
– Stortinget har ikke påvirket Norge på syv år
Olsen, som er kjent som finans- og næringspolitisk talsmann, ga tidligere denne uken beskjed om at han ikke stiller til gjenvalg på Stortinget.
Bakgrunn: Nei til Stortinget
Frp-politikeren oppga at han ønsket mer tid til familien som årsak, men nå sier han til Nettavisen at livet på Stortinget ikke var det han håpet på.
– Stortinget som debattarena er mer eller mindre ikkeeksisterende, sier Solvik-Olsen til Nettavisen.
Flyttet laksefjord 50 meter
Solvik-Olsen understreker at han føler at han har påvirket samfunnsdebatten, men at media og ikke Stortinget, har vært hans debattarena.
– Stortinget har ikke påvirket Norge de siste syv årene. Landet hadde vært identisk i dag om regjeringen fikk vedtatt lovene direkte. Stortingets rolle har blitt nøytralisert, sier han til Nettavisen.
Ketil Solvik-Olsen har også sittet i Energi- og miljøkomiteen fram til 2009.
– Alt vi har fått til, er å flytte en laksefjord 50 meter, sier han oppgitt.
Les også: Solvik-Olsen mener de borgerlige ville håndtert 22. juli bedre
Ingen brannfakkel
ABC Nyheter har ikke lykkes å få stortingspresident Dag Terje Andersen (Ap) i tale. Men 1. Visepresident, Øyvind Korsberg (Frp) synes ikke Solvik-Olsens uttalelser er noen brannfakkel.
– Det er forsåvidt en riktig observasjon. Forslagene til regjeringen har blitt vedtatt, og opposisjonen har vært satt ut av spill når det gjelder å få gjennomslag. De rødgrønne følger lojalt opp regjeringens forslag, sier han til ABC Nyheter og legger til:
– Men opposisjonen har en viktig rolle på Stortinget, og det er å drive god, konstruktiv opposisjonspolitikk.
Utelukker ikke ministerpost
Selv om Solvik-Olsen har trukket seg fra Stortingslisten, har han tidligere uttalt at han ikke utelukker å takke ja til en ministerpost.
– Nei, altså. Da ville vi nok måtte ta en diskusjon om prioriteringene hjemme skal endres. Å få sitte i en regjering er ikke en mulighet som kommer hver dag, sa han til NTB.
Frp-prinsen har vært et hett navn til finansministerposten hvis Frp og Høyre kommer til makten.
Les også:
Enstemmig KrF-vedtak om å snakke med Frp
Frp-ansatt vedgår underslag i ungdomslag
Lesernes kommentarer
Ben Økland
20. september 2012 - 12:52
Det er betenkelig...
Og det er betenkelig når en stortingspolitiker slutter ut fra mistillit til stortinget.
Hva hadde slike folk som denne her figuren i politikken å bestille i første omgang, egentlig?
Inger Vibeke Haugen
20. september 2012 - 13:17
Ben Økland
Det har sittet folkevalgte der som ikke har åpnet munnen? Er du enig i det?
Les vårt sentrale prinsipp, Den lovgivende/bevilgende, utøvende og dømmende makt, henholdsvis parlament, konge/regjering og domstolene.
Einar Frostad
20. september 2012 - 13:19
Forstår at det er håpløst å
fordi de kun hører på seg selv, og alltid tror de vet best.
På tide å få en regjering som søker å finne de beste løsninger i plenum.
Stein Steinbiten
20. september 2012 - 17:46
Som
fordi de kun hører på seg selv, og alltid tror de vet best." Har et parti eller en gruppe partier flertall vil de alltid kunne overkjøre oposisjonen. Det samme vil nok skje dersom de borgerlige får flertall.
Ingolf Nilssen
20. september 2012 - 14:51
Solvik Olsen har sett virkningen!
Makt og demokratiutredningen konkluderer med årsaken, og virkningen er at folk som Solvik Olsen med flere ikke gidder bruke energi på et sandpåstrøingsorgan som Stortinger ser ut for å ha blitt, samt alle kommune og fylkesting.
""«Demokratiet blir utfordret når folkestyrets vilkår og spillerom blir redusert. Når betydningen av demokrati overføres fra folkestyret som formell beslutningsform til ulike former for tilleggsdemokrati, blir forvitringen av folkestyret tildekket og skillet mellom demokrati og ikke-demokrati utydelig.""
For de som gidder å kaste et lite blikk
http://www.regjeringen.no/nb/dep/smk/dok/regpubl/stmeld/20042005/stmeld-nr-17-2004-2005-/2/2.html?id=406412
Bjørn Sørensen
21. september 2012 - 12:49
Det Solvik-Olsen her påpeker
Prosessen med å ta makten ut av Stortinget har foregått lenge, og er lite påaktet, til tross for at temaet sporadisk har vært omtalt, og fra tid til annen tatt opp i enkelte studenters avhandlinger.
"Knepet" er enkelt beskrevet slik: Arbeiderpartiet har systematisk plassert ut sine støttespillere og venner i byråkrati, organisasjoner og høringsorganer
(http://no.wikipedia.org/wiki/Partiet,_makten_og_staten)
Disse pleies, beskyttes og belønnes rikt, noe vi har sett en rekke, tildels ufattelige eksempler på den senere tid.
Man får vedtatt en lov i Stortinget. Deretter overlater man til (sitt eget) byråkrati å utarbeide innretningen på- og virkningen av loven, og forskriftene rundt den. Dermed vet ikke Stortinget hva det selv har vedtatt.
Ved en flertallsregjering som den sittende blir dette fenomenet adskillig mer fremtredende. Da har Arbeiderpartiet full kontroll på alle sider av bordet, og utøver betydelig makt i det skjulte, på udemokratisk vis.
Når vi dessuten vet at ingen regjeringer før de rød-grønne har tydd til så meget hemmelighold av egen virksomhet som denne, gir det hele seg selv. Stortinget er satt ut av spill. Det er udemokratisk.
Jeg forstår godt Ketil Solvik-Olsen og hans beslutning.
Norge trenger et grundig og solid oppgjør med alle sider av Arbeiderpartiets politikk og samfunnsforståelse.
Nils henrik Malme
20. september 2012 - 15:02
Økland - mulig det er flere som ikke forstår.......
Fra mitt ståsted er synspunktene rundt dette spørsmålet helt i tråd med slik jeg oppfatter hvordan nasjonen langt på veg styres. Å endre dette tar veldig lang tid. Alt av departementer må i så tilfelle byttes ut. Det tar mange stortingsperioder - med en annen regjering enn det vi har i dag. At noen faktisk tør å nevne det er prisverdig. Å påstå at han har skjønt lite blir bare tøvete. Mulig det er håp for et fremtidig norge frigjort for arbeiderbevegelsen ? Hvem vet ? man kan jo håpe !
Ragnar Heger
20. september 2012 - 17:16
Ikke det minste betenkelig
Atle Jacobsen
20. september 2012 - 13:00
Svar til Ben Økland.
Klart at dette er et Demokratisk problem.
Det forstår vel de fleste oppegående innbyggerene i Norge.
Inger Vibeke Haugen
20. september 2012 - 13:01
Han er en av våre fremste politikere!!
Så Aktuelt her om dagen. Da så vi hvor (unskyld uttrykket) tullete Giske og SP framsto. Den ene med toll på matvarer, den andre med de sedvanlige oppramsinger om hva AP skal gjøre, og vil gjøre - ikke hva de har gjort i 7 år.
Høyre og FrP framsto rolig og som to med kompetanse. En dialog med AP/SP var komplett umulig. Hvordan skal man får det til - med Giske - som refererte til Bondevik-regjeringen hele tiden. Han måtte irettesettes! Herregu.
Ønsker Solvik-Olsen lykke til, og håper vi får se ham i en ministerstilling i samarbeid med Høyre.
Ben Økland
20. september 2012 - 13:05
Solvik-Olsen i ministerstilling sammen med Høyre?
Det ville ha hatt mer berettigelse i ett eller annet skatteparadis enn det har i Norge.
Inger Vibeke Haugen
20. september 2012 - 13:23
Ben!
Tror du er en sinnatagg som forstår mer enn det du gir uttrykk for! Du skal til valgurnen i 2013. Ta ting og tang med stoisk ro, og tenk nøye igjennom hva du vil Norge skal være for oss innbyggere.
Stian Holmsen
20. september 2012 - 13:38
Våkne opp nå
For å ikke snakke om forslag som, bompengefinansiert jernbane, 10 års planlegning for å legge 100 meter vei..
Nei, nå er jeg virkelig klar for utskiftning, jeg holder med FRP sin samferdselspolitikk, stemmer FRP, men håper på at Erna vinner..!
Tor Kristensen
20. september 2012 - 17:51
Tenk det.
Ingar Nilsen
20. september 2012 - 16:10
Ben:
Ingar Nilsen
20. september 2012 - 16:08
Ja, Inger Vibeke....
Hvis han slutter er det ikke bare et stort tap for FrP, men også for landet!
Ja, han bare MÅ sitte i regjering. Tenk om vi hadde hatt flere som ham!
Men - næringslivet stjeler ham til en annen toppjobb, ser det desverre ut til.
Olav Heggum
20. september 2012 - 13:13
Ben Økland,
Tenk om flere av de som sitter der hadde tenkt landets beste framfor seg selv.
Mener du ingen debatt hører hjemme i Stortinget, på grunn av dets konstitusjonelle rolle i styringsverket? At all debatt skal foregå i de enkelte partiers politiske ledelse og at ingen skal endre syn uansett?
Kanskje folk som ''denne figuren her'' er noe politikken skulle hatt i første omgang.
Peter Nylund
20. september 2012 - 13:18
Betenkelig?
Tor Larssen
20. september 2012 - 14:04
Så klart betenkelig!
Jan Gjerstad
20. september 2012 - 14:36
Tor Larsen
Niri Baklid
20. september 2012 - 13:54
Ketil Solvik-Olsen vil
Kanskje han har brukt mesteparten av tida til "høringar"? Nå skal dei også bruke denne hausten til "høring". På lista over dei som stiller flest spørsmål i spørjetimen på onsdagane, ligg det 5 - 6 representantar for Frp. Kanskje Solvik-Olsen har brukt mesteparten av tida si til å formulere spørsmål i staden for å debattere viktige saker?
Olja Oljanovsk
20. september 2012 - 14:29
Godt jobba ;)
Jan Gjerstad
20. september 2012 - 14:52
Olja Oljanovsk
Olja Oljanovsk
20. september 2012 - 15:52
Tabloide enkeltsaker. Ikke regelen men unntakene.
Status etter 7 år med regjeringen er: Verdens beste økonomi - historisk lav arbeidsledighet - størst økning i kjøpekraften noensinne - aldri før blitt ansatt flere hender i helse/skolesektoren - aldri blitt bevilget så mye penger til samferdsel - aldri blitt startet så mange private bedrifter...
Dette når Europa's innbyggere sliter med økte skatter, kutt i velferdsgoder, skyhøy arbeidsledighet.
Trond Løkken
20. september 2012 - 16:22
Ja, det er rett og slett så fantastisk, at
Da hadde de sikkert unngått som du nevner; "økte skatter, kutt i velferdsgoder, skyhøy arbeidsledighet".
Det er nesten så vi ikke lenger behøver holde valg her i lilleputtlandet, med slike kapasiteter ved roret.
Odd Johannessen
21. september 2012 - 9:33
Ja, ikke sant!
1) Finn olje
2) Når pengeinngangen er sikret, ansett flest mulig i offentlige stillinger
3) Vær romslig med trygdeytelser (i Norge er det 300.000 på trygd)
4) Men sørg for at det i alle fall er noen få igjen som jobber i tilfelle oljen tar slutt.
5) Importér billig arbeidskraft utenfra til arbeid landets egne innbyggere finner under sin verdighet.
Resultat: Verdens beste land å bo i, enn så lenge...
Tor Kristensen
20. september 2012 - 16:38
Det betyr Jan at...
Jan Gjerstad
20. september 2012 - 19:33
Tor
Ingolf Nilssen
20. september 2012 - 14:58
Styre unna,.. de tilber finansfiaskoen:
Men noen tror at regjeringen til Stoltenberg er det eneste rette og sanne,... men slik er det når det blir et religiøst forhold til styresmaktene.
Noen glipper har de som viser hva de egentlig mener: ""Vi har registrert ”den islandske bølgen” – finansbølgen – i den senere tid. I Norge har vi sett dette gjennom flere oppkjøp i finanssektoren. Modige, unge, innovative, oppfinnsomme og hardt arbeidende islandske entreprenører. Både her og i Danmark, Storbritannia, og andre land. (Kanskje har også den tidligere finansministeren – Geir Haarde – øvd innflytelse på hele denne utviklingen!). Norske aktører har mye å lære av dere""
http://www.regjeringen.no/nb/dep/ud/aktuelt/taler_artikler/utenriksministeren/2006/apning-av-norsk-islandsk-handelskammer.html?id=273299
Aage Solberg
20. september 2012 - 15:51
Nasse Nøff og Ole Brumpolitikk !