Digitaliserer bostøtten

eSøknad bostøtte ble lansert i Oslo i dag. Fra venstre: Direktør Bård Øysteinsen og it-direktør Anders Jørgensen i Husbanken, statsråd Jan Tore Sanner, avdelingsdirektør for systemseksjonen ved strategikontoret Grete Orderud, og Kjell Rusti, administrerende direktør i Steria. Foto: Hanne Kristine Fjellheim
eSøknad bostøtte ble lansert i Oslo i dag. Fra venstre: Direktør Bård Øysteinsen og it-direktør Anders Jørgensen i Husbanken, statsråd Jan Tore Sanner, avdelingsdirektør for systemseksjonen ved strategikontoret Grete Orderud, og Kjell Rusti, administrerende direktør i Steria. Foto: Hanne Kristine Fjellheim
Artikkelen fortsetter under annonsen

Husbankens nye, banebrytende elektroniske søknadsløsning gjør livet lettere for bostøttesøkere, kommunale saksbehandlere og Husbanken selv.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Dette er eSøknad bostøtte:

eSøknad bostøtte er en elektronisk søknadsløsning som ble lansert 1. oktober 2014 over hele landet. Løsningen lar husholdninger søke om bostøtte digitalt, ved hjelp av datamaskin, nettbrett eller smarttelefon. Siden søkerne tilhører en rekke grupper, som eldre og flyktninger, er løsningen tilrettelagt for brukere med en rekke utfordringer, som synssvekkelser, lave språkkunnskaper og manglende dataferdigheter. eSøknad bostøtte er utviklet i samarbeid med blant andre Steria.

Mer informasjon på http://www.husbanken.no/bostotte/kommune/esoknad/

Onsdag ettermiddag ble eSøknad bostøtte lansert for hele landet. Løsningen representerer en dramatisk forenkling av dagens kompliserte papirskjemavelde, og kan spare kommunene for 50.000 saksbehandlingstimer.

Sanner: – Fantastisk fremskritt

– Jeg har selv erfart hvor tungvint det er å taste inn de manuelle søknadene. eSøknad for bostøtte er et fantastisk fremskritt. Husbanken har vært fremoverlente og særs effektive i utviklingen av denne løsningen, sa moderniseringsminister Jan Tore Sanner. Han sto for den formelle åpningen av eSøknad bostøtte under et arrangement på Søndre Nordstrand i Oslo.

Bostøtte er et viktig virkemiddel for å sikre at personer med lave inntekter og høye boutgifter har en høvelig bolig. Hvert år utbetaler Husbanken rundt tre milliarder kroner til 150.000 personer.

Les også: Flere kan ha krav på bostøtte

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

eSøknad-prosjektet er banebrytende i den forstand at utviklingsteamet satset på en såkalt «mobile first»-tilnærming. Årsaken er at ikke alle brukerne har datamaskin, mens de fleste har tilgang på en smarttelefon. eSøknad bostøtte fungerer like godt på alle plattformer. Noe er faktisk enklest på mobil, for eksempel opplasting av dokumentasjon. Det er bare å knipse et bilde av leiekontrakten med mobilkameraet og legge det rett inn i søknaden.

Direktør Bård Øisteinsen i Husbanken sier at alle vil tjene på den nye løsningen. Målet er at 90 prosent av bostøttesøknadene går gjennom eSøknad bostøtte innen fem år. Takket være løsningen blir det færre runder med saksbehandling, og behandlingstiden per søknad skal kunne gå ned. Det er både søkerne, saksbehandlerne og kommunene godt tjent med.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Har du et gammelt hus du vil rehabilitere?

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Brukeren i sentrum

Kjell Rusti, administrerende direktør i konsulentselskapet Steria, forteller at universell utforming har vært et førende prinsipp i hele utviklingsprosessen. Steria har foruten systemutviklere bidratt med interaksjonsdesigner og tilgjengelighetsspesialist på det smidige prosjektet, som har vart i litt over ett år.

– Vi har hele tiden hatt brukeren i sentrum nå vi har jobbet med å forenkle og automatisere søknadsprosessen. Løsningen henter informasjon direkte fra blant annet Skatteetaten og Folkeregisteret, slik at søkeren slipper å fylle inn opplysninger som allerede er registrert. Alt dette gjør løsningen lett å bruke, samtidig som saksbehandlerne slipper å pønsje tusenvis av papirskjemaer manuelt. Dermed får de en betydelig effektiviseringsgevinst, sier Rusti.

Les også: Husbanken krever at 3.300 betaler tilbake bostøtte

(Denne artikkelen er skrevet av Pressenytt for Steria. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen)