Gjensidige krevde at unge ringte dem for å få vite vilkårene

IKKE LIKE ENKELT: Gjensidige oppga ikke alle vilkårene sine på nettsidene under kampanjeperioden, og krevde i stedet at de unge kundene ringte dem. Det synes Forbrukerombudet var i strid med loven. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
IKKE LIKE ENKELT: Gjensidige oppga ikke alle vilkårene sine på nettsidene under kampanjeperioden, og krevde i stedet at de unge kundene ringte dem. Det synes Forbrukerombudet var i strid med loven. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
Artikkelen fortsetter under annonsen

Skulle lage enkel og ungdommelig innboforsikring, endte opp med lovbrudd.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Gjensidige ville nylig kapre flere unge kunder, og kjørte reklamekampanje for deres innboforsikring Innbo Ung.

Konseptet var et enkelt produkt for unge mennesker uten erfaring med slikt.

Men Forbrukerombudet mener resultatet ble for enkelt, og at kampanjen brøt markedsføringsloven.

Les også: Reklamen «Få (nesten) gratis bredbånd» betød slettes ikke gratis bredbånd

Skjulte viktig informasjon

– Gjensidige prøvde å markedsføre innboforsikringen på en lettfattelig og oversiktlig måte, noe som i og for seg er bra. Problemet var at mangel på informasjon kunne fått mange til å ta et økonomisk valg de ikke ellers ville tatt, sier forbrukerombud Gry Nergård i en pressemelding.

FØR OG ETTER: Gjensidige fortalte ikke kundene hva prisen ble om man ville forhåndsbetale for ett år. Det gjør de nå. Prisen er annerledes fordi tilbudskampanjen nylig ble avsluttet. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeFØR OG ETTER: Gjensidige fortalte ikke kundene hva prisen ble om man ville forhåndsbetale for ett år. Det gjør de nå. Prisen er annerledes fordi tilbudskampanjen nylig ble avsluttet. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Selve annonsene skal ha vært innenfor lovverket. Men nettsidene annonsene sendte ungdommene videre til, skal ha brutt loven fordi:

  • «Forbrukerne måtte ringe eller sende mail for fullstendige avtalevilkår»
  • «Det måtte ikke krysses av for å akseptere vilkårene ved kjøp av innboforsikringen på nett»
  • «Gjensidige opplyste at kampanjeprisen ville gjøres om til ordinær pris etter ett år, uten å informere om hva ny pris ville bli»
  • «Det ble ikke opplyst om totalpris dersom man ønsket å betale for ett år på forskudd»

Dette bryter blant annet markedsføringslovens paragraf 8, som sier at en reklame er villedende om den «utelater eller skjuler vesentlige opplysninger som forbrukerne ut fra sammenhengen trenger for å kunne ta en informert økonomisk beslutning».

Les også: Forstår ikke hvorfor TV-tilbyderen nekter å fortelle sannheten

Saken fortsetter under bildetFØR OG ETTER: Gjensidige krevde først at kundene ringte dem for å få vite vilkårene. Nå holder det å trykke på en lenke. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeFØR OG ETTER: Gjensidige krevde først at kundene ringte dem for å få vite vilkårene. Nå holder det å trykke på en lenke. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

ORDNET OPP: Informasjonsdirektør Øystein Thoresen i Gjensidige forteller at de raskt endret informasjonen på nettsidene sine. Foto: Jo Michael Figueiredo (Gjensidige)ORDNET OPP: Informasjonsdirektør Øystein Thoresen i Gjensidige forteller at de raskt endret informasjonen på nettsidene sine. Foto: Jo Michael Figueiredo (Gjensidige)

Skulle være enkelt

Ombudet tok kontakt med Gjensidige i forrige uke, og bare få dager etter ble nettsidene endret i tråd med alle kravene. Unntatt punktet om hva prisen ble etter ett år, da Gjensidige mente dette var umulig å vite.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vår intensjon var å gjøre ting enkelt, med en enkel beskrivelse av et produkt for ungdom som skulle kjøpe innboforsikring for første gang. Intensjonen var god, men vi skjønner veldig godt ombudets synspunkt, sier informasjonsdirektør Øystein Thoresen i Gjensidige til Dinside.

– Vi er positive til at det fokuseres på viktigheten av å ha innboforsikring, men mener det er viktig at de unge vet hva de sier ja til når de bestiller dette produktet, kontrer Nergård i Forbrukerombudet.

Har du sett den skjulte reklamen som florerer på sosiale medier?

Krevde telefon for vilkår

Ett av punktene ombudet reagerte på, var at kunder måtte ringe Gjensidige for å få tilgang på fullstendige vilkår. Ikke før ombudet krevde det, la de ut en PDF-fil med alle vilkårene.

– Mente dere det var enklere for ungdom å ringe enn å klikke på en lenke?

– Nei, de burde vært lettere tilgjengelig. Men meningen var at man kunne ta stilling til produktet uten å lese masse vilkår, svarer Thoresen, som hevder vilkårene uansett var så gode at de ikke utgjorde noen fare.