
Regjeringen planlegger kutt for uføre
Uføre i Norge
346.239 personer mottok uføreytelser i 2009.
Av disse var 201.466 kvinner og 144.773 menn.
De uføre utgjorde 11,1 prosent av alle voksne mellom 18 og 67 år.
276.340 var 100 prosent uføre, resten var delvis uføre.
75 prosent av alle nye uføre i 2009 var over 50 år.
Historikk:
Den aller første uføreordningen «Lov om ulykkesforsikring for industriarbeidere» ble vedtatt i 1894.
Den allmenne loven om uføretrygd ble vedtatt i 1960.
Regjeringen skal legge fram ny uføreordning før jul. Notater som blant andre Aftenposten og Klassekampen har fått tilgang til, viser at det ligger an til at uføre får mindre å rutte med i takt med at levealderen øker i befolkningen.
Men saken er ikke avgjort, og både LO og SV kjemper for endringer i det foreliggende forslaget.
Strammes inn
Kilder både i Ap, SV og LO sier til Aftenposten at to hovedprinsipper ligger fast:
Uførepensjonen strammes inn i takt med at vi lever lenger enn før, og uførestønad skal skattlegges på samme måte som arbeidsinntekt – noe som vil si et høyere nivå enn i dag.
Les også: Duket for kamp om uføretrygden
LO har vedtatt et klart nei til begge disse punktene, mens SV går sterkt mot levealdersjustering av uførepensjoner.
Uten valg
SV og LO argumenterer med at fordi uføre ikke kan velge å stå lenger i jobb, så kan heller ikke uførepensjonen levealderjusteres.
Levealdersjustering er prinsippet, som ligger til grunn for pensjonsreformen, om at alle må jobbe lenger enn før for å få utbetalt samme pensjon som i dag, fordi befolkningen blir eldre.
40 prosent av dem som går av med alderspensjon, er uføre.
Ap frykter på sin side at uførepensjonen vil bli for attraktiv dersom bare vanlige pensjoner justeres i takt med økende levealder.
Kutte barnetillegg
Andre forslag til kutt er å gi uføre opptjening til pensjon kun fram til fylte 62 år, noe som vil redusere grunnlaget og dermed utbetalingen.
Det utredes også å sette et tak på barnetillegg. Det skal gjøres ved å sette et tak på 90 prosent av tidligere inntekt for summen av stønad og barnetillegg.
Stiftelsen De Facto har ifølge Klassekampen regnet ut at de foreslåtte kuttene kan gi 42.000 kroner i lavere årlig alderspensjon for en som blir ufør i ung alder.
LO og Ap diskuterer
Ifølge Aftenposten har statsminister Jens Stoltenberg (Ap) luftet saken med LO-leder Roar Flåthen, og et dokument med de viktigste forslagene ble levert under det ukentlige møtet mellom toppene i LO og Ap forrige mandag. LO skal komme med tilbakemeldinger i det neste møtet i samarbeidskomiteen førstkommende mandag, skriver avisen.
LO-nestleder Tor-Arne Solbakken sier at opplysningene stammer fra et internt notat, og at det ikke er snakk om å erkjenne noe nederlag ennå.
Les også:
En av ti nordmenn er uførepensjonist
Lesernes kommentarer
Lars Jonassen
19. november 2010 - 12:09
typisk det..
Sobril
19. november 2010 - 16:01
Hmm.
Nei, de tør ikke Jensemann å klå seg på.
Jeg driter en lang mars i AP fremover, partiet har gått fiendens erend.
Sobril
19. november 2010 - 18:14
AP = Aksjekapitalens Pengemarionetter
Kåre Sivesand
19. november 2010 - 12:19
UTROLIG
Frank Johansen
19. november 2010 - 12:39
Kjent uttykk.
19. november 2010 - 12:22
Kanskje en idé å få fler til
Ingar Nilsen
19. november 2010 - 12:48
Er det ikke rart?
Hensikten er at vi skal leve lenger som sunne og friske mennesker.
At eldrebølgen, som alle visste skulle komme, slår inn, har vi da et problem med at folk lever for lenge.!
Igjen er det eldre og uføre som må betale regningen. Kan vi ikke snart kvitte oss med dette kommunistpartiet?
Helt ufattelig at de får lov å holde på som de gjør. De er ansatt av oss borgere. Det er vi som skal bestemme, men desverre så synes det å se ut som at Norge er et land med masoshister som elsker å bli behandlet som dritt.
Men, ikke klag. det er jo oss selv som har satt dem i den posisjonen at de kan gjøre det.
Det mest fornuftige og nasjonaløkonomiske ville være å gi oss tobakk på blå resept!
Alf Magnus Jensen
19. november 2010 - 12:33
Du må ikke gi Jens noen tips
Tron Hagen
19. november 2010 - 12:35
Dette er stygt
Man skal også huske på at ca 50 prosent av de uføre har gjeld og hvis de nå skal miste evnen ti å betjene denne så går det hele åt helvete og det temmelig raskt.
Man kan like godt foreslå at alle uføre skal avlives. For det livet som det etterhvert kan bli vil ikke være verdt å leve.
Det eneste jeg er enig i er at man bør forsøke å hjelpe unge uføre som ved tilrettelagt hjelp kan klare noe arbeid. De over 55 har gått ut på dato, som meg selv. At enkelte uføre snylter og jobber svart bør det ryddes opp i, men slutt å mobbe de som har jobbet i 30 år før hjertet ikke tålte mer. Eller får det kom en hjerneblødning.
Jeg sier Fy Faen og håper at store deler av denne regjering får fysiske smeller. Man skal ikke ønske elendighet over andre, men det de nå forsøker er å ødelegge hundretusener av liv.
Best å slutte nå, jeg har ikke godt av å tenne på ti tusen plugger heller.
Magnus Kaaten
19. november 2010 - 12:39
AP frykter at uføretrygd
Frank Johansen
19. november 2010 - 12:42
Sett jens & co på trygd.
Svein Henriksen
19. november 2010 - 16:34
Er Jens virkelig så feig....
Nå håper jeg virkelig på regjeringsskifte ved neste stortingsvalg.
Hvis bare noen klarer å gjøre det bedre enn disse evige løftene uten sannhet !
Skal vi gå/rulle i protesttog i rulator og elektrisk rullestol og risikere at vårt eneste fremkomstniddel blir beslaglagt også ?
Frida FREDRIKSEN
19. november 2010 - 12:44
Kutt i uførepensjon.
Selvfølgelig er det de svakeste som må rammes igjen.Tror ingen selv ønsker den situasjonen og leve på trygd.
Men er man blitt syk og har kun uførepensjon å leve av er det nok ingen drømmetilverelse,tror jeg.Slik mange ønsker og fremstille det.
Hva med regjeringsmedlemmenes egne GULLPENSJONER?
De er ikke syke engang!
For meg fremstilles uførepensjon som om det ER VALGFRITT:Jobb eller trygd.....?
Slik ER det jo ikke.
Kutt i uførep. vil føre til at fattigdommen øker enda mere.Så blir dette gjennomført vil det være pennestrøket som øker fattigdommen,noe som er motsatt av regjeringens lovnader ved valget.
Samtidig flytter de bare mennesker over til sosialen,fordi den enkelte vil ikke greie å leve på sin pensjon når den blir mindre.
Hva med alle de barnefamiliene som sliter fra før pga. lav inntekt,foreldre på trygd osv....
Må de syke som ikke greier og jobbe mere straffes for at levealderen er blitt høyere?
Her er ikke tenkt over hvilken ekstrakostnader dem har de som sliter med helseproblemer og sykdom.
Men tenker denne regjeringen i det hele noe som helst?
Terry Kinder
19. november 2010 - 14:35
Grunnen AP vil skatte mer på
19. november 2010 - 12:50
Det som hjelper....
Det kan jo ikke bli så vanskelig med så dårlige meningsmålinger det er på noen.
Det som er beklagelig er at Jens og hans kumpaner sitter så trygt at de vil forfølge oss videre, fordi endel er så innbarket APetilhengere fordi de har stemt samme partiet siden stemmeretten var oppfunnet.
Men det er jo av sine egne man skal ha det.
19. november 2010 - 12:55
Nok et overgrep.
Asbjørn Sagen
19. november 2010 - 12:56
Gi oss ei pille...........
Terry Kinder
19. november 2010 - 14:39
Asbjorn, hvis du var en
Bli uførpensionist pga ulykke på job så er du ei kjeltring... ikke sant !!!
Knut Amundsen
19. november 2010 - 12:56
Ja ta fra de svakeste , de trenger jo ikke noe.
Det er uhørt at noen som har en opparbeidet rettighet skal miste noe av sin pensjon.
Jeg er selv ufør etter en arbeidsulykke og kan ikke velge om jeg vil jobbe eller ei.
Den uførepansjonen jeg har er ikke større en at vi klarer oss. Vi har ikke
råd til noen luxus og jeg måtte selge bilen min og kjøpe en billigere gammel (11 år) for i det hele tatt ha råd til bil.
Og jeg er avhengig av bil , da jeg ikke kan gå mer en noen meter i slengen.
Men bryr arbeiderpartiet seg noe om det ? Nei de bryr seg ikke om folk i det hele tatt.
Gudmund Havardsgard
19. november 2010 - 14:26
Er pensjonist. Er helt enig
De rødgrønne går nok på en skikkelig velgersmell i 2013. Så er spørsmålet om H og Frp setter mennesket mer i sentrum enn sittende regjering - eller det er en ny runde med penger - penger - har ikke råd - vi har ikke råd til de uføre og pensjonister, de må drives ut i arbeid om de vil eller ikke. Og de som ikke kan arbeide, ja, vi får la de overleve, men heller ikke mer!
I kommentarene mine banner jeg ikke. Men nå kunne jeg istemme med flere av innleggene ovenfor: F.F!!
Ole Ivar Kompelien
19. november 2010 - 12:57
Kutt
De er der tross alt frivillige, uføre er tvunget ut ut i uføre pga helsa sviktet.
Anne Berit Skum
19. november 2010 - 13:11
jupp der sier du noe,de har
Anne Berit Skum
19. november 2010 - 13:05
hva skal jeg gjøre??
Carl Jansen
19. november 2010 - 16:15
Føler med deg..
Lyset i tunnelen er bare et møtende tog, først fikk vi litt skattelette, men nå skal det tas tilbake med renter.
Gjør som meg og bestill en gravstøtte :-/ (forsøk på smil...)
På min gravstøtte skal det stå:
"Tror dere meg nå?"
Felles skjebne er felles trøst, så forsøk å holde motet oppe! Forslaget i denne saken er ennå ikke vedtatt, så kanskje det finnes håp???
Forbanna er vel et litt for mildt uttrykk, men sensuren tillater antagelig ikke sterkere ord..
Bjørn Eirik Gundersen
19. november 2010 - 13:07
Utrolig
Anne Berit Skum
19. november 2010 - 13:08
helt enig...jeg har ikke
19. november 2010 - 13:14
Det verste av allt er at Jens
Asbjørn Sagen
19. november 2010 - 13:28
Noe godt med de rød/grønne er der jo !!!
Nå forsvinner nok 15-20kg til med redusert trygd, men det er pga. at en ikke får råd til mat lenger.
Tidligere så levde en. Så gikk en over i modus: eksistere. Nå skal vi visst ikke få lov til å eksistere heller.
Uføretrygdede er en truet dyreart og bør vernes ;-))
Olle Meyer
19. november 2010 - 13:42
Tar enda mer fra de som har minst
Noen får seg til å si at vi bor i verdens beste land, ja kanskje for noen, men det er langt fra de fleste som kan være enige om dette.
Hvilken kriterier FN legger til grunn for dette er jo bare bevis på at de får informasjon fra regjeringen med tjuvene Stoltenberg og Co. De lever herrens beste dager på våre surt ervevede skatte penger. Flyr i øst og vest og deler ut av våre penger og gliser av alle disse dumme sauene som stemmer dem in på tinget år etter år.
Frida FREDRIKSEN
19. november 2010 - 14:08
Enig!
Dette ER :
-solidariteten
-samholdet
-omtanke
Som AP og LO snakker så varmt om.