Stordalen vil kjøpe Hurtigruten

Artikkelen fortsetter under annonsen

Trygve Hegnar tjener en halv milliard, mens Petter Stordalen kan fryde seg over friske planer om opplevelsesferier til sjøs. Begge varsler nye tider dersom salget av Hurtigruten går igjennom.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Fakta om Hurtigruten:

* Dampskipsruten ble startet i 1893 og gikk fra Trondheim til Hammerfest. Senere er ruten blitt forlenget og går i dag fra Bergen til Kirkenes. 11 skip anløper 34 havner på en rundtur som tar 11 dager.

* Selskapet Hurtigruten Group (senere Hurtigruten ASA) ble dannet da de to gjenværende hurtigruterederiene Ofoten og Vesteraalens Dampskipsselskap (OVDS) og Troms Fylkes Dampskibsselskap (TFDS) slo seg sammen i 2006.

* Staten har gitt tilskudd til driften helt fra starten. For perioden 2012-2019 betaler staten 5,1 milliarder kroner, noe som gir et årlig tilskudd på 640 millioner kroner.

* Hurtigruten slet lenge med underskudd, men endte i fjor med et plussresultat på 26 millioner kroner av en omsetning på 3,3 milliarder kroner.

* Hurtigruteskipene har de siste årene beveget seg langt fra norskekysten. Nå kan man dra på cruise med hurtigruta til Svalbard, Grønland, Antarktis og på elver i Europa.

– Dette kan bli helt eventyrlig, sier Stordalen til NTB.

Onsdag ble det kjent at det britiske investeringsfondet TDR Capital har kastet sine øyne på Hurtigruten. Etter å ha fulgt norskekystens kronjuvel i nærmere tre år, innbefattet nordlys- og lofotopplevelser, la fondet i sommer inn et bud på 7 kroner per aksje – nesten dobbelt så mye som markedsprisen.

Til sammen legger TRD nærmere 3 milliarder kroner på bordet for Hurtigruten.

– Vi mener dette er en rettferdig pris. Vi vil at folk skal se at vi mener alvor, TDRs representant John Rosen til NTB.

– Det er ikke noe som er mer attraktivt og unikt innen reiselivssektoren enn norskekysten, slår han fast.

Ifølge en transaksjonsavtale som ble undertegnet med Hurtigruten AS onsdag, kjøper TDR 90 prosent av aksjene. Petter Stordalen beholder sin gamle eierandel på 5 prosent, mens Trygve Hegnars selskap Periscopus AS selger seg ned fra drøyt 33 til 5 prosent. De tre nye eierne har sammen dannet joint venture-selskapet Silk Bidco AS.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Satte prisen

Prisen på 7 kroner per aksje var det Hegnar selv som satte, opplyser han til NTB.

– Jeg ga klar beskjed om at jeg ikke ville selge for mindre, sier han. Han tjener dermed i underkant av 1 milliard kroner, og selv tar han en gevinst på 500 millioner.

– Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med pengene. Men nå skal jeg i alle fall sørge for at mine resterende aksjer blir enda mer verdt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Selv sørget Hegnar for en lukrativ avtale med staten i mars 2011, der myndighetene betaler Hurtigruten over 5 milliarder kroner for å drifte ruten Bergen-Kirkenes, skriver Nettavisen.

Hegnar fortsetter som formann i Hurtigrutens styre. Også Stordalen beholder sin plass ved styrebordet. For ham var det aldri snakk om å selge.

– Denne seilasen vil jeg være med på, sier han til NTB.

Les også: Ringnes krever 1,6 milliarder av Stordalen

Artikkelen fortsetter under annonsen

Satser på opplevelser

Stordalen ser for seg en storsatsing på opplevelsesreiser til nordområdene.

– Reiselivet er den nye soloppgangsnæringen for Norge, sa han med sedvanlig entusiasme da oppkjøpet ble presentert på en pressekonferanse på Stordalens nye designhotell The Thief på Tjuvholmen i Oslo onsdag.

Stordalen mener det ligger et stort potensial i oppdagelses-segmentet, som å padle i Trollfjorden og utforske Grønland og Svalbard.

– Det er dette vi må satse på. Verden endrer seg, tidene endrer seg, og kundene endrer seg. Vi skal ha de unike bildene der oppe fra, som nordlyset, og vi skal utvikle produktet og skaffe nye kundegrupper, sier Stordalen til NTB.

Les også: Stordalen har kjøpt eiendommer for 630 millioner kroner

Få endringer

Ifølge konserndirektør Daniel Skjeldam blir det få endringer i den daglige driften av Hurtigruten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Norskekysten kan ikke flyttes. Vi skal fortsatt drive med daglig transport av folk og gods og post til våre 34 havner, sier han til NTB. Hovedkontoret forblir i Tromsø.

Aksjonærer som representerer 57 prosent av aksjene, har allerede godkjent oppkjøpet. For at salget skal gå igjennom, må 90 prosent si ja. Tilbudet fra TDR blir stående i en måned.

Skjeldam understreker at de nye eierne kjenner Hurtigruten, selskapets ledelse og ansatte godt og har stor respekt for den viktige rollen selskapet har som leverandør av tjenester til innbyggere, næringsvirksomhet og lokalsamfunn langs kysten.