Nortura tror kyllingsalget vil ta seg opp

Illustrasjonsfoto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kyllingprodusenten Nortura tror ikke nordmenn har sviktet det hvite kjøttet. Negative medieoppslag og fiskekampanjer får skylden for det de mener er en kortvarig svikt i kyllingsalget.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Salget er lavere akkurat nå, det er det ingen tvil om. Men det er ikke lenge siden det var på sitt vanlige nivå, og det er altfor tidlig å fastslå at nordmenn har sviktet kyllingen, sier informasjonssjef Ellen Flo Skagen i Nortura til E24.

Selskapet snakker om to store tilbakeslag for kyllingsalget den siste tiden. Det første kom etter flere medieoppslag om bakterier i kylling. Det endret seg raskt da Folkehelseinstituttet i desember forsikret at norsk kylling var trygg å spise.

–Vi så at salget nærmest over natten spratt opp på sitt vanlige nivå, og lå i rute godt inn i januar. Det forteller meg at selv om salget er sensitivt for slik omtale på kort sikt, så har kylling fortsatt en sterk posisjon på middagsbordet i norske hjem.

På nyåret falt salget igjen, og nå er det kampanje på fisk i butikkjedene som er forklaringen.

–Vi får se hva fasiten viser på lengre sikt, men vi tror salgsnedgangen er et resultat av butikkenes pågående kampanjer på fiskeprodukter, og ikke at nordmenn har gått vekk fra kylling.

Butikkjeder og produsenter avisen har snakket med, anslår at salget har falt mellom 15 og 20 prosent.