oss om den juridiske holdbarheten i dette, sier Kjos.

Får med seg avtaler

Kommunikasjonssjef Anne-Sissel Skånvik understreker at alle avtaler og rettigheter overføres til de nye selskapene. Omorganiseringen er nødvendig for å unngå en konkurs i NAN, mener Skånvik.

– Vi er helt uenig i påstanden om at dette er forsøk på fagforeningsknusing. Streiken fortsetter jo. Når det gjelder medvirkning, har vi invitert til fem drøftelsesmøter – uten at Parat har ønsket å møte. Men alle spilleregler er fulgt, sier Skånvik.

Les også: Kjos: – Fagforeninger har tatt livet av flyselskap før

Avviser trusler

Norwegian opplyste torsdag at over 100.000 reisende så langt er berørt av konflikten.

I forkant av oppsplittingen av pilotenes selskap utspilte det seg en opphetet ordveksling mellom partene.

Først sendte Norwegian ut en melding der pilotene ble bedt om å stille til nye forhandlinger umiddelbart. «Nok er nok» og «nå starter nedtellingen» het det i uttalelsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Som å få en pistol mot hodet, før man ledes inn på et rom for å signere noe som de har bestemt. Totalt useriøst, repliserte Skjæggerud til NTB.

Kjos avviste denne fremstillingen da han litt senere møtte pressen.

– De fikk en mulighet til å forhandle på overtid. Dette er det motsatte av en trussel, sa han.

Sympatistreik

Samtidig som pilotkonflikten fremstår som stadig mer fastlåst, varslet Serviceforbundet i Danmark at de vurderer å ta ut 3.000 medlemmer i sympatistreik.

Serviceforbundet er del av den danske hovedorganisasjonen LO, som neste uke vil diskutere om flere medlemmer skal tas ut i sympatistreik.

Her hjemme var LO torsdag kveld med på en felles uttalelse sammen med YS og Unio der respekt for spilleregler ble vektlagt. Uttalelsen var forfattet før omorganiseringen av NAN.