Forbrukerombudet slår ned på falske gratisprøver på nett

– VÆR SKEPTISK: – Det er all grunn til å være skeptisk når man ser tilbud om gratispakker fra ukjente aktører på nettet. Ingenting er som kjent, gratis her i verden, sier forbrukerombud Gry Nergård. Foto: Colourbox.com
– VÆR SKEPTISK: – Det er all grunn til å være skeptisk når man ser tilbud om gratispakker fra ukjente aktører på nettet. Ingenting er som kjent, gratis her i verden, sier forbrukerombud Gry Nergård. Foto: Colourbox.com
Artikkelen fortsetter under annonsen

Norske selskaper skjuler dyre abonnementer bak løfter om gratisprodukter. 18 selskaper har fått beskjed om å rydde opp.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerombudet får mange klager på markedsføring av gratisprøver, som viser seg å være abonnementer, såkalte abonnementsfeller. Takker man ja til slike tilbud, kan det være både dyrt og frustrerende, skriver Forbrukerombudet i en pressemelding.

I januar gjennomførte ombudet en større tilsynsaksjon med annonser som lokker med uforpliktende gratisprøver og kampanjetilbud på nettet.

Hele 49 av 52 undersøkte kampanjer viste seg å være abonnementsfeller.

– Vi visste at det fantes mange ulovlige annonser, men ikke at det stod så ille til. Her er det snakk om soleklare lovbrudd, sier forbrukerombud Gry Nergård i pressemeldingen.

Les også: Mattilsynet advarer mot farlige kosttilskudd på nettet

De villedende annonsene kan komme via epost eller som reklamer på nettsider eller i sosiale medier, og kommer ofte med lovnader om gratis eller sterkt rabatterte prøvepakker på for eksempel helsekost eller kroppspleie. I de fleste tilfellene vil man ved å takke ja til tilbudet også tegne abonnement med løpende betalingsforpliktelser, uten at man er klar over det.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

18 norske selskaper har nå fått beskjed om at praksisen med abonnementsfeller er ulovlig, mens ett selskap er bedt om å få vilkårene tydeligere frem i markedsføringen.

Sjekk listen over selskapene som Forbrukerombudet har sendt endringskrav til (PDF).

– Det er all grunn til å være skeptisk når man ser tilbud om gratispakker fra ukjente aktører på nettet. Ingenting er som kjent gratis her i verden, og i alle fall ikke abonnementer på helsekost, seier forbrukerombud Gry Nergård i pressemeldingen.

Les også: Ellos brøt reglene for kosttilskudd: – Vi beklager feilen